Op verzoek: D&D (3.5) voor beginners

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Op verzoek: D&D (3.5) voor beginners

Bericht door Lairnaedon »

Dit had ik voor een groepje beginners gemaakt, voor die enkeling die 3.5 nog niet helemaal door heeft



D&D voor beginners

Het concept van D&D is simpel. Eén van de aanwezigen is de spelleider, de anderen zijn de spelers. De spelleider voorziet de spelers van een avontuur, gevuld met een verhaal, plot, vijanden, vrienden, goud.. noem maar op. De spelers spelen ieder één karakter in een groepje (een zogeheten party).

Dit karakter wordt volgens de regels van het Player’s Handbook in elkaar gezet. Alles wordt genoteerd in potlood op het 3.5 character sheet. In het kort hier de uitleg hoe we dat gaan doen:

Je kiest een race (en grofweg wat voor character het zal gaan worden)
Je kiest een class (en alignment)
Je rolt en verdeelt je statistieken
Je kiest je feats
Je verdeelt skillpoints
Je kleed je character aan
Mogelijkerwijs mag je ook nog spreuken toewijzen en soms ook een extra taal

EVT: Achtergrond verzinnen, tekening maken… etc..

RACE:
Welke rassen zijn er? Welke ras is “beter” dan de anderen? Er zijn héél veel rassen in D&D, maar in standaard 3.5 zijn 7 rassen speelbaar. Al deze 7 rassen zijn uitgebalanceerd, maar geven je “sheet-character” weer andere bonussen en penalties.

Mens
Dwerg
Elf
Halfling
Gnoom
Half Orc
Half Elf

CLASS:
De gietvorm voor je character. Vaak zijn de classes van tevoren al een beetje vast van vorm, maar sommigen zijn rekbaar. Je kunt het zien als zijn of haar beroep, of levenspad. In 3.5 kennen wij de volgende klasses:

Barbarian = Wildeman, één met de natuur en vervaarlijk in de strijd
Bard = muziek makende alles in één. Nergens echt goed in, maar kan bijna alles.
Cleric = Soort van priester, maar dan met zwaar pantser
Druid = genezer, transformeren in dieren
Fighter = alles wat vechten kan.. soldaat, huurling...
Monk = leven voor vrede (of niet...) vechten met vuisten en andere leuke kung fu wapens
Paladin = de ridder van het goede
Ranger = De standaard avonturier. Boogschutter of zwaardvechter met een dier aan zijn zijde
Rogue = alles wat onder sinistere, maar kundige typetjes valt. huurmoordenaar, spion, tasjesdief, piraat
Sorcerer = magiër die zijn krachten put uit zijn immense energie
Wizard = magiër zoals het zou moeten horen.. na vele jaren studie. (boekenwurm)

ALIGNMENT:
Daarbij kom het alignment. Wat is dat nou weer? Het is je morele kompas. Ben je goed of slecht, of zweef je ertussenin? Houd je je aan regels, doe je wat je blieft, of bekijk je wat het beste is om te doen? Dit is lastig, en even wat leeswerk, maar oh zo handig om te weten!

Afbeelding

Een paladin is bijvoorbeeld ALTIJD Lawful Good. Als hij teveel dingen doet die hij van zijn class niet zou mogen doen, dan wijkt hij dus van zijn pad af en mag hij niet meer verder levelen als paladin. Ook magie wordt hem/haar dan ontzegt!

Zie bijlage voor meer uitleg over de verschillende alignments en voorbeelden.

STATS (statistieken, of abilities):
De zes meest belangrijke eigenschappen. Dit zijn de primaire bouwstenen van je character. Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom en Charisma. Alles in D&D is terug te leiden naar één van deze eigenschappen. Het zijn de moeders van alle skills en de meeste acties.

Strength (STR) = Ruwe kracht en grove motoriek. Hoe meer strength, hoe handiger je bent als het aankomt op het neermaaien van vijanden.
Dexterity (DEX) = Handigheid, en fijna motoriek. Nodig voor dingen als het ontwijken van klappen, boogschieten en sloten openbreken.
Constitution (CON) = Hoe taai je bent. Hoe meer CON, hoe meer hitpoints.
Intelligence (INT) = Niet te verwarren met wisdom. Iemand met een hoge intelligentie kan meer talen spreken en gaat berekenend te werk. Een wizard heeft een hoge intelligence nodig om zijn spreuken in te kunnen studeren.
Wisdom (WIS) = Een wijs iemand is iemand met begrip, levenservaring en intuïtie. Hoe je omgaat met je omgeving. Een druid heeft veel belang bij wisdom, omdat al zijn spreuken uit de natuur en zijn/haar omgeving komen.
Charisma (CHA) = Je persoonlijkheid en omgang met andere NPC’s, monsters en elkaar. Het dicteert je natuurlijke leiderschap, uiterlijke schoonheid of hoe je mensen kunt overhalen. Een Sorcerer heeft behoefte aan charisma voor zijn/haar spreuken, want ze komen uit het diepste van hun eigen kern.

De standaard score is 10. Dit geeft 0 bonuspunten. Ben je beter dan normaal, dan ligt het hoger en krijg je daardoor meer bonus punten. Ben je ergens iets minder goed bedeeld in je DNA poel, dan sta je onder de 10 en krijg je zelfs minpunten (penalties).
7 (-2)
8 (-1)
9 (-1)
10 (0)
11 (0)
12 (+1)
13 (+1)
14 (+2)
15 (+2)
16 (+3)
17 (+3)
18 (+4) etc…

Officieel krijg je punten om te verdelen over de 6 stats, maar dat doe ik niet, dat is te moeilijk en vereist veel rekenwerk. Wat wij doen, is een serie van 6 dobbelsteenrollen maken. Pak 4d6 (4 “gewone” dobbelstenen) en rol ze. Haal de laagste rol er uit en tel de andere drie bij elkaar op. Herhaal dit 6 keer. Deze 6 statistieken kun je plaatsen bij

FEATS (features):
Toevoegingen op je karakter die eigenschappen emt zich meebrengen waar je wat aan hebt. Altijd een bonus. Je krijgt een feat op level 1, en ieder opvolgend 3e level ( 3,6,9,12,15,18 ). Mensen krijgen op level 1 een extra feat en afhankelijk van welke class je speelt krijg je ook specefieke feats erbij. Fighters krijgen op level 1 en ieder even level een feat gericht op combat, bijvoorbeeld. Rogues krijgen een feat genaamd sneak attack (extra schade als ze je niet zien of horen aankomen), die naarmate de rogue levelt, ook mee levelt met het character.

Feats kunnen je nieuwe opties geven, of een bestaande feat verbeteren. Soms heb je om een feat te mogen nemen iets nodig als voorwaarde (je moet bijvoorbeeld ergens intelligent genoeg voor zijn)

Een feat is bijvoorbeeld:
Improved Bull Rush – je mag nu net als eerst op iemand afstormen, maar hebben zij dan geen gratis aanval op je (wat normaal wel het geval is

SKILLS:
Iedereen kan wel iets. Jouw character kan ook van alles. Afhankelijk van welke class je neemt en hoe hoog je intelligence score is, krijgen je ieder level punten om je skills aan te vullen. Iedere skill staat verbonden met een primaire statistiek. Een sterk iemand kan makkelijker zwemmen dan een zwak iemand, bijvoorbeeld.
Er staat 4 kolommen bij iedere skill. Eentje is voor de bijbehorende statistiekbonus/-penalty, eentje voor de punten die je er zelf in stopt (ranks) en eentje voor overige bonussen (misc. ; vanwege kledingstukken oid). De vierde is het totaal.
Het is allemaal wat lastig, dus geef ik een voorbeeld:
Otto is een sterke Fighter die heel goed kan zwemmen. Zijn Strength is 14 (+2) en hij heeft 5 ranks in SWIM. Dus bij zijn SWIM skill staat:
SWIM 2 + 5 + __ = 7
Bij iedere swim roll die hij maakt mag hij nu 7 optellen.

Nu heeft otto een medallion van Swim +1 gevonden. Hij doet hem om. Zijn Swim skill is nu:
SWIM 2 + 5 + 1 = 8

CLASS / CROSS-CLASS:
Bij iedere class horen een aantal skills. De skills die er niet bij horen zijn voor jouw character moeilijker dan de anderen. Een Barbarian kan goed voor zichzelf zorgen in het wild en heeft dus Survival als class skill. Een Sorcerer daarentegen, is absoluut niet opgewassen tegen de wildernis. Voor hem/haar is Survival een cross class skill.

Voor class skills telt voor ranks:
Maximaal aantal ranks = huidig level + 3 (4 bij level 1)
1 punt per rank

Voor Crossclass telt:
Maximaal aantal ranks = huidig level + 3, gedeeld door 2, naar boven afgerond (2 bij level 1)
2 punten per rank, dus 1 punt voor halve rank. Halve ranks staan er wel bij, maar worden niet gebruikt in de uiteindelijke score

Gear & Equipment:
Geen enkel character begint naakt, tenzij je daar echt een specefieke reden toe hebt.

Kleding / Armor
Afhankelijk van je race en class, zijn sommige typen armor niet aangeraden. Een Wizard kan wel een plaatstalen harnes dragen, maar dat gaat ten koste van zijn vingervlugheid/motorisch vermogen, waardoor er een kans is dat zijn/haar bezwering faalt. Een Fighter kan wel plaatstaal dragen zonder problemen, alleen is het heel duur en kan het problemen veroorzaken met zwemmen!
Druids mogen geen metalen harnas dragen.

Wapens
Het is mogelijk om een tweehandszwaard met één hand te gebruiken, en nog ééntje in de andere hand. Leuk, stoer, maar je raakt niks meer! Kies een wapen dan je kan gebruiken. Er zijn 3 catagorieën; Simple, Martial en Exotic. Bovendien heeft ieder wapen ook een grootte. Een Medium weapon kan in één hand gedragen worden door een Medium creature (bijvoorbeeld een mens met een longsword). Een creature, of character die een slag kleiner is, kan dit wapen alleen gebruiken als 2hands wapen. (bijvoorbeeld een halfling met een longsword). Let hier op. Vraag iets als het niet duidelijk is.

Dualwielding (2 wapens tegelijk)
Vereist enige oefening en wat feats om nuttig te zijn. Als medium creature (bv. Elf) kan je met 2 longswords vechten, maar je zal meer raken als in je offhand (je mindere hand) een wapen hebt van een kleiner formaat, bijvoorbeeld een longsword in je main hand en een dagger in je offhand. Met feats en een uitgebalanceerd character kun je later hier veel meer mee. Rangers krijgen dit optioneel gratis op lvl 1.

Gear
Het is ook handig om een ‘avonturierskit’ samen te stellen. Dingen zoals een slaapzak, tent, slijpsteen, touw, werphaak, verbanddoos… Uiteraard is er een limiet hoeveel je kan dragen, dus kies zorgvuldig en verdeel je gewicht.


Bijlage: Alignments

Lawful Good: altijd aan de regels en/of tradities houden en je hartje bonst van de liefde voor het leven. Voorbeeld: Batman
Neutral Good: je bent ook een goed persoon, maar hebt niet de drang om alles volgens dieregels of tradities te doen. Soms moet je ze buigen, of zelfs breken, ook al kan dat toch tot wat twijfelgevallen leiden. Voorbeeld: Zorro
Chaotic Good: Je ben een goed persoon, maar… regels? No way! Je doet alles op je eigen manier. Je bent een rebel en doet wat je kan. Voorbeeld: Robin Hood

Lawful Neutral: Traditie getrouw, leeft volgens regels of een code. Dit betekent dat je soms moet doen wat kwaad is, en soms wat goed is. Het betekent niet dat je geen morele code hebt. Die heb je zeker, alleen komen de regels voor. Voorbeeld: James Bond
True Neutral: Onpartijdig, of omnipartijdig. Ook wel bekend als “Nature’s alignment”. De balans zoeken in alles. Voorbeeld: Han Solo in Episode IV
Chaotic Neutral: De anarchist, of free spirit. Je doet eigenlijk helemaal waar je zin in hebt, zonder acht op regels. Goed en slecht is een keuze die je neemt om uiteindelijk je eigen doel te bereiken. Voorbeeld: Captain Jack Sparrow

Lawful Evil: Doortrapt en evil, maar wel volgens codes en principes. Vaak zijn character met dit alignment plottende, tirannieke heersers, of hun meest plichtsgetrouwe onderdanen. Duivels zijn ook bijna altijd van deze alignment (contractjes). Voorbeeld: Magneto van Xmen
Neutral Evil: Meestal egoistisch. Wat Neutral Evil characters lastig maakt, is dat ze op ieder moment hun allianties kunnen laten vallen voor hun eigen, slechte willetje. Ze zijn niet aan regels gebonden perse, maar ook niet onnodig gewelddadig. Voorbeeld: Mystique van Xmen
Chaotic Evil: Puur slecht en niet aan regels gebonden. Je doet slechte dingen wanneer je de impuls krijgt en doet het zonder morele obstructies. Voorbeeld Riddick van Pitch Black.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

nice! :D echt handig voor beginners!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik vind dat plaatje wel mooi, maar is Riddick echt CE? Eerder een typische CN egoïst! :)

Wel een handige samenvatting, hoewel ik voor druid en rogue zelf een andere beschrijving had gekozen. Waarvoor heb je deze gebruikt?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

dank u dank u :)

stond op de wikipedia pagina, vin :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Grappig! Ik vind vooral die aligments met bekende figuren wel leuk! :)
v1nce

Bericht door v1nce »

Superhandig en goed gemaakt! Dank! Deze ga ik zeker pikken en beetje aanpassen naar 2nd/eigen voorkeuren. Komt zelf echt goed van pas aangezien ik binnenkort wl met totale RPG noob huisgenoten voor eerst ga spelen. Dit maakt het veel relaxter voor hun dan als ik ze Den Dikke Bijbel in handen duw (PHB).

Enige is wel dat ik zelf wel wat van de alignment voorbeelden zou vervangen door figuren die ook niet Nerds goed kennen. Is makkelijker voor hun en ook wel handig om mensen die beetje huiverig zijn niet meteen bevestigen in de vooroordelen.
v1nce

Bericht door v1nce »

Heb even meerdere dingen in alignments aangepast, sommige van de omschrijvingen en ook de voorbeelden die te nerdy of obscuur zijn vervangen. :)

---

Lawful Good: altijd aan de regels en/of tradities houden, altruistisch en je hartje bonst van de liefde voor het leven. Voorbeeld: Batman
Neutral Good: je bent ook een goed persoon, maar hebt niet de drang om alles volgens dieregels of tradities te doen. Soms moet je ze buigen, of zelfs breken, ook al kan dat toch tot wat twijfelgevallen leiden. Voorbeeld: Zorro
Chaotic Good: Je ben een goed persoon, maar… regels? No way! Je doet alles op je eigen manier. Je bent een rebel en doet wat je kan. Voorbeeld: Robin Hood

Lawful Neutral: Traditie getrouw, leeft volgens regels of een code. Dit betekent dat je soms moet doen wat kwaad is, en soms wat goed is. Het betekent niet dat je geen morele code hebt. Die heb je zeker, alleen gaan de regels voor. Voorbeeld: James Bond
True Neutral: Onpartijdig, of omnipartijdig. Ook wel bekend als “Nature’s alignment”. De balans zoeken in alles. Voorbeeld: Han Solo in het begin. Als je dit heel consequent en lang volhoud grenst het vaak wel aan gekte omdat immers nooit iemand weet wat ze aan je hebben en waar je voor staat.
Chaotic Neutral: De anarchist, of free spirit. Je doet eigenlijk helemaal waar je zin in hebt, zonder acht op regels. Goed en slecht is een keuze die je neemt om uiteindelijk je eigen doel te bereiken. Voorbeeld: Captain Jack Sparrow

Lawful Evil: Doortrapt en evil, maar wel strak volgens autoriteitsverhoudingen, mores en vooral de letter des wet. Vaak zijn character met dit alignment plottende, tirannieke heersers, of hun meest plichtsgetrouwe onderdanen. Duivels zijn ook bijna altijd van deze alignment (contractjes). Voorbeeld:
Latijns Amerikaanse dictators van vroeger en hun Generalen.

Neutral Evil: Meestal egoistisch. Wat Neutral Evil characters lastig maakt, is dat ze op ieder moment hun allianties kunnen laten vallen voor hun eigen, slechte willetje. Ze zijn niet aan regels gebonden perse, maar ook niet onnodig gewelddadig. Voorbeeld: Soldaten of zelfs officieren die zonder enige wrok of gewentsbezwaar zich aansluiten bij vijand als blijkt dat hun kant gaat verliezen.
Chaotic Evil: Puur slecht en niet aan regels gebonden. Je doet slechte dingen wanneer je de impuls krijgt en doet het zonder morele obstructies. Voorbeeld: Hannibal Lecter van Silence of the Lambs.
v1nce

Bericht door v1nce »

Hoooo! Batman is WEL lawful.... Hoewel? Nou ik denk voornamelijk van wel: Hij assisteert de wetgevers en uitvoerders zeer direct, maakt zichzelf nooit schuldig aan moord en liefst aan geen enkele misdaad en meer. Maar ja anderzijds mept hij soms crimi's in elkaar en word af en toe ook gezien als een vigilante of semi crimi door de echte lawful mensjes. Hmm beetje dubbel. Weet jij nog een beter voorbeeld voor LG Cali?
Plaats reactie