Shapeshiften?

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Shapeshiften?

Bericht door Murdoc »

Ik ben dus een druid en kan sinds kort shapeshiften in een vogel. Later zal ik ook in een reptiel en een zoogdier kunnen veranderen.

Nu vraag ik me af, hoe ver kan dat gaan en wat bepaald waar ik in kan shapeshiften? Mijn DM vertelde me dat ik het dier in levende lijve moet hebben gezien. Maar wat als ik wil veranderen in een dier dat ik alleen uit verhalen ken en vrij algemeen bekend is? Zoals bijvoorbeeld een kat ofzo.

Daarnaast vraag ik me af of ik ook in de "giant" variant van iets kan shiften. Een gewone krokodil is bijvoorbeeld een stuk minder boeiend dan een giant krokodil. :wink: Ik weet dat ik niet in magische/mytische/monsterlijke wezens kan veranderen, maar Giant sized dieren zijn soms best biologisch te verklaren. De omstandigheden moeten er alleen naar zijn.

En hoe goed moet ik het dier gezien hebben? Onze groep heeft bepaalde grote rode vogels gezien, maar ik weet niet meer of we die erg duidelijk gezien hebben.

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft. Als ik nog meer vragen heb laat ik het wel horen. Greetz, Alwin.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Het lijkt mij het meest logisch als je alleen kunt shape-shiften naar een dier dat je echt goed hebt kunnen zien. Of misschien zelfs alleen een dier dat je hebt kunnen onderzoeken en aanraken. Dat voorkomt dat je als druid als een soort barbapapa door het leven gaat.

Misschien is een beperking van het aantal dieren waar je naar kunt shape-shiften ook een optie. Dat je zegmaar een soort 'domein' uitkiest. Bijvoorbeeld hagedissen, of amphibieen, of vogels, of vissen, of torren.

In 3E kun je vanaf lvl 5 veranderen van vorm. Maar het is afhankelijk van je level in wat voor dier. Een lvl5 character kan alleen in simpele kleine en middelgrote dieren veranderen, maar een lvl16 druid kan zelfs in elementals veranderen.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Die beperking is er dus al, lvl 5 vogels, lvl 6 reptielen, lvl 7 zoogdieren. Elk 1 keer per dag.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Alle kleine alledaagse dieren (nu alleen nog vogels) kan je wel veranderen. Nee, giant versies kan niet, misschien hoogstens iets groter maar zekr niet opvallend. Je bent tenslotte een roleplayer en geen munchkin, toch?
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Ik zie Munchkin gamen als zegmaar compleet onrealistisch, ookal zitten we in een fantasysetting. En zoals ik al zei, giant versies van dieren kunnen ook een natuurlijke oorzaak hebben. Dus mocht ik ergens een keer een (natuurlijk gevormde) giant versie van een dier zijn tegengekomen, dan zie ik eigenlijk geen reden om het niet te kunnen?
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

ik neem aan dat een druid wel dusdanig een gevoel heeft met de natuur om te weten dat een giant versie van een dier ongewoon is. En als je ook maar een beetje puur bent als druid, lijkt het mij een klein obstakel om daar dan in te veranderen als niet munchkin zijnde.

Ik zie het dus wel als munchkinnen
Afbeelding
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Nogmaals: Giant-size kan best natuurlijk voorkomen, als het dier daarvoor in de juiste omstandigheden leeft
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

giants zijn onnatuurlijk, en als druid zou je dat aan moeten voelen
Afbeelding
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

*zucht* Ik vraag me af of het überhaupt nut heeft om uit te gaan leggen in welke omstandigheden Giant size NATUURLIJK kan zijn ontstaan.
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

doe je best :)
Afbeelding
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Ten eerste: er moet genoeg voedsel zijn. Giant size vraagt om veel voedsel, dus dat is het eerste criterium.

Ten tweede: de temperatuur en andere omgevingsfactoren moeten optimaal zijn. Giant size vraagt om veel energie, als dat verloren gaat aan het aanpassen aan de omgeving, kan er geen Giantsize ontstaan.

Ten derde: er moet OF een gebrek aan vijanden zijn OF een overvloed aan vijanden. Door Giant size te zijn, ben je door je grootte een makkelijker aan te vallen prooi, je bent immers supergroot en makkelijk te zien. Echter, Giant size kan je ook beschermen tegen vijanden, door de extra kracht die het met zich meebrengt.

Snappen jullie?
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Bij 3E is het dus zo dat je pas op een hoog lvl in giant size creatures kan veranderen. giant=sterk=makkelijk. Maar als mus kun je soms meer uitrichten tegen het leger van de duistere heerser dan met een gigantische krokodil. Door bij voorbeeld zijn tactische besprekingen af te luisteren.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

je zegt het zelf al, het kost veel energie. dus.. kost het een druid ook meer energie om erin te veranderen... dus... moet je hoger level zijn om er uberhaupt in te kunnen veranderen, no? :D
Afbeelding
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Kijk, dat ik als beginnende shapeshifter nog niet in Giant kan veranderen snap ik ook wel. Mijn punt was alleen dat het me vrij logisch leek als ik het wel zou kunnen, als ik wat meer levels zou hebben?

Misschien is dit een systeem: Level dat je het shapeshiften krijgt ---> alleen small en medium. Level daarna ---> large. Level daarna ----> Giant.
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

je hebt toch gewoon dire animals? daar kan je toch ook in veranderen later ?
Afbeelding
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Dire? Kweenie, ik weet niet of dat in 2.0 voorkomt en wat het verschil is tussen een dire mus en een gewone mus.

DM, help us out! 8)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wild Shape: At 5th level, a druid gains the spell-like ability to polymorph self into a Small or Medium-size animal (but not a
dire animal) and back again once per day. Unlike the standard use of the spell, however, the druid may only adopt one form. As
stated in the spell description, the druid regains hit points as if he or she has rested for a day. The druid does not risk the
standard penalty for being disoriented while in the wild shape.
The druid can use this ability more times per day at 6th, 7th, 10th, 14th, and 18th level, as noted. In addition, the druid gains
the ability to take the shape of a Large animal at 8th level, a Tiny animal at 11th level, and a Huge animal at 15th level. At 12th
level or higher, she can take the form of a dire animal.

At 16th level or higher, the druid may use wild shape to change into a Small, Medium-size, or Large air, earth, fire, or water
elemental once per day. The druid gains all the elemental's special abilities. At 18th level, the druid can do this three times per
day.


Zo zit het in D&D 3E. Lijkt me best duidelijk... een dire animal is een soort grote gevaarlijke versies van de gewone dieren. "They tend to have a feral, prehistoric look."
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Ja maar, ik speel de 2e editie. :wink:

En daar is het dat op level 5: vogel, level 6: reptiel en level 7: zoogdier. Ik weet niks over meerdere keren per dag of anderen dingen.
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

wees dan maar creatief met het bedenken van regels zou ik zeggen :D

als je maar in overeenstemming kan komen met je DM/GM
Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Je kan in een gewoon dier veranderen, niet in een celestial, dire, of pudding versie van wat dan ook.
Zit niet steeds te zeiken om meer en beter en sterker maar leer gebruik te maken van wat je heb, als je je er niet in kan vinden zoek dan maar de MuchkiniserDM2000 op tellsell en stoor mij niet verder er mee.

Je veranderd in een gewone versie van een dier, niet een specifiek dier, dus als je toevallig een keer een volgevroten krokodil ziet, kan je niet in die specifieke krokodil veranderen, maar in het ras krokodil.

Dire beesten zijn door magische krachten ontstane varianten op bestaande beesten en dus onnatturlijk.

Groot uitgevallen biologisch gevormde varianten zijn uitzonderingen, en je veranderd in de standaard vorm.

Hoogstens kun je zelf voor een half jaar in een krokodil veranderen, onder ideale omstandigeden leven en veel havermout eten, en misschien dan mag je daarna in een grotere krokodil veranderen.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Ok, bedankt voor de duidelijkheid. :)
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

sjee, als ik het zo lees is een druide ook niet boeiend in 2.0, dan kun je beter gewoon cleric worden heeft veel meer voordelen, en je hoeft je niet zo vast te houden aan dat natuur gezeur
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Kijk tim, dat is klare taal!

Ik wilde het ook zo brengen, maar ik ben niet zijn GM :D Het is wel wat ik vind namelijk. (tenzij je het erom doet ofcourse)
Afbeelding
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

@ Luvi: een character is net zoveel waard als dat je er zelf van maakt.
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

das waar maar shapeshiften is dus niet zo goed, het kan hooguit handig zijn in sommige situaties en sec qua abilities ben je dus minder
Plaats reactie