Verhalend vertellen (en camera werk)

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Verhalend vertellen (en camera werk)

Bericht door michiel »

Ik ben een boek aan het lezen over camera gebruik. Lijkt me wel leuk om die toe te passen bij het vertellen in een rollenspel.
Hieronder een aantal tips uit het boek uit : ‘digitaal filmen 500 tips, Mariete Kleisen, 2006.
Daarna wat korte ideeen die ik had hoe dit toe te passen in een rpg.

Iemand nog meer ideeen hoe mooi sfeervol een verhaal te vertellen?
  • “Wees selectief: niet ieder moment hoeft vast gelegd te worden”. Een scherp oog voor wat belangrijk is, scheelt verveelde ogenblikken.
    “Hou het kort: Het menselijk oog is in staat zeer veel informatie tot zich te nemen”. Hoe zit dat met verhalen? De gedachten vormen automatisch een plaatje van wat er beschreven wordt. Groffe beschrijvingen met een aantal details geven genoeg om de rest zelf in te vullen. De sfeer die men wil beschrijven is bij de details belangrijk. Daartegen als je met 1000 woorden een bescrhijving geeft, zullen de luisteraars afhaken en intussen in een regelboek bladeren of stiekem sms-en. “
    Opbouw van een scene in shots:
    “Een lange shot: een scene begint meestal met een lange shot (LS) of totaal. Het is de beste manier om een verhaal in te leiden.” Beschrijf het landschap, grote bossen, hoge bergen met adembenemend uitzicht, of neem een kaart of een laat een plaatje zien. Deze beschrijving laat snel horen wat men ziet, waar men is en wat de grote sfeer is.
    “Een half-totaal: na een lange shot volgt vaak een medium shot (MS) of halftotaal. Hier wordt de handeling iets dichterbij gefilmd en krijgt de toeschouwer wat meer informatie.” Personages die op die plek handelingen uitvoeren doet het eerder gevestigde beeld van de LS tot leven komen. Ook kunnen de handelingen inspiratie vormen voor de spelers om te reageren, of zelf actie te nemen.
    “Close-up: de volgende logische stap is het nemen van een close-up (CU). Deze kan nog meer informatie toevoegen, of de aandacht richten op een bepaalde persoon; bijvoorbeeld de ster van uw video. “ Als we video als analoog gebruiken voor rollenspel, dan zijn de sterren de personage van de spelers. Een close-up van deze sterren of helden kan gegeven worden door de spelleider – die daarbij checked of het klopt bij speler- of door de speler zelf. Gedetailleerde beschrijving laat de spelers uitblinken, ze kunnen beter in hun rol inleven en details kunnen later weer terugkomen in andere beschrijvingen. Bijvoorbeeld een mooie mantel met konijnenbont kan in een gevecht aan stukken gereten worden door een klauw, wapperen achter de held terwijl die op zijn paard langs wachten galoppeert of gebruikt om over het hoofd van een tegenstander te gooien.
Het vertellen van 'shots' doet me ook denken aan het 'regiseren' van de DM/GM/meester. Die bepaald wat de spelers voor shots maken - terwijl ze zelf de dialoog verzinnen- en kan bepalen wanneer nieuwe shots gemaakt worden. Bijvoorbeeld als er een nieuw persoon de herberg binnenkomt (LS of MS), het optrekken van een wenkbrauw (CU), na een dagreis een kasteel op een berg (LS) etc. Het regisseren / monteren levert denk ik ook wel mooie tips op voor de DM/GM/meester.

PS Is regiseren nu goed of moet het regisseren zijn?
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Re: Verhalend vertellen (en camera werk)

Bericht door Rogier »

Michiel, nu je er naar vraagt:
michiel schreef:Groffe Grove beschrijvingen met een aantal details geven genoeg om de rest zelf in te vullen.
michiel schreef:– die daarbij checked [checkt, ook het voltooid deelwoord met een "t": gecheckt, of wellicht liever "controleren" respectievelijk "verifiëren"] of het klopt bij speler-
michiel schreef:Die bepaald bepaalt wat de spelers voor shots maken -
Inhoudelijke reactie:

Ik denk dat camerawerk een goede manier is om het rollenspel op verschillende manieren vanuit het verhaal- en spanningsboogperspectief te belichten.
Selectief bepaalde beschrijvingen geven op een in het verhaal belangrijk moment, kan veel aandacht trekken en zal waarschijnlijk zorgen voor een goede rollenspelsfeer.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Er bestaan ook groffe beschrijvingen hoor!

