Puerto Rico en De Schat en de Sleutel, 20 september 2009

The name says it all!

Moderator: Vincere

Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Puerto Rico en De Schat en de Sleutel, 20 september 2009

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Zo, nog een weekje gewacht of iemand anders misschien een verhaaltje zou schrijven....... nou ja, erg druk is het toch niet meer op 't forum. Dan maar even in 't kort.

Puerto Rico is een prima spel, en de lovende recensies die het vaak krijgt beslist waard. Het heeft iets van Catan, en iets van Machiavelli, en het duurt niet erg lang. Daarmee wijkt het af van de spellen die we meestal spelen, maar dat had als voordeel dat we makkelijk twee potjes konden doen.
Ieder bouwt op een eigen spelbord een koloniaal bezit op dat bestaat uit plantages en gebouwen, en bevolkt wordt door kolonisten. En per ronde neemt iedereen een rol aan, die steeds leidt tot een fase waarin alle spelers een bepaalde actie kunnen uitvoeren – degene die de rol gekozen heeft, krijgt daarbij een extra voordeel. Zo kunnen er nieuwe plantages of gebouwen geplaatst worden, nieuwe kolonisten geplaatst, de oogst kan binnengehaald worden, eerdere oogst kan verkocht worden of ingewisseld voor overwinningspunten, en je kunt ook naar goud gaan zoeken. Plantages leveren verschillende soorten producten op, gebouwen bieden allerlei specifieke voordelen maar moeten wel gekocht worden met soms moeizaam bij elkaar gescharrelde dubloenen.
De eindscore wordt bepaald door een puntensysteem: je kunt die tijdens het spel verzamelen, maar aan het einde leveren ook de gebouwen punten op.

Tussendoor speelden we ook nog het fraai uitgevoerde "De Schat en de Sleutel". Dat kwam neer op rondrennen op een speelbord op basis van een D8-worp, en dan monsters verslaan om schatten (en natuurlijk de sleutel) te verzamelen. Eerst leek het wel ergens naar toe te gaan, maar er bestond ook een mogelijkheid om elkar te bestelen, en daar werd zo enthousiast gebruik van gemaakt dat niemand er in slaagde om met de begeerde attributen de uitgang te bereiken, zodat we er uiteindelijk maar mee ophielden.
Op zich bevat dit spel veel leuke elementen, maar het idee overheerste dat daar meer mee gedaan had kunnen worden. Met name de uitrustingsstukken lagen er een beetje verloren bij en hadden veel belangrijker kunnen zijn als er wat aardige regels bij bedacht waren.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ach ja, ik was het van plan maar was er niet aan toegekomen. Op deze mooie (laatste?) nazomerdag zaten we met vier spelers op het balkon in tropische sferen. Dat paste natuurlijk goed bij Puerto Rico. Ik had het spel voor een paar euro geleend bij Speldorado, en het bleek geen verspild geld. Ik had het de twee avond ervoor al met drie spelers gespeeld, dus de regels waren mij bekend. De strategie bleek echter wel anders voor vier spelers. Na een snelle uitleg (wat ook wel eens fijn is) konden we beginnen. Iedere speler heeft een eigen bord voor plantages en gebouwen. Door de verschillende rollen en hun bijbehorende voordelen te benutten, bouw je langzaam maar zeker je eiland op. Er zijn vijf producten te verbouwen, te weten (in volgorde van inkomsten) mais, indigo, suiker, tabak en koffie. Om deze te verbouwen heb je zowel een plantage met kolonist als een productiegebouw met kolonist nodig (op mais na, dat geen productiegebouw nodig heeft). De duurdere goederen kosten meer moeite om te verbouwen, want de productiegebouwen zijn duurder, maar leveren bij verkoop ook meer dukaten op. Naast de vijf producten kan je ook een steengroeve nemen, die de bouwkosten van nieuwe gebouwen vermindert. Naast de al genoemde productiegebouwen zijn er nog algemene gebouwen die je bepaalde voordelen geven. Favoriete gebouwen waren toch wel het Magazijn, dat je in staat stelt goederen te verkopen die al in het pakhuis staan, en met name het Hospitium, dat je een gratis kolonist geeft op elke nieuwe plantage. Dit is een belangrijk verschil met drie spelers, omdat er bij vier spelers een hoger startkapitaal is en zo onmiddelijk al een hospitium gebouwd kan worden. Belangrijk, want er zijn er maar twee, en de gratis toestroom van kolonisten is het geld meer dan waard. Er is ook nog de universiteit, die hetzelfde doet voor gebouwen, maar die is twee keer zo duur. Begrijpelijk, omdat je dan onmiddelijk de gebouwenbonussen tot je beschikking hebt, maar in mijn opzicht is dat ondergeschikt aan de kolonisten die je krijgt. Een waarde van zes in plaats van acht is misschien beter.

Naast de verkoop van je goederen aan het handelshuis kan je ze ook verschepen naar de oude wereld. Dit levert voor elk product, ongeacht de soort, één overwinningspunt op. Dit is een belangrijke manier om je tegenstanders dwars te zitten, omdat iedereen in deze fase moét leveren. Zo kun je je opponenten dwingen om hun dure goederen voor weinig punten te verkopen, en als de schepen vol zijn moeten ze ook nog eens hun overschat weggooien. Het spel eindigt als de kolonisten of overwinningspunten op zijn, of als iemand alle twaalf gebouwenvelden vol heeft. Er is niet één specifieke strategie die je naar de overwinning leidt; je kan opteren voor goedkope goederen voor overwinningspunten of dure goederen voor veel geld en dure gebouwen. Uiteindelijk hebben we twee potjes gespeeld, met Fandath en Arumin als zegevierende slavendrijvers. Hoewel de onderdelen er op de doos niet bepaald uitnodigend uitzien, bleek toch dat het een sterke spelformule heeft. Normaal gesproken spelen wij langere, meer tactische spellen, maar Puerto Rico is door alle spelers goed ontvangen. Ik denk dat Arumin de hamer op de kop sloeg toen hij zei dat het een uitdagend spel is, dat je ook na een langer bordspel nog met plezier kunt doen. De kortere speeltijd (ca. 90 minuten) speelt hierbij zeker ook een rol.

Naast Puerto Rico had ik ook nog de Bruggen van Shangri-La meegenomen. Ook dit had ik vantevoren al met drie spelers geprobeerd. Een aardig tactisch spel, wat me enigzins aan Othello deed denken. Helaas ontbraken er een aantal onderdelen voor vier spelers, en omdat ik dacht dat het niet echt bij de spelers paste, heb ik afgeraden het te spelen. Of was ik gewoon bang voor Fandath's schaaktalenten? In ieder geval hebben we tussen Puerto Rico door een potje Schat en de Sleutel gedaan. Dit was in het bezit van Martin en was al eerder aan de orde gekomen, maar omdat het toch wat meer voor de lol was hadden we het destijds niet gespeeld. Fandath heeft het hier allemaal al gezegd: een mooi bord (kan uitklappen, ziet er spannend uit) maar helaas wat teleurstellende gameplay. Doel was om uit een van de zes burchten een schat en een sleutel te stelen en terug te vluchten naar de uitgang. Hiervoor kreeg je een uitrusting mee om de vele gevaren te trotseren. Het bleek echter relatief makkelijk om de schatten mee te nemen, waardoor het na een vlot begin uiteindelijk uitdraaide op achter elkaar aan rennen om ze van elkaar te stelen. Na veel heen-en-weer gegaan te zijn, inclusief herhaaldelijk in de magische draaikolken te springen, hebben we het maar opgegeven. Het leek een beetje een spel zonder eind te worden; een vergelijking met Zombies! kan hier wel getrokken worden, want zodra het einde eindelijk in zicht is, wordt je weer teruggeschopt naar niets. Hieruit bleek eens te meer dat veel spellen niet bestand zijn tegen onze uiterst gemene spelgeest.

Al met al een geslaagde dag, waarbij vooral Puerto Rico een plek in onze favorieten heeft weten te vergaren. Een aantal spelers overwoog ook al een aanschaf, dus het is waarschijnlijk dat we het nog wel eens doen. Dank aan de onverzettelijke medespelers die een middagje in de volle zon hebben gezeten!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Klinkt als een tof spel, nog nooit van gehoord. Ben zeker in voor een potje, als iemand het aanschaft!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Koop het zelf!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

:(
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Wanneer ben jij terug trouwens? Kan je nog eens meedoen met ons.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik wil het best kopen hoor. Moet dan alleen ergens langs waar ze het hebben.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

€32,99 excl. verzendkosten bij bol.com:

http://www.bol.com/nl/p/games/puerto-ri ... index.html


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Nee, bah, ik wil dan eigenlijk rondhangen in een ouderwetsche spellenwinkel, liefst flink rommelig met een vloer vol dozen en planken vol tweedehands boeken. Daar voel ik me thuis, zoals je zult begrijpen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Das waar, ben ik met je eens! Mocht je naar Delft komen, laat het dan even weten. ;)


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Zou volgende week of zo wel een keer kunnen, denk ik. Speldorado wil ik wel een keertje zien. Wanneer is het koopavond in Delft? En zijn ze dan open? En hebben ze Puerto Rico alleen voor de uitleen of verkopen ze het ook?
Dan kunnen we jouw klantenkaart gebruiken, of mijn lidmaatschapskaart van Ducosim, als ik die tenminste vinden kan. Ze staan op de lijst: http://www.ducosim.nl/nieuw/wiki.php?id=166

Toch raar dat er in Rotterdam zo weinig is op spellengebied.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Dat is op vrijdag, maar een blik op de website leert ons dat Speldorado maar tot 18u open is. Ik heb mijn klantenkaart nog niet ontvangen, maar ik sta in het register (een multomap met losse blaadjes, heerlijk) dus ik verwacht niet dat het een probleem zal zijn. En ik ben er vrij zeker van dat ze het ook verkopen. Ik ben waarschijnlijk volgende week de hele week in Delft, dus ik hoor het wel.

http://www.speldorado.com/pages/page.aspx?p=22&mid=176

Afbeelding


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik liep vrijdagavond door de binnenstad van Delft, en de speelgoedwinkel waarin Speldorado zit was vlak voor 20u nog open. Dus als je zin hebt om op vrijdag nog eens te gaan kijken dan hoor ik het wel.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Dat lijkt me best leuk, maar is dat systematisch zo? Op hun website staat nog steeds 18.00.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Mja, het zou voor Sint kunnen zijn geweest... Ik zal binnenkort nog eens gaan kijken.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Gisteren was hij tegen 19u ook open.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Dat ziet er dan veelbelovend uit. Is a.s. vrijdag een idee?
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik denk het wel, maar we hebben het er dinsdag wel over.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Het was gezellig! Helaas wat kort, maar toch. Fijne winkel ook, waar Paul zonder problemen met 10% korting een nieuwe versie van Axis & Allies kon kopen. Heb je gekeken naar de verschillen met mijn versie?

Hier overigens de link naar Arkham Horror, dat overigens toch iets minder hoog staat dan ik dacht.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Was inderdaad gezellig, leuke winkel ook dat Speldorado.

De nieuwe A&A was verrassend goedkoop, maar blijkbaar komt dat door de dollarkoers.
Er zijn wel wat verschillen..... qua uitvoering vind ik het minder. Voornaamste bezwaar is dat er geen IPC's in zitten! Je moet dat dan maar op een papiertje bijhouden...... erg "cheap" van de uitgever. Kaart ook wat kleiner, battle board vervangen door minder handige "strips". Misschien knutsel ik er wel wat bij.

Groot pluspunt: geen technologische ontwikkeling meer. Daar had ik altijd al een hekel aan, want het vergroot de geluksfactor erg.
Verder vooral flinke verschillen op zee, waar een paar dingen heel anders gaan: een extra soort schip (cruiser) en andere regels voor gebruik van transports in het gevecht. Vooral dat laatste heeft veel impact. Er zitten trouwens idioot veel boten in - ik geloof nooit dat er twee Russische vliegdekschepen nodig zijn.
Op land is zo te zien niets veranderd.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Als we een proefpotje draaien kan ik altijd mijn IPC's meenemen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

2 januari bij mij maar doen dan? kunnen we daarna nog ff de wereld vernietigen als iemand war on terror meeneemt.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Of slavenarbeid verrichten in de West-Indies?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Trouwens Pat, als je zin hebt moet je ook maar eens langskomen in Delft, gaan we naar Speldorado en kun je gelijk zien waar ik woon.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Vincere schreef:Het was gezellig! Helaas wat kort, maar toch. Fijne winkel ook, waar Paul zonder problemen met 10% korting een nieuwe versie van Axis & Allies kon kopen. Heb je gekeken naar de verschillen met mijn versie?

Hier overigens de link naar Arkham Horror, dat overigens toch iets minder hoog staat dan ik dacht.
sounds good!!! well... eigenlijk evil! Ftanhg! is het ook te leen?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie