GURPS!

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

GURPS!

Bericht door Thekkur »

Heeft iemand van jullie ooit gespeeld met het GURPS (Generic Universal RolePlaying System)? Ik ben wel geinteresseerd, omdat het een systeem is waarbij je veel minder dan bijvoorbeeld bij DnD gebonden bent aan een specifieke setting. Omdat ik de laatste tijd wat experimenteer met andere settings leek het me de moeite waard het eens te proberen.

Is het net zo makkelijk als D20 dnd 3E? En makkelijk te customizen?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

ik ken het niet, waar kun je de regels vinden mss dat ik het eens door kan lezen
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

is een kleine inleiding in GURPS.
Het kan voordelen hebben, vooral als je met dezelfde soort cahracters in verschillende settings wilt springen.
http://www.amazon.com/gp/reader/1556341 ... r-page/url
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

klinkt wel als een cool spel. Maar je hebt wel de 'source' boeken nodig voor de verschillende settings.
Een fantasy character die de "battle armour" of "engineering skill" heeft is een beetje zinloos en vreemd
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Je kan geloof ik voor je speelwereld een techlevel instellen en dan zullen wel een aantal skills en features niet mogen.
Weet niet of het echt zonder die sourceboeken ook kan, denk het wel eigenlijk, maar dan zal je zelf het een en ander erbij moeten verzinnen, het blijft een basisboek natuurlijk.

Wat me leuk lijkt van dit stelsel is het inbouwen van de slechte eigenschappen. Het verdelen van punten staat me ook meer aan dan lukraak eigenschap waarden voor je PC te gooien, maar het zal wel wat meer rekenwerk kosten denk ik om een PC te maken.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Past volgens mij ook wel in het 'less dice, less rules' principe.

GURPS boeken zijn erg goedkoop op
http://www.eternalwar.nl

jawel, daar komt ook onze forummember erternalwar vandaan :)
check it out!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

ik vind het niet echt heel goedkoop, je hebt nog wel 3 of meer boeken nodig en dat kost toch minstens 40 euro.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
v1nce

Bericht door v1nce »

Ik heb ooit wat Gurps boeken boeken geleend / kort gehad. Het zag er op zich wel leuk uit, dat idd veel kon en niet veel moest was tof. Maar onddanks dat ik me echt wel een beetje in verdiept had (lang geleden) vond ik het niet echt moeite waard om over te stappen. Vooral omdat er zo veel minder source material en spelers voorhanden waren.

Ik heb toendertijd wel wat dingen overgenomen die ik tof vond van het spel (uitgewerkte critical tables) spelers punten laten verdelen over de 6 basisscores ipv dat 'boring en arbitrary' dice laten gooien etc.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hmmm, ja het heeft wel voordelen: waar is gurps goed in?
Denk niet dat het een dicelessysteem is, wel worden er minder soorten dice in gebruikt geloof ik (alleen d6?).
Maar waarschijnlijk dat de basis boeken (zoals cali ook al zei) alleen niet genoeg zijn. Qua source boeken zag ik er wel genoeg op die site staan.
Maar de playerhandbook en de Gm handbook zijn samen al 52 euri (4e editie) en dan heb je nog geen settingsourcebook natuurlijk. Is natuurlijk wel leuk je eigenwereld te maken, maar ook wel weer wat werk om dat realistisch te doen en goed over te laten komen.
Hoe zit dat met het d20 systeem, is dat een aftreksel van het Dungeons and dragons, daar heb je ook allerlei settings in namelijk.
Eternal War
Vrije Boer
Berichten: 27
Lid geworden op: maandag 13 februari 2006, 16:46

Bericht door Eternal War »

Basically is Dungeons & Dragons Het D20 systeem.
Slimme jongens bij WoTC hebben er een zogenaam open license systeem van gemaakt.
Dit houdt in dat elke uitgever het systeem mag gebruiken tegen een x % van de winst of omzet.

D20 is het meest gebruikte spelsysteem, getuige hety feit dat een heel aantal 'settings' die eerst een eigen systeem gebruikten op het D20 zijn over gestapt.

Of dat een goede ontwikkeling is, is de vraag.
In the End, there can be only one!
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

dank je voor je uitleg.
Is denk ik geen goede ontwikkeling, monopoly heeft altijd nadelen.
Alhoewel één systeem natuurlijk zijn voordelen heeft en het wel redelijk gemakkelijk kan werken.
Maar de playerhandbook en de Gm handbook zijn samen al 52 euri (4e editie) en dan heb je nog geen settingsourcebook natuurlijk. Is natuurlijk wel leuk je eigenwereld te maken, maar ook wel weer wat werk om dat realistisch te doen en goed over te laten komen.
Als het echt iets is kunnen we deze kosten misschien wel delen en die wereld maken daar denk ik zelf nu al over na, misschien dat dit Gurps systeem wel wat is.
Maar ja.. IS het systeem idd zo belangrijk?? (nee)
Ben wel benieuwd naar hun magiesysteem, of zou je daar ook weer een appart boek voor moeten aanschaffen?
v1nce

Bericht door v1nce »

Ook ik denk dat het systeem echt van ondergeschikt belang is. Welk systeem je ook gebruikt, het goed kennen en gebruiken daar van is veel belangrijker. Flexibel er mee om gaan is ook van heel groot belang. Ik zelf zie 2nd edition als voorlopig Het systeem voor mij want:

Het is een zeer ver ge evolueerd spel wat veel mensen over de hele wereld spelen en diegenen die 3rd spelen kunnen het ook met gemak spelen of gewoon meedoen met hun eigen systeem.

Er zijn online ontzettend veel communities, fora, ready made adventures etc etc toegespitst op dit systeem.

Ik heb er al Tig veel boeken voor en mijn vrienden ook.

Letterlijk 100 of meer source en andere boeken zijn (zeer) goedkoop en goed verkrijgbaar, tweedehands en in super goede staat. Zelfs als het systeem niet perfect is (is geen enkel systeem) of wat minder dan een ander systeem (...?) dan nog geef ik veel liever 5 tot 13 Euro uit voor een (klein beetje inperfect) boek dan E 50. en dat ik dan de enige ben die dat speelt.... "Ik Ben Toch Niet GEK?!"

Het werkt -meer dan goed genoeg- if it ain't broke, don't fix it. Sessies worden er meestal heeeel suf van als je in het begin (net met systeem begonnen) nog alles moet leren, opzoeken en begrijpen. Blij dat ik dat stadium voorbij ben en er moet wel iets heel aantrekkelijks tegenover staan wil ik terug gaan/overstappen.

Ik zie alle spel systemen als continue in beweging, ik zal zeker (en heb dat ook altijd gedaan) af en toe andere boeken van andere systemen inkijken. Zo gauw ik daar iets in ontdek wat mij echt goed lijkt, pas ik het gewoon in, in mijn systeem. Daarvoor hoef ik dat boek niet te kopen.
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

We hebben wel eens het Space Master systeem gewaagd te spelen. Er kwam al snel uit dat niet echt veel mensen het konden waarderen, gezien er voor iedere scheet die je laat als character een tabel bestaat die uitmaakt wat er mee gebeurt, en of het bruut goed of fout gaat, bij wijze van spreken.

Ik heb toen een verdeelsleutel gemaakt om de characters om te rekenen naar een veel simpeler systeem, en de sessie erna heb ik de nieuwe character record sheets uitgedeeld. We speelden, en er was, behalve dan het veel en veel minder tabellenwerk, geen verschil in het spel. De characters werden met de zelfde persoonlijkheid gespeeld, de actie was nog steeds de actie. Alleen het systeem was anders, en doordat het simpeler was, hebben we effectief meer leuke speeltijd eruit gehaald.

Moraal van het verhaal ? Vindt een systeem dat voor iedereen werkt, en 'have fun'. Het systeem is ondergeschikt. Het gaat uiteindelijk om de lol van spelprestaties.
Plaats reactie