Dilemma: Studeren in Rotterdam of Utrecht?

Nieuwkomers kunnen zich hier voorstellen, mededelingen over het forum vanaf nu ook hier te vinden.

Plaats reactie

D&D spelende student kan het beste naar:

Rotterdam
3
75%
Utrecht
1
25%
 
Totaal aantal stemmen: 4

Greggy Frost
Secreetknecht
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 5 december 2014, 20:04

Dilemma: Studeren in Rotterdam of Utrecht?

Bericht door Greggy Frost »

Goedendag RRPG Forum,

Momenteel zit ik in het examenjaar van een mbo niv4 opleiding. Ik ben van plan volgend jaar de opleiding Illustratie te volgen op het hbo. Na een aantal open dagen bezocht te hebben blijven nog twee opties over; Illustratie bij HKU Utrecht en Illustratie bij WDKA Rotterdam. Bij het beginnen aan deze hbo ga ik op kamers in de desbetreffende stad.

Bij deze vraag ik jullie hulp in dit dilemma. Ik wil graag D&D spelen tijdens de studie, maar waar is een grotere D&D scene, Rotterdam of Utrecht? Qua sfeer van de stad en kwaliteit van de illustratie opleiding vind ik het gelijk, vandaar dat ik nu verder kijk dan dat.

Alvast bedankt voor jullie reacties

EDIT: Ik sta ook wel open voor andere RPG's
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Haha! Je wilt dus de volgende drie a vijf jaar van je leven en alles wat daaruit voortvloeit baseren op waar betere RPG scene is...?! Dat is nog eens commitment! Desondanks zou ik je zeer afraden om dat de! overwegende factor te laten zijn. Tenzij je bij wijze van 3 a 5 dagen per week DnDt...?!

Dat de opleiding gelijkwaardig is kan ik best geloven (hoewel ik zeker naar beidde plekken toe zou gaan en 3 studenten uithoren over hoe het Echt is) open dagen en docenten zeggen weinig en soms geven soms zelfs foutieve informatie.

Wat ik dus niet snap is dat je de steden kwa sfeer gelijkwaardig vind?! Voor mij zijn het totaal andere steden en ik ben veel in Utrecht geweest en heb 10 jaar in Rotterdam gewoond en gegamed. Ik vind eerlijk gezegd Rotterdam een erg lelijke kutstad kwa (sub)cultuur, architectuur, winkelcentrum, stadbestuur en rechtse koers, criminaliteit (nr 1 van NL), de teringwind die er altijd waait en nog veeeeel meer. Utrecht heeft dit allemaal niet of in veel mindere mate. Oudere veel mooiere gebouwen of veel plekken, meer groen, sfeervol, niet zo verdeeld door bevolkinspolitiek en de rivier etc. Utrecht, goede muziek, uitgaans, culturele en kunstscene. Rotterdam, nauwelijks. Alle goede alternatieve clubs gaan daar kapot. Zelfs commerciele housetenten blijven niet draaien (nighttown). Maar goed anderen zullen vast een alternatieve mening hebben en dat is maar goed ook! Dan krijg je nl alle info en beidde kanten. :)

Kanttekening, ik heb wel gelezen recent dat Rotterdam wat aan het verbeteren kwa cultuur.


De RPG scene in Rdam en omstreken is niet slecht! Maar ook niet groot of geweldig. In al die jaren dat ik er woonde kon ik nooit! een RPG sessie ontdekken in een gamewinkel laat staan groepen die met enige regelmaat samen kwamen op semi openbare plekken. Gamewinkels met RPG producten zijn er sowieso heel weinig, 1 of zo. 2 Maybe? En die hebben dus meestal heel weinig. Wel veel CCG en zo. Je hebt wel wat groepen dat wel, de meeste vinden elkaar via dit forum heb ik de indruk. Het beste aan de R'damse RPG scene,.. dit forum! :)

Utrecht weet ik minder goed maar er zijn sowieso wel RPGers, ik zou zeggen ga naar de gamewinkels en vraag rond. Google en check de bekende RPG foras.

Het probleem van je keuze baseren op RPG scene is dat veel RPG scene onzichtbaar is. Je komt er pas na soms maanden achter of, en wat er is.. En daar bij, zelfs als speel je 3 dagen in de week, de overige 4 dagen van de week ben je gebonden aan de stad en kom je er misschien achter dat je het helemaal niet zo leuk vind als je er eenmaal echt langer woont..

Lange reply, maar ik ben dus ooit omdat ik niet de tijd nam om een echte een doordachte keuze te maken in Rdam beland.. en 10 jaar gebleven! Heb er met moeite veel van gemaakt, ook kwa RPG. MAar als ik alles opnieuw zou doen, zou ik nooit Rdam kiezen, ook niet voor RPG of wat dan ook. Hoop dat je wat aan deze lange reply hebt. :)
Greggy Frost
Secreetknecht
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 5 december 2014, 20:04

Bericht door Greggy Frost »

Dankjewel v1nce voor je mooie reply :)
Ik heb er zeker wat aan. Het bevestigd wat ik van veel mensen heb gehoord. Om een aantal studenten echt helemaal uit te horen en dus niet alleen wat te spreken op een open dag is een goede tip en ga ik ook zeker doen.

Natuurlijk laat ik de RPG scene niet echt de doorslaggevende factor zijn. Maar klopt zo heb ik het wel verwoord in mijn openingspost. Ik heb ook opties gehoord zoals in Den Haag wonen en in Rotterdam studeren, maar dat wil ik liever niet want dat betekend dat ik een week OV moet pakken en dus niet in de weekenden eens naar Limburg naar familie/vrienden kan.

Het is dat ik veel goed hoor over de Willem De Kooning Academie in Rotterdam, maar daarnaast hoor ik net zo veel goede dingen over de HKU Utrecht. Bij het HKU ben ik al op de open dag beweest en dat beviel goed. 24 januari astaande ga ik naar de open dag van de WDKA. Maar zoals het er nu naar uitziet gaat het Utrecht worden dus. Nogmaals bedankt voor je reply v1nce!
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

Utrecht of rotterdam

Bericht door dragonraper »

Nou,daar gaat weer een potentiële speler de verkeerde kant op.zucht.nu is de binnenstad van Utrecht een stukje gezelliger dan Rotterdam ...dat wel,heel vaak geweest om even in een gamewinkel te gluren.maar of ze nu daar meer D&D spelen dan in Rotterdam...ik weet het niet.groenten van carlo
dungeons& dragons club schiedam
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Heel graag gedaan! In Den Haag wonen zou ik ook afraden haha! Ik heb daar recent 5 jaar gewoond en erg verwoedde pogingen om een RPG scene te ontdekken dan wel vaste groepen starten. Allemaal niet gelukt! Ik kende letterlijk een! winkel in hele stad waar wat RPG producten verkocht werden en er waren letterlijk nooit! rpg sessies in die vijf jaar ondanks dat ik er vaak ben binnengelopen.

Den Haag is best mooie stad maar wel saai/veilig en niet bruisend, zeker vergeleken bij Utrecht.

Bijna iedere grote stad heeft 3 a 10 GMs die al jaaaaren campaigns runnen en vaak meerderen. Echt liefhebbers en ouwe garde. Dragonraper is daar een goed voorbeeld van! De zaak is deze GMs dus te vinden. Een deel van hun zal je vinden op fora zoals deze, internationale fora met locale afdelingen, advertenties op fora of prikborden (digitaal of analoog) van gameshops, Faceboek groepen en meer! Wil je tof en veel RPGen en echt gelijk gestemde zielen vinden dan zou ik !veel tijd! steken in al deze bronnen plus anderen aan te spreken en ook pro actief zelf posten dat je zoekende bent. Ik heb bijvoorbeeld erg snel, leuk en gemakkelijk een vaste groep gelanceerd in Barcelona ondanks dat ik daar maar 2.5 maanden was. Dat was geen grote verdienste van mij maar van de kracht van Reddit en de locale subreddit. Zoek (RPG) nerds en gij zult die vinden op een Nerdy giga grote site bij de locale afdeling. Meetup is ook te proberen, etc etc.

Trouwens, waarom is A*dam op buitenwijk daar van geen optie? Blijft immers de mooiste en leukste (rand)stad van NL...

@ Dragonraper, ow, sorry man! Dat was niet mijn bedoeling om je spelers afhandig te maken! Maar ik kreeg het gevoel dat jij spelers wel goed kan binden en meestal wel genoeg hebt... of toch niet? :)
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

Rotterdam of utrecht

Bericht door dragonraper »

Hehe,ik heb toch liever Rotterdam /Schiedam als speelstad.maarja ik ben dan ook geboren en getogen Rotterdammer.en spelgroepen kunnen altijd nieuw bloed gebruiken,oudere spelers verhuizen krijgen een vrouwman enof kinderen.en hebben dan een periode waarin ze niet kunnen spelen.later gaat het dan toch weer knagen en proberen zij de draad weer op te pakken,wat niet altijd lukt.ik probeer altijd mensen enthousiast te krijgen voor RPG,s in het algemeen.maar omdat er nog zeer weinig echte fantasywinkels bestaan is er weing toeloop,en moeten veel spelgroepen het hebben van websites of mond op mond reclame.dank aan roleplayers.nl....dus spelers meld je aan,er is altijd plek voor nieuwe spelers.(anders rot ik er gewoon wat oudere spelers uit)😊groenten van carlo.
dungeons& dragons club schiedam
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Nou ja, de Rotterdamse RPG scene is geloof ik wel ongeveer wat hier op het forum komt plus hun netwerk. Dan wel natuurlijk dat in een zeer tolerante telling as figuren als xcapoble die eens in de zoveel maanden komen meetellend.

Van utrecht weet ik dat daar ondertussen ook activiteiten zijn van het "Netherlands Roleplaying Guild". Een meetup group die wel erg erg Amsterdams is maar ondertussen een actief genoege Utrechtse kern heeft. Via hun moet je daar ook wel genoeg te vinden hebben.


Verder weet ik niet genoeg van de steden om er echt iets over te zeggen. Dordt is in elk geval crap.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Dat zijn goede tips Neanie! Ik kende die Meetup groep nog niet. Tof dat er in Amsterdam en Utrecht sowieso wat mensen zijn. :)

Ik denk dat het idd dat erg veel van de Rotterdamse RPG scene op dit forum te vinden is, of in ieder geval bijna alle groepen die uberhaupt soms nieuwe leden zoeken. Immers het is een locaal forum dat al 10 jaar bestaat, weinig kans dat een zoekende groep niet heel snel dit forum zou vinden en posten. Ik denk dat er vast nog wel een groep of 3 a 20 geheel buiten het forum draaien maar dat zijn dus mensen die niet met "vreemden" willen spelen of simpelweg een erg stabiele groep hebben. Heb je als "immigrant" dus zo goed als niets aan.

Verbazingwekkend hoe weinig spelers er uberhaupt in heel NL lijken ze zijn, als je vergelijkt met MTG of andere card games lijken het aantal minstens 50 spelers voor die games toz van iedere RPG speler. Jammer is dat maar iets wat we zelfs al 10 jaar geleden al constateerden, ook juist met opkomst van WOW.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Nou greggy, je maakt wel wat los :)
Ik vind rotterdam op dit moment echt een hele toffe stad aan het worden. Veel ruimte voor nieuwe culturele inititiatieven en in de afgelopen tien jaar is het echt een compleet andere stad geworden. Heel anders dan utrecht, wat een heel gezellige stad is maar waar de gezelligheid gewoon al snel buiten het centrum ophoudt.
De stad is niet voor niks het afgelopen jaar heel hoog geeindigd op de lijst van wereldsteden die je moet bezoeken.
Ik weet heel zeker dat de rpg-scene in utrecht een stuk groter is dan die in Rotterdam. Dat komt voornamelijk doordat utrecht een echte studentenstad is en doordat er een aantal heel goed lopende spellenwinkels in het centrum zitten. Subcultures (zie subcultures.nl) aan de oude gracht heeft een heel actieve groep tabletop rpg-ers en larpers, wat het heel laagdrempelig maakt om mensen te leren kennen.
In rotterdam zijn ook twee spellenwinkels, maar ik zou niet echt iets weten te zeggen over de aanwezigheid van RPG-ers daar.
Hoop dat je ook iets aan deze post hebt!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

gamers of the west vond ik aardig karig uitzien toen ik daar een aantal jaar geleden was. Activiteiten zijn ook voor ccg's en wargames geloof ik.
Die andere is dan Magic united? Die hebben een redelijke collectie bordspellen te koop staan maar zijn verder gewoon een magic winkel. Als je daar een RPGer vind is het omdat de wereldjes weleens overlappen.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Toen Gamers of The West opende dacht if ff! Holy shit! Dit is het! Omdat het grote zaak was op goede locatie met een grote kelder vol gametables en charismatische (en soms controversiele) eigenaar. Maar dat was van koude kermis thuiskomen. 0.0 RPG games die daar plaatsen vinden ondanks gedurende paar weken/maanden vragen en het ophangen van mijn advertentie om spelers te werven, 0 resultaat. CCG en Warhammer achtige dingen volop maar voor RPG hoef je daar niet ze zijn. Toen waren ze ook laatste RPG producten voor heel weinig aan het wegdoen/uitfaseren. Of ze nu nog RPG spul verkopen, denk van niet of alleen echt basisdingen. Misschien kan iemand die er recent was verslag uitbrengen? Voor mij is het heeeeel lang geleden.

Welke is overigens de andere gamewinkel in Rdam?
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Wel grappig dat er tot nu toe alleen nog maar op Rotterdam is gestemd! Het is natuurlijk het RRPG...

Ik ben zelf niet meer zo actief, maar qua RPG/bordspel/fantasy winkels is Utrecht wel een stukje beter. In het centrum alleen al zijn er vier winkels bij elkaar. Voor mij is het een soort uitje om daar heen te gaan! Rotterdam heeft sinds de teloorgang van de Elf Fantasy (waar ik ooit m'n eerste PHB kocht) en het schrappen van RPG & bordspellen door Yendor toch veel minder te bieden.

Toch heb ik op Rotterdam gestemd! Ik heb zelf in Delft gestudeerd maar kom uit Rotterdam. Mijn ervaring leert dat je overal wel een groep kan vinden, zeker als je bereid bent een stukje er voor te reizen. Via dit forum heb ik groepen gehad in Rotterdam Zuid, Rotterdam Noord, Schiedam, Delft, Rijswijk, Den Haag en Wateringen. Niet allemaal even actief of even succesvol, maar voldoende mensen leren kennen om een klein netwerkje opgebouwd te hebben met gelijkgestemden waar je toch altijd weer een sessie mee kan doen.

Uiteindelijk denk ik dat je je studiekeuze niet (alleen) van RPG moet laten afhangen. Zo is bijvoorbeeld woonruimte in Utrecht echt rampzalig voor studenten. Bovendien sluit ik me bij Thekkur aan dat Rotterdam echt wel gaaf aan het worden is! Ik word een ouwe saaie lul maar ik hou van de vernieuwing die daar nu plaats vindt. Mijn tip is om juist wel een week-OV te nemen: veel meer dagen te gebruiken, dus kun je doordeweeks lekker stappen met het nachtnet, of een eindje buiten het centrum wonen en met het OV naar college. Je ouders zou ik zo min mogelijk bezoeken, lekker opgaan in het plaatselijke leven en je aansluiten bij een (sport)vereniging om nieuwe kennissen te maken.

Ik wens je veel succes met je keuze en veel plezier op de open dag!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie