Star Wars Edge of the Empire

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
DanteRotterdam
Ridder
Berichten: 172
Lid geworden op: vrijdag 29 januari 2010, 15:56

Star Wars Edge of the Empire

Bericht door DanteRotterdam »

Vrijdag het boek binnen gekregen en ik ben erg onder de indruk.
Mooi en origineel systeem waar het hele ying yang element van de light en dark side sterk in doorklinkt.
De gamewereld speelt zich af net na de destructie van de eerste death star in de fringes van de galaxy en hoofdpersonen zijn de bounty hunters, smugglers, etc. Super de moeite waard in ieder geval.

http://www.youtube.com/watch?v=aRRtP3m- ... e=youtu.be
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ziet er erg tof uit! :) Al een sessie gespeeld?
DanteRotterdam
Ridder
Berichten: 172
Lid geworden op: vrijdag 29 januari 2010, 15:56

Bericht door DanteRotterdam »

Nee, waarschijnlijk aankomend weekend.
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Wij hebben de introductie uit de Beginners Box gespeeld, en daarna een keer een sessie met het grote Core Rulebook en zelf gemaakte characters.

We freaking loved it!

Het systeem is inderdaad erg simpel in de basis, maar wel wat wennen. De symbolen op de dobbelstenen heb je zo door, maar voor sommigen is het wennen om de resultaten af te lezen. Wel twee successen, maar toch een tegenslag? Geen successen en drie tegenslagen? Geen succes en toch een voordeeltje?
Als je die dingen een beetje door hebt, kun je heel verhalend bezig gaan. Als voorbeeld; je speelt Han Solo en probeert op Endor de "back door" van het landingsplatform en de Shield Generator open te krijgen.
Wel twee successen, maar toch een tegenslag? Je krijgt het electronisch slot open, maar het duurde iets langer dan je had gepland, wat weer meer kans geeft om ontdekt te worden door een patrouille.
Geen successen en drie tegenslagen? Je krijgt niet alleen de deur van de "Back Door" niet open, maar een extra bulkhead schuift er nog eens voor dicht en het alarm gaat af.
Geen succes en toch een voordeeltje? Het slot blijft op slot, maar het alarm wordt omzeild.

We hebben nog niet met Force powers gespeeld (die zijn ook vanwege de setting van het eerste boek niet overdreven aanwezig), en weinig Space gedaan, maar wat we hebben gezien beviel al prima.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Klinkt erg goed! Is immers een geweldige setting en ook interresant dat er een heel andere mechanisme if voor succes dan wel falen, klinkt alsof het daar door allemaal erg snel gaat en dus het verhaal en de rol meer ruimte krijgen.
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

De dobbelstenen zijn in het begin een beetje wennen, met die symbolen, maar na wat worpen en uitleg oefenen lees je ze al vlot af. Er zijn een aantal standaard voorbeelden in het boek te vinden wat je kunt doen (zo heb je een soort van vermoeidheid die met die 'advantages' één op één weggewerkt kunnen worden), en in een gevecht haal je met die advantages juist de critical hits. Maar er worden ook wat meer verhalende voorbeelden gegeven, en juist daarin kun je samen met de spelers heel diep gaan wat betreft het verhaal vooraan zetten in je prioriteiten.

Ook heb je het Lot, 'Destinty', wat in Light en Dark Side wordt verdeeld. Je kan het systeem ervoor haten, of je kan het helemaal geweldig vinden. Aan het begin van elke sessie gooit iedere speler een Force Die. Daarmee wordt een aantal Light en Dark Destiny points gegenereerd. En daar zijn voor het gemak counters voor. Als de spelers een Light Side destiny point gebruiken, heeft hun handelend character een voordeel, zoals een betere of een extra dobbelsteen. Dan wordt die Light Side counter omgedraaid, en ligt er ineens een Dark Side counter. De GM gebruikt Dark destiny, en dat wordt weer omgedraaid naar Light. Je kan elkaar dus dwars zitten door geen destiny te gebruiken, maar dan ontzeg je jezelf ook wel weer wat voordelen.

En zo zijn er nog wel wat dingen die het systeem vrij aantrekkelijk maken als 'iets heel anders'.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Klinkt wel als een tof spel.
Zelf zit ik niet te wachten op 400 pagina's aan regels etc. Maar als je natuurlijk fan bent, is dat juist een pre.
Ok ik vind de films ook tof, daar niet van hoor.

De dobbelstenen vind ik een erg leuke stap. Vaak zijn nieuwe regelboeken, weer van het simulatie type.
Terwijl er een hele indie scene is - al jaren - waar de spelmechanisme zich richten op het verhaal.

Leuk concept dat iets mis kan gaan, maar toch weer goed kan uitvallen.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Net hele stapel spul binnen en ga als het goed is hem komend weekeinde spelen.

Bleek wel een inpakfoutje gemaakt te zijn, dus iemand die geïnteresseerd is in een mint "shadows of a black sun" moet effe wat laten weten. Ik hoop er de douane kosten mee goed te maken
DanteRotterdam
Ridder
Berichten: 172
Lid geworden op: vrijdag 29 januari 2010, 15:56

Bericht door DanteRotterdam »

En Neanie wat vond je ervan?
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Het gedwongen sideeffects verzinnen die ook nog in waarde beetje kloppen met de hoeveelheden Advantage/Threat die gerold zijn kan nog weleens ingewikkeld zijn maar dat ging de 2e sessie ook al vlotter.
Nog een paar keer en ik denk dat dat voor mij ook een zeer vlot systeem is. En vlotte systemen bevallen mij over het algemeen goed.

Vind het ook goed dat karakter creatie ook heel bewust start met het concept en je daarna de systeem stukjes daarbij laat zoeken. Dat is de volgorde die ik zelf zie als stimulerend voor role play vs roll play.

Maar met alle volle agenda's spelen we geloof ik iedere anderhalve maand ofzo. Volgende sessie eind april...
DanteRotterdam
Ridder
Berichten: 172
Lid geworden op: vrijdag 29 januari 2010, 15:56

Bericht door DanteRotterdam »

Dat is herkenbaar allebei.

Voor een mooie tool om als standaard te gebruiken voor de threats en advantages kan ik je
http://dl.dropboxusercontent.com/u/9077 ... -Sheet.pdf of http://dl.dropboxusercontent.com/u/9077 ... -Sheet.pdf aanraden! Daar kunnen je spelers en de GM dan alsnog van afwijken als er een leuk idee ontstaat maar het is een mooie uitvalsbasis!

Sowieso kun je veel mooie tools vinden op:
http://community.fantasyflightgames.com ... rces-list/
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Die laatste had ik al op het stukje forum voor mijn groep staan. Die 1e 2 is iets fout gegaan denk ik want is 2 keer dezelfde
DanteRotterdam
Ridder
Berichten: 172
Lid geworden op: vrijdag 29 januari 2010, 15:56

Bericht door DanteRotterdam »

Plaats reactie