Britannia en Flashpoint, 10 februari 2024

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Britannia en Flashpoint, 10 februari 2024

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Vreedzaam leefden traditionele volkeren zoals de Caledoniërs, Picten, Briganten, Welsh en zelfs een groep Belgen, in het rustige Britannië, dat op 10 ferbuari een plaats had gevonden in de Grote Pyr in Den Haag, Tijn’s nieuwe domicilie. Totdat niemand anders dan de gastheer zelf, dit kalme gebeuren wreed verstoorde door zijn Romeinse legioenen op ons af te sturen! En nadat hij dat gedaan had, ook nog begon te klagen dat we ons daar hevig tegen verzetten.
Tja, het zat Consul Valentinus, die juist de leeftijd bereikt had waarop de Romeinen hem als volwassen beschouwden, niet mee met zijn invasie. De Belgen, aangevoerd door mij en reeds door Caesar erkend als de dappersten aller Galliërs, sloegen ook in Britannia hevig van zich af, en beantwoordden Romeinse suggesties dat ze zich ook konden overgeven met een schamper hoongelach. Koningin Boudica wilde daar niets van weten en zelfs toen zij op 90-jarige leeftijd in haar hut op sterven lag, sprong zij nog eenmaal overeind en greep haar zwaard om een Romein die het waagde om in de deuropening te verschijnen, te doorklieven.
De vele forten waarmee de Romeinen hun veroveringen probeerden vast te houden, bleken intussen slecht van wankele twijgen geconstrueerd te zijn. Patricks Welsh stormden naar voren en sloegen de ene na de andere van deze versterkingen plat. En Vincents Briganten hadden eigenlijk maar weinig last van de hele invasie uit het zuiden.

Afbeelding

Dus toen de Romeinen na een paar eeuwen (in dit gezelschap een paar uur) weer vertrokken, was hun buit gering geweest, en er bleven ook niet veel Romano-British over als opvolgers – daar kon zelfs Koning Arthur niets meer aan doen.
En toen.... deed ik het allemaal niet zo handig. De Angelen had ik gulzig op wat puntengebieden af gestuurd, maar ze waren daar veel te kwetsbaar voor de spoedig volgende Saksische invasie. Ook was het niet zo slim om de Juten uit te moorden, want die hadden daar juist tegen kunnen helpen. De Welsh hadden het intussen ook lastig gekregen, en binnen een paar ronden kleurde bijna heel Engeland rood....

Afbeelding
We hebben het uiteindelijk niet af gekregen omdat de Kelten (Welsh en Caledonians) ons moesten verlaten, wat bij dit spel wel een probleem is omdat eigenlijk alle volkeren aan bod moeten komen. Maar toen we ophielden zag het er toch wel erg goed uit voor Vincent (rood) met 183 punten en leek het er niet op dat Tijn (geel), met precies 100 punten minder, zich nog zou herstellen. Patrick (groen; 138) en Paul (blauw; 128) konden om de tweede plaats gaan strijden.

Vervolgens brak een stevige brand uit, gelukkig niet in de Grote Pyr met het vele indrukwekkende houtwerk, maar in Flashpoint, dat wij (nu versterkt met Charlotte en Robert, als ik me niet vergis) wel even op ‘helden-niveau’ zouden spelen. Dat liep zo af:
Afbeelding
De dappere brandweerlieden wisten nog wel een paar reddingen te verrichten, maar hadden zelf ook meerdere slachtoffers te betreuren toen het huis instortte terwijl de valmmen er aan alle kanten uit sloegen.

We hebben ons al met al prima vermaakt en hebben (weer eens....) het goede voornemen geuit om dit vaker te doen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Re: Britannia en Flashpoint, 10 februari 2024

Bericht door Thekkur »

Een fantastisch verslag Fandath! Zoals al vele keren hiervoor. 😊🙏 Hopelijk kunnen er in een verre toekomst AI technieken worden gebruikt om het forum terug tot leven te brengen. Zoals er in herculaneum nog stapels verbrande papierrollen liggen. Bij het analyseren van je geschriften zal het de Homo Technicaliis in 4024 verbazen hoe wij als Homo Ludens zo’n potje konden maken van het naspelen van de geschiedenis!

Jammer dat we het niet af konden maken! Misschien moeten we volgende keer om 08:00 beginnen? Ik beloof niet dat er dan weer britse pompoentaart op tafel zal staan!

Wat denken jullie, gaat het ons dit jaar lukken om twee keer (?!) bij elkaar te komen? 😅
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Re: Britannia en Flashpoint, 10 februari 2024

Bericht door Vincere »

Dank voor het fijne verslag en de gezelligheid! Britannia, een van mijn favorieten… altijd fijn om weer op tafel te krijgen. Ik had in het begin een fout gemaakt door de Briganten te groeperen tegenover de Romeinen, zonder daarbij aan de zwervende Picten te denken! Dat zat me wel enige tijd dwars, maar omdat de Romeinen het maar matig deden, en de Scots vrij goed, viel dat uiteindelijk mee. De Irish deden het goed tegenover de Welsh, waardoor de Saksen goed aan land konden komen. Jammer dat we het niet af konden maken, maar wel zeer geslaagd.

Wat vinden jullie van deze tweede editie t.o.v. de eerste editie?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie