Britannia 21 mei 2009

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Britannia 21 mei 2009

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Lang geleden werd het Britse land overspoeld door de ene invasie na de andere..... ze zijn aan de overkant wel trots dat ze de laatste eeuwen iedereen buiten de deur wisten te houden, maar dan moet je wel even vergeten wat er daarvoor allemaal gebeurde. Ik heb naar aanleiding van het bordspel Britannia wel eens opgezocht hoe het er in het echt aan toe ging - en het was nog veel erger dan in het spel! Maar het geeft wel een leuk historisch beeld, dus we zijn nog educatief verantwoord bezig geweest ook.

Arumin - vroeger bekend als Killerbee - (paars), Lairnaedon (rood), Vincere (blauw) en Fandath (groen) deden het op hemelvaartsdag nog eens na in een zonnig en ruim van achtergrondmuziek voorzien Schiedam.
Afbeelding

De door Arumin aangevoerde Romeinen hebben heel Engeland en het zuiden van Schotland onder de voet gelopen. De Belgen (je komt ze ook overal tegen) hebben dapper gestreden maar konden weinig uitrichten. De Briganten redden het vege lijf door zich over te geven, maar de Welsh en de Picten gaan heel anders met die rare jongens om en zijn al begonnen met het slopen van de eerste Romeinse forten. Helemaal in het noorden doen de Caledoniërs niets, en daar zijn ze de rest van het spel met veel succes meer doorgegaan.
Afbeelding

De Romeinen zijn vertrokken om de rest van hun rijk tegen weer allerlei ander volk te verdedigen. Er zijn wat Romano-British achtergebleven, maar traditioneel kunnen die niet al te veel uitrichten. De Welsh hebben van het machtsvacuüm geprofiteerd door wat Engels gebied in te pikken, maar krijgen de komende tijd wel steeds Ieren op bezoek. Daar weten ze trouwens wel raad mee.
Maar er staan belangrijker dingen te gebeuren. De Angelen en de Saksen zijn geland! En daar, vanuit het zuiden, komen er nog veel meer: de Saxon Major Invasion!
Afbeelding

Hengist, de Saksenkoning, voert zijn legers met kracht aan en grijpt de macht in het zuiden. De Welsh maken zich wijselijk uit de voeten naar hun eigen land, voor zover ze het overleefd hebben.
Maar wiens schaduw hangt daar dreigend over het bord? Dat moet Koning Arthur zijn! In Suffolk komt hij hoogstpersoonlijk Hengist in de pan hakken.
Afbeelding

De Saksen en de Angelen heersen over Engeland. De laatste Romano-British zijn er nog, maar het gaat niet lang meer duren. De Briganten en de Picten handhaven zich redelijk. En zojuist zijn de Schotten binnengevallen in...... Schotland. Maar het gaat niet zo goed met ze.
Afbeelding

Na een paar eeuwen van relatieve rust, waarin de Norsemen op het Schotse vasteland aankomen (na door de Caledoniërs hardhandig van hun geliefde eilanden gesmeten te zijn) en het westen van Engeland wordt opgevrolijkt door de altijd gezelige Dubliners, melden zich ineens een heleboel mannen met grote bijlen: de Denen zijn geland.
Maar in de schaduw staan nog veel meer mannen met bijlen klaar: de Noren, geleid door Harald Hardraade, zullen hard toeslaan. En in het zuiden ligt de invasievloot van Willem de Veroveraar al klaar.
Afbeelding

In lijn met de geschiedenis heeft Willem meer succes dan Harald, die door de Angelen wordt afgeslacht. Willem is koning van Engeland, want koning Harold van de Saksen is dan al om het leven gekomen. Niet bij Hastings deze keer......
De Denen handhaven zich nog een beetje tegen de nieuwe aanvallers, waarbij vooral de Reus van Hwicce zich onderscheidt: twee Normandische ridders en daarna nog twee gewone soldaten moeten het tegen deze nu al legendarische geweldenaar afleggen.
Afbeelding

Cultuurvgerschillen tussen de volkeren spelen natuurlijk een rol bij al deze conflicten. De Welsh vragen zich af wat dit Saksisch handgebaar mag betekenen.
Afbeelding

Eindstand:
Fandath 129,5: Welsh 55; Danes 40,5; Caledonians 31; Jutes 3
Prima score voor de Welsh en vooral voor de Caledonians; Danes ongeveer normaal; Jutes vielen tegen.
Vincere 113: Angles 56; Normans 32; Picts 21; Belgae 4
Tamelijk normale scores naar mijn idee, alleen scoren de Belgae vaak wat meer - en ook een vrij hoge eindscore.
Arumin 90,5: Romans 46, Norwegians 16, Romano-British 13, Scots 13, Dubliners 2,5
De Romans moeten wel boven de 50 scoren, maar de Romano-British scoorden goed. Met de Scots moet meer te halen zijn.
Lairnaedon 89,5: Saxons 56,5; Brigantes 25; Irish 4; Norsemen 4
De Saxons halen vaak de 60 wel, maar voor de Brigantes is dit een behoorlijke score. Irish en Norsemen moeten meer kunnen halen.

Dat alles maar gebaseerd op wat vage indrukken die ik heb van eerdere potjes Britannia - ik heb geen goede statistieken over de verschillende volkeren. Een paar losse tips:
De Romeinen moeten toch de Welsh een beetje aanpakken, ondanks de berggebieden. Niet te veel want dat is te duur en levert de Romeinen zelf te weinig op, maar ook niet te weinig want dan worden de Welsh zo sterk als ze nu waren. Is altijd lastig. En alle Romeinen naar het noorden sturen kost wel veel forten.
De Ieren en de Scotten (en ook andere "kleine" volkeren) moeten eerst wat meer krachten verzamelen op zee en niet los her en der binnenvallen, want dan worden ze vlot aangepakt door sterkere buurvolkeren, vooral als die toch niet veel te doen hebben. Met en klein volk kun je je niet de aanpak van bijvoorbeeld de Saksen of de Angelen veroorloven.

Maar het spel is, zeker voor de eerste keer, goed gespeeld door Arumin en Lairnaedon. Want hoewel Britannia "ieder voor zich" is, zijn er een paar mechanismen die het een klein beetje "rood en paars" versus "blauw en groen" maken. Voorbeelden: Romeinen (paars) laten Welsh (groen) teveel met rust -> probleem voor Saksen (rood) en Ieren (rood), maar minder voor Angelen (blauw). Of: Picten (blauw) en Caledoniërs (groen) laten elkaar met rust -> Schotten (paars) en Norsemen (rood) hebben moeite om aan land te komen.
Laatst gewijzigd door Wijlen Fandath Ryne op zondag 9 augustus 2009, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Bedankt voor het verslag! Het was weer erg gezellig. Helaas had ik (maar niet als enige) redelijk wat dobbelpech, waardoor ik toch het idee had dat er meer in had gezeten.

Volgende maand nog maar een bordspel doen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik denk eigenlijk dat dat toch wel meeviel, hoewel het tijdens het spel wel zo leek. Maar 113 punten is vrij hoog, dus de effecten daarvan waren in punten uitgedrukt dan toch niet zo dramatisch. Ik gooide relatief goed, maar als het een keer belangrijk was (twee Juten tegen een Romeins fort in Kent = 7 punten) ging het juist mis.
In het verleden heb ik aardig wat keren Britannia gespeeld waarbij het evenwicht goed bewaard bleef, en dan kwam iedereen ergens tussen 95 en 115 punten uit. Vaak bleek pas bij het uiteindelijke tellen wie er (net) gewonnen had.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Zo'n bordspel is nog leerzaam ook. Ik ben in Yorkshire met vakantie geweest, en zie:

http://www.answers.com/topic/yorkshire#History
The Brigantes controlled territory which would later become all of the North Riding of Yorkshire and the West Riding of Yorkshire. The tribe controlled most of Northern England and more territory than any other Celtic tribe in England. (....)
The Roman conquest of Britain began in 43 AD, however the Brigantes remained in control of their kingdom as a client state of Rome for an extended period. (....)
In the early 400s, the Roman rule ceased with the withdrawal of the last active Roman troops, by this stage the Empire was in heavy decline. (....)

After the Romans left, small Celtic kingdoms arose in Yorkshire; the Kingdom of Ebrauc around York and more notably the Kingdom of Elmet in West Yorkshire. Elmet remained independent from the Northumbrian Angles until some time in the early 7th Century, when King Edwin of Northumbria expelled its last king, Certic, and annexed the region.

An army of Danish Vikings, the Great Heathen Army as its enemies often referred to it, invaded Northumbrian territory in 886 AD. The Danes conquered and assumed what is now modern day York and renamed it Jórvík, making it the capital city of a new Danish kingdom under the same name. The area which this kingdom covered included most of Southern Northumbria, roughly equivalent to the borders of Yorkshire extending further West.

The Danes went on to conquer an even larger area of England which afterwards became known as the Danelaw. (.....)

In the weeks immediately leading up to the Battle of Hastings in 1066 AD, Harold II of England was distracted by events in Yorkshire. His brother Tostig and Harold Hardrada King of Norway were attempting a take over bid in the North and had already won the Battle of Fulford. The King of England marched North and the two armies met at the Battle of Stamford Bridge. Tostig and Hardrada were both killed and their army was defeated decisively. However, Harold Godwinson was forced immediately to march his army back down to the South where William the Conqueror was landing. The King was defeated at Hastings and this led to the Norman conquest of England.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

En dan zeggen ze dat spellen niet leerzaam kunnen zijn...


Ik heb trouwens de nieuwere versie van Britannia gezien, bij Speldorado in Delft. Misschien dat ik die ga aanschaffen, dan moeten we maar eens kijken hoe die speelt. Ik weet niet precies de veranderingen, maar de Belgen kunnen zich overgeven aan de Romeinen, met een rebellie in ronde 2 (Boudicea), en ik geloof ook dat de Romeinen gebruik kunnen maken van een wegennetwerk waardoor ze sneller terug kunnen zakken vanuit het noorden.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Als je dan toch geld gaat uitgeven, zou je kunnen kijken of ze ook varianten van Britannia hebben staan. Een overzicht daarvan is hier te vinden:
http://spotlightongames.com/list/b-style.html (ik weet niet of je daar bij kunt vanuit Ghana) en een discussie op http://www.boardgamegeek.com/geeklist/1 ... item308277 (waar je nu dus niet bij kunt).

"Italia" en "Hispania" worden vrij vaak genoemd, en men is er wel tevreden over zo te zien.

Nou ja, ter overweging - ik denk namelijk niet dat er iets "mis" is met de oude versie van Britannia (in tegenstelling tot de oude versie van Axis and Allies).
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Nee, er is zeker niets mis mee, maar ik vind het een leuk spel om te doen en wil het wel in mijn collectie opnemen. Helaas is de oude versie nauwelijks te vinden. Ik kan trouwens bij geen van beide sites, maar heb in het verleden wel eens over de andere "Sweep" games gelezen. Weet uit m'n hoofd niet wat ze hadden staan hoor; veel was ook in de wat simpelere categoriën in te delen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Een spel dat nog steeds op m'n verlanglijstje staat om een keer te spelen... Hoewel ik betwijfel of dat in de nabije toekomst zal gaan gebeuren :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Tijd is prioriteit. Als jij dat spel echt wilt spelen, dan had je daar al lang een avond voor vrij kunnen maken.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

natuurlijk :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Nou ja, houd het forum in de gaten. Zoals je weet posten we meestal een week of twee voordat we spelen. We weten niet altijd wat we spelen totdat we verzamelen, dus meld je gewoon eens aan en laat je verrassen!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie