Rogier

Nieuwkomers kunnen zich hier voorstellen, mededelingen over het forum vanaf nu ook hier te vinden.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Rogier

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Vandaag bereikte mij het bericht dat Rogier afgelopen woensdag door een ongeval overleden is. Hij werd slechts 37 jaar oud.

Ik heb Rogier ongeveer 7 jaar geleden leren kennen, toen hij nog in Rotterdam woonde. De post die hij toen op het forum zette om een ODM-groep te starten, was het begin van een serie avonturen die vele jaren duurde – het werd met afstand het grootste topic van het forum. Dat is voor een groot deel aan de enorme inzet van Rogier zelf te danken, die niet alleen veel tijd stak in de voorbereiding en uitwerking, maar zelfs na zijn verhuizing naar Sint-Oedenrode nog jarenlang regelmatig de reis naar het westen ondernam om de groep te leiden. Alleen al zijn uitgebreide en prima geschreven sessieverslagen geven een beeld van die inzet.

Bijna iedereen die vaak op dit forum komt, heeft Rogier gekend. Soms van het rollenspel, soms van een andere bijeenkomst, soms gewoon uit de vele discussies over van alles en nog wat, want Rogier dacht over veel dingen na en had een brede belangstelling. We waardeerden hem zeer, al was het niet altijd eenvoudig om hem daar zelf van te overtuigen.

Ik mocht Rogier erg graag en had veel bewondering voor de manier waarop hij in het leven stond – een leven dat zeker niet gemakkelijk voor hem was. Ook toen hij niet meer met de rollenspelgroep meedeed, kwam hij bij gelegenheid af en toe langs, gewoon voor de gezelligheid. We hebben over van alles en nog wat gepraat en daarbij ook moeilijke onderwerpen niet gemeden. Maar het was zeker niet alleen maar ernst: met Rogier kon je ook veel lachen.
Dat Rogier er niet meer is, stemt me treurig. Ik zal hem missen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Fucking hell. Super naar en onverwacht. Weet niet eens zeker of ik Rogier ooit in levende lijve heb ontmoet (hij werd erg actief rond tijd dat ik wegverhuisde uit Rotterdam en ook niet regelmatig meer speelde) maar weet wel dat hij een cruciale rol speelde op dit forum en ik hem bijzonder aardige, lieve en open persoonlijkheid vond, in die zin voelde het toch wel enigszins als iemand kennen. Hij had zeker niet altijd een makkelijk leven, word er erg triest van dat hij dus ook zo jong door schijnbaar pech overleden is. :( Weet verder ook niet veels zinnigs te zeggen over zoiets groots. Stel erg op prijs dat je het hier meld en dat je er behoorlijk vaak voor Rogier was Fandath!
Laatst gewijzigd door v1nce op zaterdag 19 juli 2014, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Over zijn bijdrage aan dit forum, dit zegt genoeg:
"Rogier
Lid sinds 23-2-2007
Totaal berichten: 2452
[10.10% van het totaal / 0.91 berichten per dag"

..
Dat is dus 7 jaar terwijl de 3 mensen die ongeveer zelfde totaal aan posts hebben hier al 10 jaar zijn. Daarnaast, zijn sessieverslagen waren de langste posts op het forum en van consistente kwaliteit.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wat een ongelofelijk treurig nieuws Fandath.
Ik heb Rogier slechts een paar keer mogen ontmoeten. De indruk die hij daarbij achterliet was van een bijzonder persoon, druk gebarend met zijn handen leidde hij de RPG sessie waar ik aan deelnam en zijn fantasie leeg onuitputtelijk.
Ik kende hem vooral van zijn -niet geringe- hoeveelheid berichten op het forum. De zeer uitgebreide sessie verslagen natuurlijk, maar ook zijn actieve deelname aan de uiteenlopende onderwerpen die op het forum naar boven komen.

Hij kwam mij voor als een integer, vriendelijk en verstandig mens. Het is moeilijk te begrijpen dat hij er nu niet meer is.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Dit is echt schokkend nieuws. Onbegrijpelijk dat hij er niet meer is.

Ik heb hem een aantal keer ontmoet en kort begin van campaign sessie met hem gespeeld ODM Dordrecht. Hij kwam over als vrolijk excentriek - inderdaad vrijbeweeglijk - en open in het leven. Vol inzet.

Het zal hier een stuk rustiger worden.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Het heeft even geduurd voor ik hierop heb gereageerd. Ik was zelf op vakantie toen ik het nieuws (via een email van Paul) hoorde. Ik ben er erg van geschrokken en heb het er ook wel moeilijk mee gehad. Vooral omdat Rogier nog wel eens sombere buien had maakte ik me wel zorgen. Heel menselijk misschien, maar ik dacht gelijk aan mijn verjaardag vorige maand. “Zal ik Rogier uitnodigen? Nee, hij woont ver weg en dan wordt het zo duur en laat voor hem om uit Brabant te komen. Als ik straks in Den Bosch werk ga ik wel eens bij hem langs in Sint-Oedenrode.” Dat is er nooit van gekomen, en hoewel ik er niets aan kan doen zijn dat toch dingen waar je aan gaat denken.

Ik heb contact opgenomen met Freek Claasen en hem namens ons allen bedankt voor het doorgeven van het nieuws. Naar wat ik heb begrepen is Rogier door een paard geschopt waarbij zijn lever is gescheurd. Waarschijnlijk heeft hij door de shock van het bloedverlies niet al te lang geleden, waarvoor we dan maar dankbaar moeten zijn. Poetisch dat hij is omgekomen terwijl een van zijn meest geliefde hobbies beoefende. Freek en ik hebben vervolgens nog wat verhalen uitgewisseld, waarin ik heel erg Rogier herkende: vrolijk en enthousiast, maar soms ook koppig en tegendraads.

Ik ben woensdag met mijn vriendin naar de uitvaart gegaan. Namens de SOMS-groep was ook Harmen aanwezig (hij had zelfs voor de gelegenheid zijn allereerste OV-chipkaart aangeschaft). Om eerlijk te zijn dacht ik dat het misschien vrij rustig zou zijn, en ik wilde gaan om te laten zien dat Rogier in zijn tijd in Rotterdam toch ook een vriendenkring heeft opgebouwd. Het tegendeel was waar; ik schat dat er zo’n 150 man was, van familie, de kerk, de manege, scouting en het rollenspel. Het troostte me dat Rogier toch zoveel uit zijn leven heeft gehaald.

De dienst was vrij zwaar, lang en katholiek. Zelfde kende ik Rogier niet als gelovig, maar waarschijnlijk had hij vooral een band vanwege het orgel spelen. Er werd verteld dat hij de komende drie zondagen zelfs tijdens de mis de vaste organist zou vervangen. Toch waren er ook wel mooie stukken tijdens de dienst. De rouwstoet werd voorafgegaan door zijn paard. Zijn neven vertelden verhalen over vroeger en eentje zong een lied met zijn gitaar erbij. Ook kregen we een gedenkkaart met een leuke foto van Rogier erop. Ik heb wat foto’s hiervan voor jullie online gezet.

https://www.icloud.com/photostream/nl-n ... IshaG2h6uv

Ik heb Rogier de afgelopen maanden nauwelijks gezien, zeker sinds hij niet meer regelmatig naar Schiedam kwam en ook omdat ik met andere zaken bezig was. Hij was geen jeugdvriend – ik ken hem net zo lang als Paul. Toch zal ik hem erg missen; vanwege alle leuke herinneringen die ik aan hem heb, en vanwege de nieuwe herinneringen die we niet meer kunnen maken. Een bloemlezing:

- Toen we de allereerste keer bij Rogier ODM gingen spelen, had hij geen bak chips klaar staan. In plaats daarvan had hij een schaal met kaas en worst, cherry tomaatjes, stukjes komkommer en paprika. De eerste keer dat er bij mij in Rotterdam werd gespeeld heb ik ook zo’n Rogier-schaal gemaakt.
- Dankzij Rogier en de SOMS-groep ben ik bevriend geraakt met Paul (en anderen), waardoor we nu vaker bordspellen spelen.
- Rogier heeft ons aan het einde van het Weiden-scenario een soort ganzenbord laten spelen (een spel-in-een-spel) waardoor mijn karakter eigenaar is geworden van het legendarische Grindpot & Corneel.
- Rogier en ik spraken vaak voor de sessie af bij Megapizza om te eten; hij een pizza en ik een kapsalon. We spraken dan over van alles en nog wat; de sessies, maar ook over studiekeuzes, werkervaring en het weer.
- Rogier is, ondanks zijn financiele beperkingen, toch naar mijn afstudeerborrel in Delft gekomen, wat ik eigenlijk niet verwacht had. Ik kreeg als cadeau een spade van hem, want “mijnbouwers graven”.
- Rogier had mij vanuit Frankrijk gesms’t welk boek hij van Game of Thrones moest kopen. Toen hij mijn antwoord ontving stond hij bij het graf van Leonardo da Vinci, waarop hij terugstuurde: “Die Leo dat was ook zo’n slimme en praktische man ;)”.
- Bij een van de eerste ODM sessies was ik mijn portemonnee met OV-jaarkaart vergeten. Omdat er in de trein van Delft naar Rotterdam ’s avonds nog al eens gecontroleerd werd, vroeg ik of ik wat geld van iemand kon lenen om een treinkaartje te kopen. Omdat ik niet precies wist hoeveel dat zou kosten, dumpte Rogier – ondanks dat we elkaar net kenden – uiteindelijk zo’n €13 aan kleingeld in mijn handen.

Dit alles beschrijft maar een fractie van de vriendschap met Rogier. Ik vind het bizar dat ik na zijn overlijden nog zijn laatste berichten op het forum heb kunnen lezen. Het is heel raar dat hij er niet meer is en ik zal met enige regelmaat aan hem terugdenken.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Hey Vincere, heel erg bedankt voor je lange en doordachte bericht. Ik merk dat ik het erg fijn vind om te lezen, het helpt ergens behoorlijk met het een plek geven. En dan ben ik iemand die Rogier niet IRL kende, dus ik kan me voorstellen dat het voor mensen die met hem gegamed, gesocialized en gesproken hebben nog veel waardevoller is! De extra info over de toedracht en vooral ook om te lezen dat er 150 man bij de uitvaart waren en dat Rogier die mensen en jou veel mooie herrineringen heeft gegeven is fijn om te weten.
Het flitste bij mij gelijk heel kort door mijn hoofd dat het zeker niet onmogelijk was dat Rogier had besloten om zelf niet meer door te gaan. Maar hij was zeker een vechtter, ging bij mijn weten nooit langdurig bij pakken neer zitten maar storte zich met meer overgave en meer hard werk op hobbies en zelfs studie dan ik ooit voor elkaar heb gekregen. Dit terwijl hij oneindig moeilijker omstandigheden had dan ik. Dat vond letterlijk heldhaftig, maar daar wilde Rogier zoals andere opmerkten nooit aan, hij vond zichzelf niet vaak bijzonder of goed, terwijl die dat zeker was en blijft!
Ik vind het wel zuur dat van dat paard. Onvoorspelbare en blinde pech. Dat je tijdens en door je favoriete bezigheid gewond raakt en overlijd vind ik moeilijk te bevatten.

De fotos en de rouwkaart waren erg mooi. Dank.
Ik ben blij dat ik hem op het forum al die jaren heb mogen meemaken. Voor mij is het ook vreemd om de berichtten terug te lezen. Op de zelfde ochtend van het ongeval notabene schreef hij nog een kort en super aardig berichtje met compliment aan mijn adres. Rogier ging altijd sowieso uit van het beste in alle mensen op dit forum en sprak iedereen aan met compassie, lof en respect. Ik heb veel van hem geleerd en zal proberen om zijn voorbeeld in deze dingen meer te volgen.
Laatst gewijzigd door v1nce op dinsdag 24 november 2020, 0:40, 1 keer totaal gewijzigd.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Mooi Vincent, goed dat je gegaan bent.

Fijn dat hij een goede uitvaart heeft gehad.

En het blijft heel vreemd en treurig dat hij er niet meer is.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Overigens gaat er vandaag namens ons allen een rouwkaart naar zijn ouders.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Cool. Denk zeker wel dat ouders dat op prijs stellen, ze waren op hoogte van RPG activiteiten van Rogier en dit forum blijkens hun rouwbericht.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Dank je voor het uitschrijven van je ervaring van de uitvaart. Geeft toch een beetje het gevoel erbij aanwezig te zijn. Ook heel goed dat je namens ons allemaal een kaart hebt gestuurd! Ik vind het bijzonder om te lezen dat zelfs in het rouwbericht melding wordt gemaakt van het forum en ook rogiers verslagen.

Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat te doen met zijn berichten op het forum en het grote SOMS topic en de verslagen. Het is heel gek die nu te kunnen teruglezen nu hij er zelf niet meer is...
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Freek Claasen
Secreetknecht
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2014, 21:26

Bericht door Freek Claasen »

Hey Leden van het RRPG-forum,

Zoals sommigen weten ben ik Freek, een speler uit verschillende ODM-groepen waar Rogier ook bij zat. (Eno/Khalidjian in Den Bosch; Larric in St-Oedenrode & spelleider in Boxtel) Ik ben nu pas voor het eerst sinds het weekend na Rogier's overlijden weer op dit forum. De reacties die ik hier lees zijn mooi :)

Vincere, Jammer dat wij op de begrafenis geen kennis hebben kunnen maken. Jij hebt mij waarschijnlijk wel gezien: Samen met een andere jongen van de woensdagavondgroep liep ik vooraan met een bloemenkrans toen we naar de begraafplaats gingen. Ik heb Jacques, Rogier's vader, nog gevraagd of hij jou kende, maar hij wist ook even niet hoe jij er uit zag. Maar ik kan je mededelen dat er meer dan 150 personen aanwezig waren bij de uitvaart. De brasserie vertelde dat ze gerekend hadden op zo'n 100-150 personen, maar dat het er zo'n 200 waren. Bedenk daarbij dat er ook mensen wel bij de uitvaart waren, maar niet bij de koffie naderhand, en ik denk dat 250 personen een goede schatting is. Een mooi aantal, en een bewijs dat Rogier een graag geziene gozer was.

Rogier was spiritueel, en kwam (natuurlijk) uit een RK nest. Ikzelf ben actief binnen de rk-kerk, en als wij 's zondags samen naar Den Bosch fietsten, kwam dat geregeld ter sprake.. al dan niet samenhangend met gebeurtenissen in ODM-sessies. Op zijn manier geloofde Rogier in een hogere macht, maar zich altijd afvragend wat die hogere macht dan precies was. Ik troost mij met de gedachte dat hij nu eindelijk antwoord op die vragen heeft gekregen..

Vincere, jij werkt in Den Bosch. Misschien kunnen we een keer afspreken om verhalen uit te wisselen?
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Mijn stem wat betreft Rogier's posts: eeuwig laten staan. Ik zou dat fijn idee vinden -rogier blijft sowieso voortleven in herrineringen maar in geschreven woord is ook mooi!- en ik kan me ook voorstellen dat nabestaanden, familie, mensen die, die (RPG) avonturen samen met hem beleefd hebben het fijn en troostend kunnen vinden om nu of over wat jaar te kunnen lezen dat hij zo veel RPGde met leuke mensen, er zo veel in investeerde en er ook zo veel uithaalde.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Zeer bedankt voor je bericht, Vincent. Goed dat Harmen en jij er bij waren, en mooi dat er zoveel anderen waren. Zelf zou ik zeker ook gekomen zijn, maar het bericht bereikte mij op de dag waarop ik vertrok voor vakantie. Het heeft me wel bezig gehouden de laatste tijd, en ik vind het vreemd te bedenken dat Rogier nooit meer zal bellen, mailen of langskomen. Dat was iets dat er zo bij hoorde, de laatste zeven jaar.

Wat betreft de posts: eens met v1nce.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Bericht door klaasel »

Wat een schok dit te lezen. Ook al kende ik Rogier niet, ik heb veel van zijn posts en daardoor gedachtegangen gelezen en we hadden een link met voorliefde voor klassieke muziek, getuige mijn introductiepost.

Bijzonder aan hem vond ik dat hij echt heel lange posts met enorme uitweidingen en overdenkingen over het waarom en hoe van RPG's. Ik herken dat ergens wel in mezelf, alleen bij Rogier ging het wel verder.

Toch bijzonder, maar ook mooi hoe zoiets "simpels" als een forum toch een verbintenis kan creëren tussen mensen, aan de hand van 1 gemeenschappelijk hobby/passie. Maar dat is dan ook dankzij mensen als Rogier (maar ook anderen uiteraard) die er iets van hun zelf inleggen. Dat stemt mij dan toch wel weer positief ondanks deze gebeurtenis. Ik hoop dat Rogier zijn Requiem Aeternam heeft gevonden.

Verder ben ik het ook eens met v1nce.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ik heb nog eens nagedacht over de uitgebreide verslagen die rogier op het forum postte, en misschien is het een mooi gebaar om die te bundelen in een boekje. Iets wat meer eeuwigheidswaarde heeft dan een digitaal forum. Het zou een blijvende herinnering zijn aan rogier voor de leden van zijn groepen, en misschien ook wat troost kunnen bieden aan zijn ouders. Het is niet duur zoiets te maken, en we zouden de kosten kunnen delen. Hoe denken jullie hierover?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ik vind het een bewonderingswaardig plan Thekkur. Maar ik vrees dat het toch snel behoorlijk veel werk zou worden en dus zo een beetje een typisch groots RRPG plan zou worden, ofwel,.. het verwaterd. Dat is helemaal niet erg! Als maar niet tegen iedereen die hem kende word aankondigd dat zo een boekje gaat komen en dat het er nooit van komt..

In die zin en ook kwa moeite, verspreiding, tijd, kosten en meer zou ik meer zien in bijvoorbeeld apart hoekje voor al zijn verslagen op dit forum met een achtergrond stukje/introductie en wat van de fotos die zijn ouders deelden. Immers tegenwoordig kan echt wel bijna iedereen bij een forum. Wellicht zou je zelfs paar erg nette laserprint van dat geheel kunnen laten maken en dan laten bundelen bij Kinko, puur voor zijn ouders e.d.

Maar dat zijn maar mijn ideeen, in principe vind ik ieder idee om zijn grote contributie meer onder de aandacht te brengen alsook nabestaanden te troosten een erg goed plan!
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Best wel een goed idee. Wat foto's zijn dan ook aardig. Helaas heb ik er zelf niet zoveel, want meestal maak ik die bij bordspeldagen (vreemd eigenlijk).

Deze, genomen tijdens een RRPG-meeting van een paar jaar geleden, vond ik erg aardig:

Afbeelding
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Is idd een erg mooie foto! Zon, leuke mensen, RPG, bier, Pizza en blije Rogier. :) Meer kan men niet vragen.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Bij het opruimen van wat bestanden vond ik ook dit stukje nog:

ODM met Rogier

Kort maar wel typerend voor de vele plezierige sessies!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Rogier

Bericht door v1nce »

Sinds het aangemaakt werd, heb ik ca. eens per jaar dit topic geheel doorgelezen. Ook daardoor vind ik het supertof dat Forum weer terug is en al Rogier's zijn posts en bijdragen ook!
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Rogier

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik denk ook nog wel eens aan Rogier. Erg jammer dat hij er niet meer is, ergens mis ik hem nog steeds.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Rogier

Bericht door v1nce »

Ca. 8.5 jaar nu al. Denk af en toe zeker nog aan Rogier en lees heel soms deze thread nog eens door of kijk kort naar een of twee van zijn posts. Doet me altijd denken aan de vergangelijkheid van alles/het leven en dat ik toch wat blij ben dat die forum nog bestaat en dat er weliswaar misschien maar ongeveer 4 mensen zijn die met enige regelmaat hier lezen en posten, maar dat dat toch wel mooi is. :)
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Re: Rogier

Bericht door Vincere »

Idem, meestal rond de zomer, of als ik iemand zie die op hem lijkt. ;)


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie