Kolonisten van de Prehistorie en War on Terror, 6-2-2010

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Kolonisten van de Prehistorie en War on Terror, 6-2-2010

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Omdat we gisteren toch geen tijd hadden voor een lang spel, besloten we (Danny, Vincere, Arumin, Fandath) eerst Kolonisten van de Prehistorie uit te proberen. Een aardig spel voor maximaal vier spelers, een prettig korte handleiding, en het duurt ook niet erg lang.

Het spel simuleert de oertijd, en dan echt lang geleden. De mensheid begint in Afrika en trekt van daar uit de wijde wereld in: nomaden gaan vooruit, dorpen volgen later, technologie wordt ontwikkeld, ontdekkingen worden gedaan, en af en toe kom je een Neanderthaler tegen, of een sabeltandtijger. Het is een Catan-kloon, of eigenlijk meer een afgeleide daarvan, want de kaart staat vanaf het begin vast. Grondstoffen worden wel volgens de Catan-methode verkregen, maar omdat dorpen niet alleen ontstaan maar ook weer verdwijnen naarmate je Afrika verlaat (omdat je verder moet en omdat het begint te verwoestijnen - dat laatste vooral door Danny!).
Sommige van die activiteiten leveren punten op, en het spel is afgelopen als iemand 10 punten heeft.

Afbeelding

En de winnaar was........

Afbeelding

...... ja, hij dus!


Danny won het spel verdiend, vooral omdat hij verreweg de meeste ontdekkingen deed en daarvoor nog niet eens zo goed beloond werd. Fandath, die vooral ijverig dorpen bouwde, werd 2e met 9 punten; Vincere had er 6 en Arumin 5.



Daarna maakten we een flinke sprong in de tijd en was het woord aan deze heren:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

War on Terror dus. Helaas moest Arumin weg voor het spel ten einde was (bij WoT heb je er sowieso weinig zicht op hoe lang het nog gaat duren), dus hij besloot in zijn laatste ronde maar terrorist te worden. Kort daarna kwam Danny ook nog met de beruchte Insurgency Emergency, dus toen waren we wel even bezig terroristen op te ruimen.

Afbeelding

Vincere kwam er geleidelijk aan steeds beter voor te staan en kon op zeker moment winnen door terrorist te worden. Maar hij besloot aan de kant van de internationale rechtsorde (nou ja......) te blijven, en wist kort daarna als Empire het spel vrij overtuigend te winnen met 9 punten, gevolgd door Fandath met 5 en Danny met 3.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Een geslaagde dag, ik heb het naar mijn zin gehad. Wel een kleine correctie m.b.t. Kolonisten van de Prehistorie: Patrick en ik hadden allebei vijf punten.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Wij deelde de 3e plek met 5 punten ja.

Anyway ik heb me zeer goed vermaakt en het is altijd leuk om nieuwe spelers te leren kennen. Volgende maand maar weer een dagje prikken!
Danny
Horige
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 26 november 2007, 14:10

Bericht door Danny »

Ja ik vond het ook erg gezellig zaterdag. Voor mij is het zeker voor herhaling vatbaar.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Mooie mugshots Fandath! :D Stond zaterdag in de intertoys in Gent, wat hebben ze daar een hoop meer bordspellen dan hier!
Zag daar toevallig een spel over de prehistorie, waarbij je (origineel zeg) resources moet verzamelen en dorpjes opbouwen. Volgens mij was dat niet dit spel, maar kan niet meer op de naam komen! Hadden jullie dit geleent?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

volgende keer doe ik weer mee! helaas zat het er voor mij niet in dit keer. mijn weekend was een aaneengesloten rollercoaster ride van vrijdag na mijn werk tot zondagavond. Ik ga wel ff wat foto's showen daarvan :D
Afbeelding
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Kolonisten van de prehistorie is een spel van Paul zelf dus we kunnen het altijd later weer een keertje spelen. Volgende keer zorg ik ervoor dat mijn agenda echt leeg is zodat we een hele dag kunnen spelen.
Plaats reactie