Anti-Monopoly, iemand wel eens gespeeld?

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
v1nce

Anti-Monopoly, iemand wel eens gespeeld?

Bericht door v1nce »

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Monopoly

Ik heb Monopoly altijd wel een redelijk leuk spel gevonden maar moreel en didactisch nogal fout. Leert kinderen om zo veel mogelijk voor zichzelf te vergaren, dat diegene met het meest altijd wint bij onderhandelingen en de andere dus verliezen, cartelvorming en dat de rijker altijd rijker worden. Anti-m klinkt wel leuker. :)

Wow! Cool. :

In Germany, where the original game was and is very popular, two more versions of Anti-Monopoly were created and popular in the late 1970s and 1980s: Provopoli - Wem gehört die Stadt, where squatters take over parts of the town,
--

Ha ha, ik zie het al voor me: "Ga langs Start (het Grote Symboolpand) en krijg een gratis Vega maaltijd en uitnodiging voor bandjesavond."

"Ga naar Politiecel. Je raakt aan de praat met dronken hanekamrelchick en ze nodigt je uit om in haar kraakwoongroep te komen. Je hebt nu drie stadspanden waar je je thuis voelt."
:lol:
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Afgezien van politieke/morele/didactische/maatschappelijke overwegingen (waar je natuurlijk verschillend over kunt denken) vind ik Monopoly een vrij slecht spel. Ik heb het na m'n 12e niet veel meer gespeeld, want het verliep altijd ongeveer hetzelfde: iemand kreeg een paar dure steden in handen, meestal door pure mazzel, en ging die dan rustig zitten uitbouwen tot de rest failliet was.

Op Boardgamegeek scoort Anti-monopoly 3.50 en dat is echt laag, dus hoe politiek correct het eventueel ook is, als spel is het waarschijnlijk waardeloos.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
v1nce

Bericht door v1nce »

Volgens heb ik het idd ook niet meer sinds mijn 14de of zo gespeeld. Vond het ook nooit een echt leuk of goed spel (spookslot vond ik toendertijd wel wat leuker).

Overigens past de omschrijving op die gelinkte site niet echt bij de variant die ik noemde. Valt me ook wel op dat de site niet bepaald scheutig is met goede reviews. Zelfs DnD varianten krijgen ronde 6,0...! Maar er zijn wel games die goede reviews krijgen zie ik.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Het is natuurlijk ook een bordspellen-site, dus voor DnD lopen ze allicht wat minder warm. Een 7 is al een hoge score op BGG, en een 6 is heel aanvaardbaar. Beneden de 5 begint bedenkelijk te worden.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Monopoly is een vreselijk spel, dat inderdaad puur afhangt van geluk. Het grappige is echter dat het met huisregels en onderhandelingen opeens wel erg vermakelijk kan zijn. Ik ben zelf altijd te vriendelijk... (hmm, zou je nu failliet zijn? maar wacht, als ik je nou je schuld kwijtscheld in ruil voor 10% van al je inkomsten?) gevolg is dat het wel nog honderd uur langer duurt.

In de zelfde lijn: RISK? zou er ook een spel zijn dat PACIRISK heet? :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

ik speel nog liever zakrugby met een paar hell's angels, ipv Thekkur-stijl-extended monopoly
Afbeelding
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Op Scouting was na 1 avond monopoly spelen met Tijn al snel de regel ingesteld dat we geen monopoly spelen als:

We donken zijn
Er iemand mee doet die Tijn heet.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

8) jullie bofeen maar dat ik zo'n goedzak ben. Anders was het potje gewoon al na 10 minuten afgelopen.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Volgens mij was jij degene die begon met:

'Als ik 100 mag lenen van jou krij jij van de eerste 5 inkomsten van het hotel 25%'
Plaats reactie