Civilization, 13 mei 2010

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Civilization, 13 mei 2010

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Het is ons gelukt: we hebben Civilization helemaal uitgespeeld. Advanced Civilization zelfs - ja, ook hierbij scheelt dat een stuk. En het heeft maar een uur of elf geduurd, inclusief eten! Volgende keer kunnen we best nog een potje doen.

We hadden onszelf weer vrij veel ruimte gegund, met drie panelen van het oorspronkelijke bord plus de Western Map. Dat is iets meer dan eigenlijk de bedoeling is voor vijf spelers, maar heeft als voordeel dat het spel wat sneller verloopt omdat iedereen net wat meer steden kan bouwen.

We begonnen dan ook vrij relaxed, met Afrika (Fandath), Iberië (Lairnaedon), Illyrië (Arumin), Azië (Vincere) en Egypte (Rogier). Op de foto, met een vrolijk lachende Illyriër, is nog niet eens het hele bord bezet. Alleen zag het er al meteen niet naar uit dat Egypte onder leiding van Farao Rogier een bakermat van de beschaving zou worden, ook al omdat hij het welgemeende advies van buurman Vincere om de tokens in stapeltje van vijf op te stapelen halsstarrig negeerde en daar een rommelige hoop van maakte.
Afbeelding

Ergens halverwege het spel werd Illyrië hard getroffen door een Civil War, en zo vestigde zich een groep Egyptenaren in Italië en Griekenland. Azië en Afrika leken er nu het beste voor te staan, en ook met Iberië ging het best goed.
Afbeelding

De strijd tussen Azië en Afrika verscherpte zich toen de Aziaten een expeditie overzee stuurden om de bouw van drie Afrikaanse steden te verhinderen. Afrika kocht Military en sloeg hard terug.
Afbeelding

Het zat de Aziaten verder bepaald niet mee: ze kregen de ene na de andere ramp te verduren, en vaak waren die op zich nog wel op te vangen, maar het is ook funest voor de handel. Afrika kreeg er ook wel een paar, maar dat waren er heel wat minder - Civilization kent toch een duidelijke geluksfactor. Illyrië wist zich intussen goed te herstellen, en Iberië stond er eigenlijk het hele spel vrij aardig voor, maar had weinig succes in de handelsronden.
Afbeelding

Eindstand: Afrika 4887; Azië 3430; Illyrië 3125; Iberië 2843; Egypte 2262.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Respect!





- tha game? :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

leuk,
mooie foto's ook.
als die nog flitsender worden, dan is dat zelfs wat voor op de achterkant van de speldoos.

Ik vind wel dat je dan de schaal met eten vol moet laten..

respect tha game!
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Dank je! Dat t-shirt heb ik al een jaar of tien.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

en mochten we civ spelen, ga ik mijn fiches netjes stapelen :wink:
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Dat was een goede pot, erg naar mijn zin gehad. In de auto op de terugweg hebben Martin en Patrick beloofd zich de volgende keer ook wat meer op Paul te richten. (Toch? :))


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Zeker, het was gezellig. Ik doe graag weer een keer mee maar niet op 29 mei a.s. omdat ik dan al wat heb dat weekend.
Overigens ben ik er uiteraard als het meest achteruitstrevende bewolkingsdeel van de wereld, Egypte, wel trots op dat ik halverwege het spel met èn een Civil War èn een Civil Disorder in één beurt in totaal slechts EEN mannetje ben kwijtgeraakt!

Ps. Als iemand nog schorpioenengif wil kopen? ik heb nog wat op voorraad. :wink:
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Cool!
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Vincere schreef:In de auto op de terugweg hebben Martin en Patrick beloofd zich de volgende keer ook wat meer op Paul te richten. (Toch? :))
Maar je kunt toch moelijk zeggen dat ze jou deze keer hebben lastiggevallen? Het lag toch vooral aan de rampen, dacht ik zo.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Met 'ook' bedoelde ik natuurlijk dat ik eens niet de enige zou zijn die jou in toom probeert te houden! Voor de rest heb je natuurlijk gelijk, want omdat ik vooral veel rampen toebedeeld kreeg, miste ik toch al gauw een stuk of 8 kaarten van middenwaarde. Ik kreeg uiteindelijk niet eens zoveel rampen echt op mij uitgevoerd. Als ik die ruilkaart wel had gekregen, had ik natuurlijk ook wel 'Military' gekocht en dan was het weer een stuk gelijker opgegaan.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Tegen de tijd dat ik in toom gehouden moest worden was het eigenlijk al te laat - met een buurman die Military heeft en vrij veel units op het bord zoek je liever geen moeilijkheden. En voor die tijd was het niet zo duidelijk of jij of ik er het beste voor stond.
Military is ook een riskante kaart, dus ik heb 'm pas gekocht toen ik eenmaal iets had tegen Civil War en Civil Disorder en er ook optimaal van kom profiteren door Astronomy en Cloth Making.
Qua handelskaarten - tja, die vijf steden waren natuurlijk ook vijf kaarten minder voor jou en meer voor mij. En dan die tax revolt bij Rogier waar precies ik de beneficiary van was, dat was wel erg veel mazzel, ook al maakte het weinig meer uit in dat stadium.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Tien kaarten natuurlijk, want naast de kaarten die je stal, verloor ik ook telkens een stad en daarmee een kaart. Maar ach, "could've, would've should've"...


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Zie trouwens nu pas wie die gast met die bril en dat gemilimeterde haar is :lol:
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Leuke anekdote: we waren laatst tijdens de Vingdagen met een groepje in het Archeon, en kregen daar ook een tour door de tijd heen. Aan de orde kwam o.a. handel in oker, huiden en trade met het verre oosten en tal van andere civ, dingen. Kreeg daar spontaan weer zin in een potje :!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja lachen, speelden de vikingen nu ook mee met civilisation? :P
Plaats reactie