ac

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

ac

Bericht door DrCaligari »

een geweldig idee waar ik Grimli allle eer voor moet geven.

dit is een 3.0/3.5 regel maar ook wel aanpasbaar aan 2.0

normaal is je ac 10+ acbonus
bij grimli is je ac 1d20 + ac bonus

dit om aan te geven dat je actief verdedigt. soms zal je personage de verkeerde kant opstappen tijdens een verdedigende manouvre en zo in je tegenstanders zwaard stappen. Soms zal je je tegenstander kompleet verassen en precies bukken als hij zijn wapen zwaait.

misschien kan je hier ook wel criticals aan vast maken. een 1 op je ac roll= attack of oppurtunity voor je tegenstander en een 20 voor jouw doordat je zo ontwijkt dat hij zijn evenwicht verliest.

(je kan natuurlijk ook overal haar lezen iv zijn)
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Grimli Warliwarf
Schandknaap
Berichten: 17
Lid geworden op: zaterdag 28 augustus 2004, 15:15

Bericht door Grimli Warliwarf »

Hartstikke bedankt DrC, maar ik heb zelf ook het crit systeem aangepast naar deze nieuwe Ac stijl.
20 is een automatische hit, rol dan nog een keer voor de aanval en er wordt weer gewoon verdedigd, is deze ook raak dan een volldeige critical.
Bij crits onders de 20, geen automatische hit, maar als het raak is de word de wapen schade critical. Dus dan telt je strenth en alle andere mogelijke modifiers maar één keer mee.
Waarom zo? Nou ik bleek zelf wel erg goed in de crit rollen dus heb ik de crit minder dodelijk gemaakt, maar nog te passief.
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

he Dr. ik vind het wel een cool idee
Merimac
Horige
Berichten: 5
Lid geworden op: zondag 25 september 2005, 14:47

Bericht door Merimac »

Bij het rollen van de normale attack roll zit al enige 'toevalligheid' in. Als je een goede attack rollt, kan dit ook betekenen dat de verdediger een fout maakt, een gat in zijn verdediging laat. Daarvoor hoef je geen tweede toevalligheidsfactor voor in te voeren.

Een consequentie van deze AC-roll regel is dat iemand met een hoog AC (een dwarf fighter met full plate mail etc, AC 20) door deze AC-roll sneller geraakt wordt. Hieronder volgt een rekenvoorbeeld (het spel is tenslotte met getalletjes en zo :twisted: )

Stel dat een goblin (attack +2 of zo) normaal gesproken een 18, 19 of 20 moet gooien om te raken. Dat is 15% raakkans. Met een AC-roll zou er 45% kans zijn dat deze raakkans groter is (AC roll 1-9), en 50% kans dat hij kleiner is (AC-roll 11-20), en 5% dat hij gelijk blijft (AC roll van 10). Maar... de raakkans kan maar 10% omlaag gaan (minimaal 5% omdat 20 altijd raak is) en met een AC roll van 1 wordt de AC in totaal 11, dus dat is makkelijk te raken (9 of hoger op attack roll, dus maximaal 55% raakkans).

Even uitwerken:
45% kans op 5% = 0.0225
5% kans op 10% = 0.005
5% kans op 15% = 0.0075
5% kans op 20% = 0.01
5% kans op 25% = 0.0125
5% kans op 30% = 0.015
5% kans op 35% = 0.0175
5% kans op 40% = 0.02
5% kans op 45% = 0.0225
5% kans op 50% = 0.025
5% kans op 55% = 0.0275

Totale raakkans: 18,5 %

Hierdoor wordt het de goblins makkelijker gemaakt om de dwarven fighter te raken. In dit voorbeeld een verschil van 3.5% (!!!LOL!!!).

Daar tegenover staat dat iemand met een bagger AC moeilijker te raken is met deze regel.

Maar, als je dat leuk vind... :lol:
klaas

Bericht door klaas »

Dat zou betekennen dat combat rounds korter worden, vooral op hoger level scheelt dat veel. En dat het spel altijd gevaarlijk blijft, ook voor uber characters.

Maar tegenwoordig speel ik zowiezo op de gok, om dat ik niet steeds zin heb ac ed uit te rekenen.

Ook combat kan goed geroleplayed worden, en dan zijn dobbelstenen niet nodig.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

klaas schreef: Ook combat kan goed geroleplayed worden, en dan zijn dobbelstenen niet nodig.
Dat is echt onzin! Die dobbelstenen zijn echt wel nodig om de sessie onvoorspelbaar te houden. Zonder dobbelstenen zouden spelers naar mijn idee snel worden opgezogen in het wereldje van de GM. De gm's wil is wet, maar tot op zekere hoogte! Anders krijgen de spelers heel erg het idee dat het lot van hun character in handen ligt van de GM.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Combat zonder dobbelstenen:

Ik raak hem! Nietes! Welles! Nietes! Welles!
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Thekkur schreef:Dat is echt onzin! Die dobbelstenen zijn echt wel nodig om de sessie onvoorspelbaar te houden. Zonder dobbelstenen zouden spelers naar mijn idee snel worden opgezogen in het wereldje van de GM.
hmm Thekkur, misschien dat je inmiddels van mening verandert ben? Ik ben wel een keer voor je dicelessroleplayinggame in ieder geval!
Dr.Caligari schreef:normaal is je ac 10+ acbonus
bij grimli is je ac 1d20 + ac bonus
afweren met je AC is erg cool idee! Was ik al gewend bij OogDesMeesters en mis ik ook nog steeds een beetje bij D&D, dus ik ben voor!
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Deze regel is uit de DMG onder de optionele regels. Standaard gaat het systeem er van uit dat je een soort van 'take 10' neemt op je verdediging. Deze optie neemt die automatische 'take 10' weg en maakt gevechten heel wat minder zeker

Bijkomend heb je D20 varianten, zoals Star Wars D20, waar sommige characters D20 task resolution rolls mogen overgooien. Dan ook de verdedigingsworpen zoals deze.

Ebberon heeft Actions Points die ook op D20 worpen kunnen worden gebruikt. Dan ook op deze. Regels zoals deze, los van dat het weer een extra worp is tijdens het spel, brengen ook met zich mee dat bijkomende regels nieuwe toepassingen krijgen. Daar moet je maar net zin in hebben. Weet dat spelers (of de DM, wanneer je als speler niet goed hebt nagedacht toen deze regel werd ingevoerd) zo nog al eens verrassingen kunnen brengen.

Het blijft persoonlijke voorkeur. Ikzelf heb er nog niet zo mee gespeeld, dus een echte mening heb ik er niet over. Wel lijkt het me, vooral omdat er bij een gevecht toch al genoeg gegooid wordt, een complicatie extra.
Plaats reactie