Tafelregels
Geplaatst: vrijdag 23 juni 2006, 22:46
Van den hallo,
Ik ben met inmiddels 21 jaar RPG ervaring al bij heel wat verschillende groepen aan de tafel aangeschoven. In deze discussie wilde ik het eens hebben over, in tegenstelling tot de spelregels, juist de Tafelregels.
Welke kennen jullie allemaal ? Wat vinden jullie ervan ? Welke vinden jullie het fijnst, of zouden jullie absoluut nooit willen accepteren (tot op het punt toe dat je bij die groep niet meer aanschuift) ?
Laat ik zelf een begin maken:
Iedere speler neemt iets te eten, en iets te drinken mee.
Op zich een goede om te hanteren. Zo hoeft niet steeds de gastheer/vrouw voor de boodschappen op te draaien. Ander voordeel is, dat in principe iedereen voorzien is, desnoods van iets dat hij of zij zelf heel lekker vindt. Daar zit ook een beetje het nadeel in. Als ik steeds Pure Coca Cola meeneem naar een groep met diabetici, dan hebben zij er niet veel aan. Ook is het scheef voor mensen die trouw dingen meenemen, dat ze iemand zien die niets bij heeft. Ik heb het in een groep gezien dat er een speler steeds niets bij zich had, terwijl hij wel elke keer zijn glas voor de derde keer had gevuld voor de rest het eerste op hadden. Hij stopte zelf al, anders had hij een sessie later toch wel het verzoek gekregen op te zouten.
De gastheer haalt boodschappen, en krijgt vergoeding.
Deze heb ik ook in actie gezien. Werkt goed. Waar gespeeld wordt, daar komen de snacks en drank altijd wel terecht. Er wordt een beetje een reële telling gemaakt van de kosten, en dit wordt over iedereen verdeeld. Wel zo eerlijk voor het totaal plaatje. Alleen zijn er soms grote eters en drinkers die dit uit het lood trekken. Ook is het per sessie moeilijk te zeggen hoeveel je kwijt bent, gezien niet iedereen op de zelfde plek boodschappen haalt en dus voor vergelijkbare hoeveelheden hetzelfde kwijt is. Het zal geen tientallen euro's schelen, maar het kan wel eens verschillen als je met acht man de kosten deelt van een goedkope tent, of door afmeldingen kun je met drie een berg boodschappen delen van bedrag X.
Afmelding 24 uur van tevoren.
Dit vindt ik een regel die ik zelf liefst altijd hanteer. Hoe irritant is het niet als je zit te wachten, de sessie had al moeten beginnen, en er missen er nog vier. Later hoor je dan dat er één een verjaardag had, een al dagen ziek was, etc. Dit is voor noodgevallen natuurlijk op te schorten, maar er zijn dingen die je lang tevoren weet. Om een lullig voorbeeld te geven, ik weet, dat als mijn vader die leeftijd haalt, dat hij in september 2217 zijn verjaardag heeft en via de Outlook agenda kan ik ook de preciese dag achterhalen. Ik weet nu welke dienst ik over drie weken moet draaien. Ook de datums van kerst, oud en nieuw, pinksteren en pasen staan al een tijdje vast.
Kleine toevoeging is dan ook, dat de afmelding liefst plaats vindt bij de Spelleider, zodat die weet waar hij aan toe is, en ook bij de gene bij wie wordt gespeeld als dat niet de spelleider is. Vooral als er ook boodschappen moeten worden gehaald is het makkelijk te weten hoeveel er werkelijk komen.
Mobieltje uit!
Een vrij recente. Een tweezijdig snijdend zwaard. Mobiele telefonie stoort de sessie. Lastig als je net in een spannend moment zit en ineens... triedeldie... triedeldie... Daar tegen staat natuurlijk wel dat onbereikbaar zijn niet altijd makkelijk is. Ik heb eens iemand uit een groep zien stappen omdat hij zijn mobiel uit moest doen, terwijl hij bereikbaar wilde blijven omdat zijn moeder in het ziekenhuis lag. Hoe star wil je zo'n regel aanhouden en waar maak je de uitzondering voor ?
Er wordt bij De Meester thuis gespeeld.
Grappige anekdote (vind ik). Op dit forum heb ik erg recent een groep terug gevonden (ODM/DSA, de Morgenster) waar mijn ouders in een grijs verleden het een eng idee van vonden dat ik er heen zou gaan. Omdat ze aan de telefoon antwoordden dat "er alleen bij De Meester thuis gespeeld werd". Het gaf in de ogen van mijn ouders een macaber sekte sfeertje.
Het heeft zo zijn voordelen. Je weet altijd bij wie je moet wezen. Je hooft je ook maar aan één persoon af te melden als je die hierboven ook gebruikt. Nadeel is dat de afwas ook altijd bij dezelfde staat. En voor sommige spelers is het altijd dezelfde lange reis. Daar kiezen ze dan wel zelf voor, maar toch.
Mijn eigen Dragonstar groep is daar heel simpel in. Voornamen op alfabetische volgorde. In die orde spelen we bij de mensen thuis. Verdeelt reisperikelen, verdeelt afwas. Geeft ook geen enge sfeer in de harten van ouders van jonge spelertjes die ook eens graag hun nieuwe speldoos willen proberen.
Alleen duidelijk zichtbare worpen op tafel gelden. De rest gaat opnieuw.
Duidelijk. Rolt een dobbelsteen van de tafel, dan is de worp ongeldig. Is het achter een stapel boeken zodat alleen de speler zelf ziet wat het is, dan wordt opnieuw gegooid. Goed tegen vals spelen, goed tegen onduidelijkheden. Alleen even oppassen met die bekende 'geheime' worpen van de spelleider. Hoever gaat je vertrouwen in de DM ?
Ik heb wel eens gesloten gegooid als spelleider. Naar mijn idee was ik er altijd eerlijk in, alleen heb ik nog al wel eens geluk. Een speler die het niet meer wilde geloven eiste in een teken van wantrouwen dat ik open ging gooien, en als ik nog één critical zou scoren, zou hij er onmiddelijk mee stoppen. Hij hield woord toen ik als eerstvolgende worp een Critical scoorde.
De Spelleider bewaart de character sheets.
Wel eens ergernis gevoeld omdat spelers hun sheets vergeten ? Zitten balen omdat je niet meer weet of je nou een +1 of een +4 had, en dat maakt wel het verschil tussen leven en dood voor een character ? Dan is dit wellicht een goede regel. De Spelleider is er in principe toch altijd bij. Ook makkelijk voor als een speler niet kan, en je spreekt af wat er met dat character gebeurt (anders dan dat het in Limbo verdwijnt tot de speler er wel bij is, onrealistisch als het is). Ik heb echter zelf eens aan den lijve het nadeel ondervonden. Sessie. Mapje met character sheets niet te vinden. Argh! Ook wordt het moeilijker voor spelers om zo alvast hun character op te waarderen, hun level up te doen en zo.
Het character van de gastheer heeft die avond een voordeeltje.
Ik heb al gezien dat dit extra XP betreft, of een aantal keren de mogelijkheid om een worp opnieuw te doen. Dit nodigt uit tot het je huis beschikbaar stellen. Het kan echter ook averrechts werken. Ik heb een groep meegemaakt waar dit gebeurde. Alleen was het zo dat er drie spelers waren die thuis moeilijk tot nooit complete groepen konden/mochten ontvangen om verschillende geldige redenen, er werd vaak bij de Spelleider gespeeld (waarbij zijn NPC's de bonussen kregen (!!!) ) en er was nog een speler die dan eigenlijk als enige speler de goede dingen opstreek. Niet een regel die ik zou hanteren, maar toch iets wat
Wat hebben jullie zoals gezien / gehoord / meegemaakt op het gebied van Tafelregels?
Met groetelijke vriend,
Your Friendly Forum Lord.
Ik ben met inmiddels 21 jaar RPG ervaring al bij heel wat verschillende groepen aan de tafel aangeschoven. In deze discussie wilde ik het eens hebben over, in tegenstelling tot de spelregels, juist de Tafelregels.
Welke kennen jullie allemaal ? Wat vinden jullie ervan ? Welke vinden jullie het fijnst, of zouden jullie absoluut nooit willen accepteren (tot op het punt toe dat je bij die groep niet meer aanschuift) ?
Laat ik zelf een begin maken:
Iedere speler neemt iets te eten, en iets te drinken mee.
Op zich een goede om te hanteren. Zo hoeft niet steeds de gastheer/vrouw voor de boodschappen op te draaien. Ander voordeel is, dat in principe iedereen voorzien is, desnoods van iets dat hij of zij zelf heel lekker vindt. Daar zit ook een beetje het nadeel in. Als ik steeds Pure Coca Cola meeneem naar een groep met diabetici, dan hebben zij er niet veel aan. Ook is het scheef voor mensen die trouw dingen meenemen, dat ze iemand zien die niets bij heeft. Ik heb het in een groep gezien dat er een speler steeds niets bij zich had, terwijl hij wel elke keer zijn glas voor de derde keer had gevuld voor de rest het eerste op hadden. Hij stopte zelf al, anders had hij een sessie later toch wel het verzoek gekregen op te zouten.
De gastheer haalt boodschappen, en krijgt vergoeding.
Deze heb ik ook in actie gezien. Werkt goed. Waar gespeeld wordt, daar komen de snacks en drank altijd wel terecht. Er wordt een beetje een reële telling gemaakt van de kosten, en dit wordt over iedereen verdeeld. Wel zo eerlijk voor het totaal plaatje. Alleen zijn er soms grote eters en drinkers die dit uit het lood trekken. Ook is het per sessie moeilijk te zeggen hoeveel je kwijt bent, gezien niet iedereen op de zelfde plek boodschappen haalt en dus voor vergelijkbare hoeveelheden hetzelfde kwijt is. Het zal geen tientallen euro's schelen, maar het kan wel eens verschillen als je met acht man de kosten deelt van een goedkope tent, of door afmeldingen kun je met drie een berg boodschappen delen van bedrag X.
Afmelding 24 uur van tevoren.
Dit vindt ik een regel die ik zelf liefst altijd hanteer. Hoe irritant is het niet als je zit te wachten, de sessie had al moeten beginnen, en er missen er nog vier. Later hoor je dan dat er één een verjaardag had, een al dagen ziek was, etc. Dit is voor noodgevallen natuurlijk op te schorten, maar er zijn dingen die je lang tevoren weet. Om een lullig voorbeeld te geven, ik weet, dat als mijn vader die leeftijd haalt, dat hij in september 2217 zijn verjaardag heeft en via de Outlook agenda kan ik ook de preciese dag achterhalen. Ik weet nu welke dienst ik over drie weken moet draaien. Ook de datums van kerst, oud en nieuw, pinksteren en pasen staan al een tijdje vast.
Kleine toevoeging is dan ook, dat de afmelding liefst plaats vindt bij de Spelleider, zodat die weet waar hij aan toe is, en ook bij de gene bij wie wordt gespeeld als dat niet de spelleider is. Vooral als er ook boodschappen moeten worden gehaald is het makkelijk te weten hoeveel er werkelijk komen.
Mobieltje uit!
Een vrij recente. Een tweezijdig snijdend zwaard. Mobiele telefonie stoort de sessie. Lastig als je net in een spannend moment zit en ineens... triedeldie... triedeldie... Daar tegen staat natuurlijk wel dat onbereikbaar zijn niet altijd makkelijk is. Ik heb eens iemand uit een groep zien stappen omdat hij zijn mobiel uit moest doen, terwijl hij bereikbaar wilde blijven omdat zijn moeder in het ziekenhuis lag. Hoe star wil je zo'n regel aanhouden en waar maak je de uitzondering voor ?
Er wordt bij De Meester thuis gespeeld.
Grappige anekdote (vind ik). Op dit forum heb ik erg recent een groep terug gevonden (ODM/DSA, de Morgenster) waar mijn ouders in een grijs verleden het een eng idee van vonden dat ik er heen zou gaan. Omdat ze aan de telefoon antwoordden dat "er alleen bij De Meester thuis gespeeld werd". Het gaf in de ogen van mijn ouders een macaber sekte sfeertje.
Het heeft zo zijn voordelen. Je weet altijd bij wie je moet wezen. Je hooft je ook maar aan één persoon af te melden als je die hierboven ook gebruikt. Nadeel is dat de afwas ook altijd bij dezelfde staat. En voor sommige spelers is het altijd dezelfde lange reis. Daar kiezen ze dan wel zelf voor, maar toch.
Mijn eigen Dragonstar groep is daar heel simpel in. Voornamen op alfabetische volgorde. In die orde spelen we bij de mensen thuis. Verdeelt reisperikelen, verdeelt afwas. Geeft ook geen enge sfeer in de harten van ouders van jonge spelertjes die ook eens graag hun nieuwe speldoos willen proberen.
Alleen duidelijk zichtbare worpen op tafel gelden. De rest gaat opnieuw.
Duidelijk. Rolt een dobbelsteen van de tafel, dan is de worp ongeldig. Is het achter een stapel boeken zodat alleen de speler zelf ziet wat het is, dan wordt opnieuw gegooid. Goed tegen vals spelen, goed tegen onduidelijkheden. Alleen even oppassen met die bekende 'geheime' worpen van de spelleider. Hoever gaat je vertrouwen in de DM ?
Ik heb wel eens gesloten gegooid als spelleider. Naar mijn idee was ik er altijd eerlijk in, alleen heb ik nog al wel eens geluk. Een speler die het niet meer wilde geloven eiste in een teken van wantrouwen dat ik open ging gooien, en als ik nog één critical zou scoren, zou hij er onmiddelijk mee stoppen. Hij hield woord toen ik als eerstvolgende worp een Critical scoorde.
De Spelleider bewaart de character sheets.
Wel eens ergernis gevoeld omdat spelers hun sheets vergeten ? Zitten balen omdat je niet meer weet of je nou een +1 of een +4 had, en dat maakt wel het verschil tussen leven en dood voor een character ? Dan is dit wellicht een goede regel. De Spelleider is er in principe toch altijd bij. Ook makkelijk voor als een speler niet kan, en je spreekt af wat er met dat character gebeurt (anders dan dat het in Limbo verdwijnt tot de speler er wel bij is, onrealistisch als het is). Ik heb echter zelf eens aan den lijve het nadeel ondervonden. Sessie. Mapje met character sheets niet te vinden. Argh! Ook wordt het moeilijker voor spelers om zo alvast hun character op te waarderen, hun level up te doen en zo.
Het character van de gastheer heeft die avond een voordeeltje.
Ik heb al gezien dat dit extra XP betreft, of een aantal keren de mogelijkheid om een worp opnieuw te doen. Dit nodigt uit tot het je huis beschikbaar stellen. Het kan echter ook averrechts werken. Ik heb een groep meegemaakt waar dit gebeurde. Alleen was het zo dat er drie spelers waren die thuis moeilijk tot nooit complete groepen konden/mochten ontvangen om verschillende geldige redenen, er werd vaak bij de Spelleider gespeeld (waarbij zijn NPC's de bonussen kregen (!!!) ) en er was nog een speler die dan eigenlijk als enige speler de goede dingen opstreek. Niet een regel die ik zou hanteren, maar toch iets wat
Wat hebben jullie zoals gezien / gehoord / meegemaakt op het gebied van Tafelregels?
Met groetelijke vriend,
Your Friendly Forum Lord.