Meer serieus: ik vind dit een heel aardige manier om een omgeving kleur te geven. Bedankt voor de tip.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Wel bruikbare tips idd. Hoewel film toch best anders is dan verhalend vertellen en Roleplayen denk ik. In film heb je "cuts" in een RPG ook wel maar minder en op andere manier.

Overigens wanneer ga je nou weer een keer echt RPGen/Campaign GMen Michiel, ipv er over schrijven? :)
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Mooi dat jullie hier iets in zien en het zelfs bruikbaar is. Ik schrijf hierover omdat ik met gedachten speel om een rpg te maken. Sfeer en beschrijving vind ik iets belangrijks, daarom zoek ik tips en raad om dit mooi te doen in een rpg. Die cuts is wellicht ook iets om mee te nemen.

edit: stukje weggehaald dat niet ter zake is voor dit onderwerp
Laatst gewijzigd door michiel op zondag 6 november 2011, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Nou ik bedacht me gewoon dat heel uitgebreid schrijven over RPG technieken of een nieuw systeem toch een beetje zoiets is als een vraagbaak schrijven/lezen over autoreparatie. In de praktijk is die auto repareren of verbeteren toch heel wat anders en leer je veel meer van! :)

Ook bedacht ik me dat je toch best wel wat tijd in het nadenken over en schrijven van al die post gestopt moet hebben. Zodanig veel tijd dat je daar ook makkelijk een campaign mee kan voorbereiden.

Maar goed is idd een forum en is jou eigen zaak, maar het schoot me wel te binnen. :)
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Nadenken over hoe je beter / toffer / anders kan rpg-en is weer anders dan in de praktijk toepassen.
Beiden is zinvol.
Zinloos is dingen erbij halen die niets met het onderwerp te doen hebben. Je hebt daar wel meer een handje van. Alhoewel het tegenwoordig veel beter gaat.

edit: stukje edit, omdat het niet ter zake is voor dit onderwerp
Laatst gewijzigd door michiel op zondag 6 november 2011, 14:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ehhhh,.. wat?! Over veel wat je nu post had ik het totaal niet en bedoelde ik helemaal niet. Laat maar. Succes.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

oh geeft niet dan haal ik het wel weer weg ;)
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Weet je wat, deze discussie is echt zinloos, en aangezien ik er niet echt zin meer in heb en jij je post verwijderde, laat ik ook maar eens wat anders gaan doen en posten.
Laatst gewijzigd door v1nce op zaterdag 5 november 2011, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

edit: precies, best irritant om stukjes weg halen he?! Maar goed, daar ben je zelf een keer mee begonnen. Ik heb best vaak meegemaakt dat ik oudere draad niet meer begreep omdat er gewoon heel veel onderwerpen weggehaald werden.
Ik heb nu maar alles verandert, want de discussie gaat inderdaad nergens heen en het onderwerp is ook niet meer te volgen anders. Misschien zelf een onderwerp maken, over theorie en praktijk? :)
v1nce schreef:Overigens wanneer ga je nou weer een keer echt RPGen/Campaign GMen Michiel, ipv er over schrijven? :)
Zo'n opmerking slaat toch nergens op?!
Of bedoelde je:
Je kunt beter gewoon veel rpg gaan spelen en in de praktijk oefenen?

Daar ben ik het dan ook niet mee eens. Bij veel systemen wordt je gestimuleerd om de scores op te noemen, tegen moeilijkheid te dobbelen en uit te tellen hoeveel vakjes je kunt lopen.

Beter om een stukje cinematiek in de praktijk te brengen (of andere technieken), vind ik dan.

Fijn dat je GM leuker vindt.
Ik zelf heb veel geleerd door te spelen bij Thekkur en dr. Cali, maar ook bij Neanie. Ook vond ik GM-en voor o.a. Thekkur en zijn vriendin erg leuk, omdat zij meer in rollenspel verdiepen en minder in regels.
Ik merk zelf, dat GM-en bij mij met losse regels veel gemakkelijker en soepeler verloopt. Alleen de technieken van dobbelen en waarden opzoeken toepassen is niets voor mij. Maar techniek om verhaal en spanning toe te passen vind ik wel erg boeiend. Natuurlijk zijn er wel gedeelten die gaan over spanning en mooi vertellen in rpg's. Vooral World of Darkness heeft daar een mooi hoofdstuk over.
Laatst gewijzigd door michiel op zondag 6 november 2011, 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

michiel schreef:Fijn dat je dat niet persoonlijk bedoelt. Maar het is echt een opmerking die afkrakend en op de persoon is geschreven. Verder kan het mij persoonlijk niet zo veel schelen, maar zulke opmerking zijn dooddoeners voor toekomstige ideeen.
Volgens mij bedoelde V1nce het als een grap en klonk het mij als buitenstaander ook zo in de oren.
Ik kan me niet voorstellen dat V1nce zijn opmerking als scherp commentaar op jouw manier van forumactiviteit zou hebben bedoeld.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Michiel, ik vond je rollenspelsessie die je voor de scouting in Loon op Zand hebt geleid, een goed voorbeeld waar je goed in bent. Ik zie je nog steeds als voorbeeld daarin. Je kunt de spelers op (bijna) elk niveau toch boeien.
Ook jouw sessie met Lairnaedon toen ik die tovenaar Tim speelde, dat vond ik echt rollenspel.
Ik denk dat je je juist niet bezig moet houden met het maken van een nieuw rollenspel. Het rollenspel dat jij voordraagt is een persoonlijke gave/kunde, dat niet gemakkelijk in regels of systemen te beschrijven valt.
Zoals ik reeds eerder heb verteld, ben ook ik verschillende keren bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuw rollenspelsysteem en een nieuwe fantasiewereld. Thans denk ik dat er al genoeg rollenspelsystemen en werelden zijn. Op nog een zitten veel rollenspelspelers volgens mij niet te wachten denk ik zo.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Je zal wel gelijk hebben Rogier. Het doet in ieder geval niet ter zake voor dit onderwerp.

edit: stukje weggehaald dat niet ter zake is voor dit onderwerp.
Laatst gewijzigd door michiel op zondag 6 november 2011, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

michiel schreef:Dus laat het er maar bij houden dat het niet verkeerd bedoelt bedoeld was.
:wink:

Zie verder mijn vorige (tweede) tekst.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Rogier schreef:Michiel, ik vond je rollenspelsessie die je voor de scouting in Loon op Zand hebt geleid, een goed voorbeeld waar je goed in bent. Ik zie je nog steeds als voorbeeld daarin. Je kunt de spelers op (bijna) elk niveau toch boeien.
Ook jouw sessie met Lairnaedon toen ik die tovenaar Tim speelde, dat vond ik echt rollenspel.
Ik denk dat je je juist niet bezig moet houden met het maken van een nieuw rollenspel. Het rollenspel dat jij voordraagt is een persoonlijke gave/kunde, dat niet gemakkelijk in regels of systemen te beschrijven valt.
Zoals ik reeds eerder heb verteld, ben ook ik verschillende keren bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuw rollenspelsysteem en een nieuwe fantasiewereld. Thans denk ik dat er al genoeg rollenspelsystemen en werelden zijn. Op nog een zitten veel rollenspelspelers volgens mij niet te wachten denk ik zo.
Dank voor je complimenten. Die beginnende spelers in Loon op Zand waren ook erg leuk om te 'meesteren'. En de simpele regels van ODM lenen zich ook perfect daarvoor. Jouw systeem werkt op zich ook lekker, voorzover ik het snap.

Ik twijfel ook steeds meer wat een nieuw rpg systeem bij kan dragen. Ik ben nog steeds erg fan van het bestaande gratis systeem 'Fudge' (http://www.fudgerpg.com/).
Maar een vertaling naar het Nederlands is nog wel handig. Gewoon omdat bepaalde termen in buitenlands de sfeer neerhalen of minder te begrijpen zijn.

Die sessie met jullie twee vond ik ook wel gedenkwaardig. 'Tovenaar Tim' was lekker duistere figuur, met extraatjes als mysterieuze monstertje in kooi. De eerste keer dat ik een 'evil' sessie als GM speelde. Op zich was dit wel leuk voor een keer, maar niet iets waar ik me erg op mijn gemak bij voelde.
Wel voel ik me op mijn gemak bij improviseren. ( de truuk is mee gaan met ideeen van de spelers, maar wel realistisch blijven)

Dus wie weet overdrijf ik ook een beetje met al die theorieen etc. Ik vind het wel fijn zo eens een klankbord hier te hebben. Zonder weer eens vragen of opmerkingen dat je rpg beter in het echt kan doen. Dat begrijp ik zelf namelijk ook wel.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

michiel schreef:Die sessie met jullie twee vond ik ook wel gedenkwaardig. 'Tovenaar Tim' was lekker duistere figuur, met extraatjes als mysterieuze monstertje in kooi. De eerste keer dat ik een 'evil' sessie als GM speelde. Op zich was dit wel leuk voor een keer, maar niet iets waar ik me erg op mijn gemak bij voelde.
Hé, dat had ik niet gedacht. Waarom voelde je je toen niet op je gemak?
De sessie ging toch goed? Wat maakte die sessie "anders"?
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Voel me niet zo op gemak met slechte karakters. Het was ook wel moeilijk uitdaging voor sterke karakters te bedenken.
Verder was het echt wel leuk. Vooral het manipuleren en het aantal gasten dat steeds minder werden. Ook het kasteel zag ik zelf steeds beter voor me - misschien raar als je voorbereid - het ging echt leven. Feestgedruis in zalen met duister tintje en kelders waar lijken zich opstapelde.

Ligt er ook aan dat de doelen en gevaren van goedaardige karakters wel bekend zijn. Ze vechten tegen de 'kwaardaardige'.
Maar wat zijn doelen, gevaren en dus waar liggen uitdagingen van 'kwaardaardige' hoofdpersonen?
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Die Fudge sessie bij jou met Lairnaedon was echt tof. Het was jammer dat Lairnaedon pas erg laat arriveerde waardoor we wel heel kort hebben gespeeld.
Ik vind het spelen van "evil" karakters wel tof.

Mijn karakter Tim in jouw sessie, was een chaotic evil magiër die thuis was in chimaeren en manipulatief te werk ging. Een narcist misschien wel.

Als speler (ja, ja :) ) speel ik bij een ODM groep in de buurt nu ook een karakter. De andere helden (èn spelers!) weten niets van het echte karakter; ik speel een vermomming en heb mijn sheet daarop aangepast.
Op de sheet van mijn ODM karakter staat dat ze paladijn is. Onder het kopje religieuze stroming / geloof staat Praios en Rondra vermeld. Binnen èn vooral buitenspel laat ik blijken dat mijn karakter zeer dicht de Rondra en Praios principes naleeft. In werkelijkheid is ze ... zie pm Michiel.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

aha, begrijp het. :)
Het is wel leuk om zo diepere dimensie in rollenspel te brengen.
Qua samenwerken met de spelers kan het wel moeilijker worden en zo het GM-en ook weer extra uitdaging zijn.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Ja, het kan tot de nodige problemen leiden. Het is een uitprobeersel, rekeninghoudende met het feit dat mijn ODM karakter de groep snel zal verlaten. Maar tot nu tot speelt ze nog steeds (twee sessies) mee! :)
Plaats reactie