Pagina 1 van 1

Gratis RPG games

Geplaatst: donderdag 9 maart 2006, 19:23
door Karma
Jawel ze zijn er, gratis spelsystemen!
Vraag me niet hoe gaar of tof ze zijn, ik lees er ook nog maar net over maar hier de link: http://www.ducosim.nl/nieuw/wiki.php?id=58

Mischien dat de Wushu spelregels wel wat zijn voor een semi-diceless roleplayen, of is het extra-dice roleplayen?
Op 1e gezicht lijkt het me nogal overdreven rollenspel. Er wordt echter wel fantasy gevraagt, en als je 'crouching tiger, hidden dragon' of 'house of the flying daggers' of een andere overdreven kung fu (wu shu) filmsetting wilt spelen is dit wellicht een erg leuk systeem!
De spelsettings die ze op die site aandragen hebben ook wel potentie.

Geplaatst: donderdag 9 maart 2006, 23:18
door Thekkur
hmm hmm... de regels maken niet de game. honderdduizend verschillende game-systemene, maar een doel; een leuke avond hebben. Naar mijn idee kun je je beter storten in het 'verfijnen' van vertelkunsten, personage-ontwikkeling en diversiteit dan perfecte regels uit te zoeken.

Geplaatst: vrijdag 10 maart 2006, 16:12
door Karma
Regels maken niet de game, maar bepalen wel de vertaalslag naar die andere wereld waarin men speelt.
Al je de regels van Wushu doorleest, zie je dat het een erg los systeem is. Het werkt niet met een schadepuntenstelsel, maar betrekt de spelers ultiem in de gebeurtenissen. 8)
Zeer waarschijnlijk kan er ongelooflijke powerplay gespeeld worden. Niet door regels (van een of andere dualclasse prestige schade op schade iets), maar door de fantasy van de spelers. Er bestaat wel en veto recht van iedere speler en het moet wel in de setting passen.

Bij een andere gameopset 'inSpaaace' hebben spelers fiche's die ze kunnen inzetten om plotwendingen in te bouwen in het verhaal, hoe mindbogling is dat voor een DM/GM/ST :shock: ? Gelukkig kan je terugbieden als de plotwending je echt niet bevalt. Vooral bedoelt om hilarische situaties te creeeren in een HitchHickersGuideToTheGalaxy achtig universum. (ik vond de spelregels inspaaace zelf al leuk om door te lezen)

Ik heb geen idee hoe goed (of slecht) deze systemen werken, het vraagt nogal wat van de spelers en GM.

@thekkur: een goeie vertelkunst, npc's en plot en variatie zijn idd erg belangrijk :D

Geplaatst: maandag 13 maart 2006, 1:59
door Karma
zijn wel gratis systemen. Denk ik nogal wat uitwerken voor de host en spelers. (Sterker, je kan de regels op internet aanvullen, het is een wiki-site)

Misschien ook wel voordeel: minder regels is meer vrijheid voor eigen inbreng?! :D

Geplaatst: donderdag 16 maart 2006, 21:50
door Karma
Executive decision kan ook wel leuk zijn, moet jhet eigenlijk nog eens goed doorlezen.

Hmm, toch denk ik/ wil ik wel eens Wushu sessie spelen, met als setting zo'n lekkere slechte oude kungfu film, of.... 8)
een Matrix sessie (nee niet met Neo)

Geplaatst: vrijdag 2 januari 2009, 21:15
door Karma
hey laatst speelde we een versie van Wushu met de kaartjes die bepaalde welke character je bent enzo.

Ik zocht toen naar deze draad.

Maar eigenlijk vnd ik onze versie leuker.
Moeten we nog eens een keertje doen.

Geplaatst: zaterdag 3 januari 2009, 16:19
door Vincere
Hey, dat klinkt wel tof, een soort improvisatie rpg'en. Kun je wat voorbeelden geven van wat jullie zoal als character toebedeeld hebben gekregen? En hoe hebben jullie ermee gespeeld - echt een soort quests gedaan of wat random aangekloot?

Geplaatst: zondag 11 januari 2009, 22:54
door Karma
ja dat was lachen!

Geplaatst: maandag 12 januari 2009, 0:30
door Thekkur
Goeie omschrijving cali :) en je kan het idd in notime maken. Het maken is even leuk als het spelen :D
Thema's kunnen natuurlijk ook...

Geplaatst: maandag 12 januari 2009, 11:04
door Lord Xcapobl
Impromptu RPG...
Ook gratis.

Vorig jaar gedaan. Paar mensen die op Nieuwjaarsdag niets te doen hadden. Kwamen bij elkaar, wilden wat spelen. Ik zeg: "Ik weet wel een grappig avontuur." Wilden ze allemaal al een D&D PHB pakken en character sheets. "Doe maar niet," zeg ik, "jij wordt wakker."

Hullie mij allemaal aankijken met een blik vol ongeloof en schok. Die blik werd herhaald toen ze aangevallen werden door een wilde beer die zijn territorium aan het verdedigen was. Ze zaten eigenlijk al klaar met de D20, en de D8, en een D10. Schok toen ik ze alleen een D100 liet gooien en aan de hand daarvan al kon vertellen of ze raakten, waar ze het beest troffen, en hoeveel schade het deed.

De karakters zelf waren alle drie wakker geworden in een soort tombe met totaal geheugen verlies. Ze wisten niet wie ze waren, wat ze konden. Alleen de uiterlijke omschrijvingen gaven hints. Er was een grote en gespierde vent, een magerder en leniger mannetje, en een vrouw met erg warme handen en een rode gloed achter haar ogen.

Toen begon het experimenteren. Het echte Roleplay waarbij ze niet eens wisten hoe hun gezondheid er voor stond en zo. Voorzichtigheid in gevechten, geen dappere charges in sperenhagen en zo.

Wat een mysterie was het alleen al om te zien hoe je uit één D100 worp en een karakter omschrijving alles haalt.