Britannia en Puerto Rico, 10 januari 2010

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Britannia en Puerto Rico, 10 januari 2010

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Zoals Thekkur al opmerkte, zijn we tegenwoordig half en half een bordspellengroep geworden. Maar het is leuk dat juist ook zoveel rollenspelgroepen elkaar vinden via dit forum.

In ieder geval hebben we gisteren alweer de tweede bordspeldag van dit jaar gehouden, genietend van een schilderachtig uitzicht:
Afbeelding

Leuk dat Karma er bij was - lang niet gezien! Alleen hebben we zo lang gespeeld dat er van bijpraten weinig meer is gekomen.

Hier enkele beelden van Britannia:

Afbeelding
De Romeinen (Vincere, paars) zijn stevig tekeer gegaan en hebben vooral de Welsh (Karma, groen) hard aangepakt. Maar ze zijn er niet in geslaagd om de Briganten (Thekkur, rood) tot overgave te dwingen en hebben ook de Picten (Fandath, blauw) een belangrijk puntenscorend gebied niet kunnen ontnemen.

Afbeelding
Een paar honderd jaar later (ja, zo'n bordspel duurt even) ziet het er heel anders uit: de Romeinen zijn vertrokken en de laatste Romano-Brit houdt niet lang meer stand. De Angelen (blauw) en Saksen (rood) heersen over Engeland, maar in het zuiden is het kleine volk van de Juten (groen) verrassend succesvol. Ver naar het noorden proberen de Schotten (paars) binnen te vallen in..... Schotland. Maar dat lukt niet al te best.

Afbeelding
Nog later: de Denen (groen) hebben de Angelen flink aangepakt, maar zijn door een minder geslaagde poging om de Caledoniërs in het noorden te steunen zelf toch niet erg goed aan land gekomen. Met de Saksen gaat het prima, en Thekkur mag zich eerste tot "Bretwalda" en later zelfs tot Koning uitroepen.

Omdat de Angelen en vooral de Picten het erg goed deden dacht Fandath het spel freewheelend te kunnen gaan winnen, maar bij het opmaken van de eindstand bleek dat Thekkur tot op enkele punten genaderd was. Alleen het in een laat stadium uitroeien van de laatste Briganten door de Angelen had een overwinning van rood voorkomen.

Al met al denk ik dat de Romeinen zich iets meer op de Briganten en iets minder op de Welsh hadden moeten richten. Het kan soms maar om een enkel gebied verschil gaan, maar dat de Briganten zich niet hoefden te onderwerpen en de Welsh toch wat minder sterk stonden dan gebruikelijk was erg gunstig voor rood (want de Welsh vormen ook nog een tegenwicht tegen de Saksen) en benadeelde zowel groen als paars zelf.

Eindstand:
Fandath 124 (Angles 53, Picts 41, Normans 24, Belgae 6)
Thekkur 119.5 (Saxons 53, Brigantes 41, Norsemen 14.5, Irish 11)
Vincere 87.5 (Romans 47, Norwegians 19, Scots 11, Dubliners 7.5, Romano-British 3)
Karma 78 (Welsh 28, Caledonians 22, Danes 16, Jutes 12)



Britannia duurde flink langer dan we gedacht hadden, om niet erg duidelijke redenen. Toch hadden Thekkur, Vincere en Fandath nog wel tijd voor een vlot potje Puerto Rico (Karma was inmiddels in het duistere sneeuwlandschap verdwenen):
Afbeelding
Met anderhalf uur waren we klaar in een evenwichtig verlopen spel, dat gewonnen werd door Vincere (42), gevolgd door Fandath (40) en Thekkur (39). En terecht: Vincere moest steeds opletten dat de andere twee geen dingen vergaten of door de war haalden!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Misschien een leuke link, waarop iemand de scores van een aantal potten Britannia heeft genoteerd, als vergelijkingsmateriaal.

http://spotlightongames.com/playback/brit.html

We zien dan dat de Picten en met name de Briganten het erg goed hebben gedaan voor de winnaars. Karma scoorde goed met de Caledoniërs en Juten, maar de Denen en Welsh niet. Ik was eigenlijk over de hele linie ondermaats. Ik denk dat het een juiste constatering was dat de noordelijke volkeren harder door mij aangepakt hadden moeten worden.

Puerto Rico heb ik uiteraard terecht gewonnen.

Leuke dag weer! Ik geloof dat er binnenkort (februari?) weer naar Civ of Spel der Tronen gekeken gaat worden.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik heb op het internet ook wel eens zo'n overzicht gevonden maar weet niet meer waar. Het was een gemiddelde over 234 spellen:

PURPLE - 100.3
Romans - 56.6
Scots - 20.5
Dubliners - 7.0
Norwegians - 16.2

GREEN - 105
Welsh - 39.7
Caledonians - 23
Jutes - 6.2
Danes - 36

RED - 101.7
Brigantes - 24.9
Irish - 9.5
Saxons - 55.2
Norsemen - 12.2

BLUE - 100.6
Belgae - 7.2
Picts - 23.4
Angles - 46.1
Normans - 23.8
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
v1nce

Bericht door v1nce »

Grappig om Karma weer eens te "zien". Maar zeg eens wat is er gebeurt met Thekkur? Is die opeens een Hobbit geworden?
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ja, dat was wel even schrikken. In Engeland wordt nog veel magie gebezigd, en dat was in vroeger jaren natuurlijk nog veel erger. Ik geloof dat hij bezig was een gebied in te nemen dat "Hwicce" heet, en daarbij per ongeluk zijn legers opstelde in een configuratie die overeenkwam met een of ander oud symbool - het kan een rune geweest zijn of zo.
Toen moet er iets vreemds gebeurd zijn, en nog gekker was, dat Karma, Vincere en ik het niet eens in de gaten hadden. Het was alleen op de foto zichtbaar.
Gelukkig leek alles later weer in orde te zijn, maar we moeten toch een beetje gaan oppassen met dit spel.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Alles in orde?! Ik kan niet eens meer bij het aanrecht! levensgevaarlijk die bordspellen... net een andere rune had me helemaal van de aardbodem weg kunnen vagen ben ik ban! :)

Brittania was een tof spel, je leert nog eens iets over de geschiedenis! Amper 24 uur later kon ik mijn vriendin stellig mededelen dat de norsemen (niet te verwarren met normans of norwegians) toch echt later waren dan de romans. En zelfs dat de strijd tussen engeland en frankrijk zijn eerste oorsprong had in de stijd tussen de saxische Harold (niet te verwarren met Harald) en William de Normandier.

Desalniettemin zou ik het spel geen 13 keer achter elkaar kunnen spelen...
Inderdaag erg opvallend dat de Briganten in dat spel zo slecht scoren? Wellicht het gevolg van een groep spelers die steeds dezelfde tactics gebruikt? Ik had maar liefst drie keer zoveel punten!

puerto rico was ook weer erg leuk, hoewel het even duurde voordat ik erin kwam. Als je zo'n spel niet vaak speelt is wat hulp van medespelers wel erg prettig :) Bovendien... als er wel iemand anders dan vincere gewonen had zou hij in elk geval shareholder in de overwinning zijn, want het weer minder erg maakt om te verliezen :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hoi,
ja was gezellig,
al moet ik eerlijk zeggen dat naast de historische waarde ik me een beetje heb zitten vervelen met het spel. Kreeg geen grip op enige strategie behalve hakken op gedestigneerde punten. En die stomme Ieren uit Wellsh schoppen.
Maar ik heb me dan wel weer vermaakt met de Juten!

was wel gezellig, bedankt voor gast vrijheid en leuk verslag :D
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Groen is inderdaad niet zo spannend. Je hebt niet zo'n grote (gerichte) invasie als de andere kleuren (Romans, Saxons, Angles); hooguit de Denen, maar dat ging ook niet zo goed bij je. Ben toch blij dat je het naar je zin hebt gehad. We houden je op de hoogte van evt. andere speldagen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Maar dan moeten we ook wat tijd vrijmaken om eens bij te praten! Is er nu toch te weinig van gekomen.

Britannia is een tricky spel met subtiliteiten die niet zo direct opvallen. Zelf speel ik eigenlijk wel graag groen en ben ik juist iets minder enthousiast over blauw.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik houd ook wel van groen omdat ik een speler ben die ook liever rustig blijft zitten om op te bouwen en dan pas wat gaat doen (de zgn. turtle).


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie