Hieronder een aantal tips uit het boek uit : ‘digitaal filmen 500 tips, Mariete Kleisen, 2006.
Daarna wat korte ideeen die ik had hoe dit toe te passen in een rpg.
Iemand nog meer ideeen hoe mooi sfeervol een verhaal te vertellen?
- “Wees selectief: niet ieder moment hoeft vast gelegd te worden”. Een scherp oog voor wat belangrijk is, scheelt verveelde ogenblikken.
“Hou het kort: Het menselijk oog is in staat zeer veel informatie tot zich te nemen”. Hoe zit dat met verhalen? De gedachten vormen automatisch een plaatje van wat er beschreven wordt. Groffe beschrijvingen met een aantal details geven genoeg om de rest zelf in te vullen. De sfeer die men wil beschrijven is bij de details belangrijk. Daartegen als je met 1000 woorden een bescrhijving geeft, zullen de luisteraars afhaken en intussen in een regelboek bladeren of stiekem sms-en. “
Opbouw van een scene in shots:
“Een lange shot: een scene begint meestal met een lange shot (LS) of totaal. Het is de beste manier om een verhaal in te leiden.” Beschrijf het landschap, grote bossen, hoge bergen met adembenemend uitzicht, of neem een kaart of een laat een plaatje zien. Deze beschrijving laat snel horen wat men ziet, waar men is en wat de grote sfeer is.
“Een half-totaal: na een lange shot volgt vaak een medium shot (MS) of halftotaal. Hier wordt de handeling iets dichterbij gefilmd en krijgt de toeschouwer wat meer informatie.” Personages die op die plek handelingen uitvoeren doet het eerder gevestigde beeld van de LS tot leven komen. Ook kunnen de handelingen inspiratie vormen voor de spelers om te reageren, of zelf actie te nemen.
“Close-up: de volgende logische stap is het nemen van een close-up (CU). Deze kan nog meer informatie toevoegen, of de aandacht richten op een bepaalde persoon; bijvoorbeeld de ster van uw video. “ Als we video als analoog gebruiken voor rollenspel, dan zijn de sterren de personage van de spelers. Een close-up van deze sterren of helden kan gegeven worden door de spelleider – die daarbij checked of het klopt bij speler- of door de speler zelf. Gedetailleerde beschrijving laat de spelers uitblinken, ze kunnen beter in hun rol inleven en details kunnen later weer terugkomen in andere beschrijvingen. Bijvoorbeeld een mooie mantel met konijnenbont kan in een gevecht aan stukken gereten worden door een klauw, wapperen achter de held terwijl die op zijn paard langs wachten galoppeert of gebruikt om over het hoofd van een tegenstander te gooien.
PS Is regiseren nu goed of moet het regisseren zijn?