nieuw! - D20 VS D100!

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

nieuw! - D20 VS D100!

Bericht door Thekkur »

D20 is een leuk systeem, maar niet subtiel. Kleine aanpassingen, in bijvoorbeeld wapenrusting, vechtkunsten, of vaardigheden hebben gelijk grote gevolgen.

Omdat de schaal zo groot is kun je niet 'een klein beetje beter' worden, het gaat gelijk met grote stappen. Subtiliteit gaat daardoor verloren, wat mijns inziens niet ten goede komt aan de RPG ervaring.
Bonussen stapelen zich razendsnel op, waardoor er snel een 'powerplayer' ontstaat.

Om het wat concreter te maken: Stel een speler vindt een amulet. Het is niet erg krachtig, maar als GM wil ik wel dat het iets doet. Anders kun je het net zo goed niet laten vinden. Minder bonus dan 1 20ste kan ik niet geven. Ofwel; een +1 bonus is het minimum.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

ik ben het niet helemaal met je eens in deze, in AD&D ben ik hte wel met je eens maar aangezien jij D&D speeld niet. In D&D hoef je niet te denken aan een +1 att bonus, om maar even op je voorbeeld in te gaan kun je bijvoorbeeld ook een +1str geven, dan hoef je geen +en te krijgen maar het kan wel

nou is een +1str ook erg goed maar je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar items sie skills ophogen of spell storing items met een handige maar niet sterke spell

het is maar welke kant je op wilt gaan bij D&D je hebt zat mogelijkheden om items niet zo heel sterk te maken en desnoods geef je ze een +1 tegen humanoids ofzo dan is kan het een heel sterk wapen zijn maar hoeft het niet afhankelijk van je campain
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het d20 systeem ook bij 2nd wel exact genoeg vind.
Een magische wapen of voorwerp moet wel zo uniek zijn dat je er als speler normaal gesproken maximaal een zou kunnen hebben, dan is het ook wel leuk als het een beetje sterk is.
Daarnaast zijn voorwerpen die geen aanvalsbonussen geven maar een "ability" hebben veel leuker.
Zoals bv kristallen bollen die visioenen geven, stenen beelden die in dieren kunnen veranderen en dingen die spreuken dupliceren. Zoals een diamand die licht geeft of dergelijke dingen. Om ze minder krachtig en leuker te maken kan je ze ook voorwaardes geven. (alleen met volle maan, of in het hulst van de nacht, of je kan geen water over steken als je het bij je draagt)
of het heeft nadelige efffecten (lichamelijke veranderingen, het aantrekken van demonen of het aantasten van je ziel of schade doen door gebruik)
kort gezegd: wees creatiever als; "je vind een mooi versierd lang zwaard met runen er op, het is een longsword +1."
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Goed, ik ben het met jullie eens dat er een stuk meer 'creativiteit' in het bedenken van verbeteringen van speciale wapens en voorwerpen. Maar dat moet dan ook wel.

Maar wat nu als je kijkt naar hele normale voorwerpen. Het verschil tussen een gewoon wapen, en een 'masterwork' is +1. +1! geen enkele gradatie, het is een meesterwerk of het is een eenvoudig wapen. Alles boven +1 wordt al magisch, of op een andere manier speciaal.

Een speler in DnD heeft geen enkel voordeel bij het (bijvoorbeeld) volledig beschrijven van zijn wapenrusting. Je zegt simpelweg 'ik neem een malienkolder' of 'half plaat staal'. Daarbij hoef je er niet over na te denken wat hij dan precies draagt.
Bij een D100 systeem kun je kleine bonussen op wapenrusting geven. +5 voor beenbescherming, +15 voor een helm, +27 voor een goed paar schouderplaten. Er komt dus veel meer mogenlijkheid tot combineren. De dingen die je daarin bedenkt komen ten goede aan de rpg ervaring. Spelers worden bij wijze van spreke 'gedwongen' over hun character na te denken.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Ik zal even mijn boekhouder bellen of hij enkele dagen kan vrij nemen om mijn character sheet in te vullen. :lol:

Dit is een heroisich rollen spel, geen exacte constructie van de werkelijkheid, tuurlijk heeft een speler er wat aan om zijn armour te beschrijven/ tekenen. Hij word er vel cooller door. Juist doordat niet elke verandering gevolgen heeft heb je de ruimte een cool iets te bedenken zonder dat het meteen invloed heeft op je stats.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

ik vind het opzich een leuk idee om een keer zoon game te gaan spelen waarbij je dat soort dingen helemaal uitdenkt en dergelijk, maar het is ook iets wat het speltempo naar beneden haalt en ik vind bij D&D de stats niet echt belangrijk

je hebt ze wel nodig om het spel speelbaar te maken maar in de afgelopen sessies van DR rollen we eigenlijk heel weing dobbelstenen, combats worden niet helemaal uitgespeeld/gevochten via de regels en dat vind ik veel leuker, DR bepaalt gewoon, de vijand is zo sterk en jullie zo sterk en dit is wat er ongeveer gebeurt.

ik heb bijvoorbeeld in een andere party waar ik nog speel laatst 1sessie gehad met 2gevechten en daar zijn we 4-5uur mee bezig geweest

opzich erg leuk voor een keer maar het is niet waar D&D om draait vind ik
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ik ben het helemaal met jullie eens dat regels niet het belangrijkste zijn in een RPG game. Maar een goed systeem draagt erg bij aan de game-experience. Tenslotte zijn de dice rolls, (en daarmee het achterliggende systeem) die het spel realistische en onvoorspelbaar maken! Een D100 systeem waarbij je vast staan de aanvalsbonussen+aanvalsrol tegen verdedigingsbonussen afweegt werkt heel eenvoudig.
Dus een boekhouder is echt niet nodig! Het is niet veel complexer, alleen gedetailleerder.

Het is aan de GM om te bepalen waar allemaal rolls voor nodig zijn, en welke regels er daarbij gebruikt dienen te worden. Als je daarbij de gegevens van het personge gebruikt om het resultaat van een actie te bepalen, is dat alleen maar beter voor de vastigheid van een personage. Bij het verdelen van skillpoints, het kopen van wapenrusting, het aanschaffen van potions etc wordt je constant gedwongen na te blijven denken over je personage, en hoe dat zich ontwikkelt.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

nouja ik wil het best een keer proberen met d100's gooien ipv d20's

ik ben benieuwd of het leuk speeld of niet, ik ben voor proberen
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Ik ben het er mee eens dat het voor meer variabelen kan lijden. De DM kan zelf invulling geven tot hoe ver die variabelen gaan. Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook spelen met prijzen van spullen. Mij lijkt het wel leuk om een keer te proberen.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Ik heb misschien elke twee sessie een korte combat en dan laat ik de meeste regels en rollen zo als iniative het liefst weg.
Combat is een goed roleplaying moment en hoe meer elementen als regels en miniatures je er bij haalt hoe meer je de aandacht daar voor verliest.
bij een goede beschrijving ben ik een stuk flexibeler als bij iemand die alleen een roll maakt.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Plaats reactie