Britannia, 27 juli 2010

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Britannia, 27 juli 2010

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

We hebben weer eens een avondje Britannia gespeeld, met debutant Danny (blauw), gastheer en net-geen-debutant Thekkur (paars), bijna-routinier Vincere (rood) en oude rot Fandath (groen). Tijn heeft foto's gemaakt, die we hopelijk nog te zien krijgen.

Een kort verslagje – voor het algemene beeld verwijs ik naar eerder verhalen, want het spel verloopt qua opzet altijd ongeveer hetzelfde.

Vorige keer waren de Romeinen wat te stevig tekeer gegaan tegen de Welsh, deze keer waren ze juist iets te voorzichtig. Dat was natuurlijk gunstig voor groen, vooral later in het spel, en vooral nadelig voor rood, die later met de Saxons en de Irish last had van de sterke Welsh. Paars zelf had er trouwens ook wel wat nadeel door: weliswaar wisten de Romeinen snel tot het puntenrijke noorden door te dringen, maar omdat er zo weinig sneuvelden, kwamen er later ook nauwelijks versterkingen toen die in het zuiden zo gewenst waren. Nadelig voor paars en gunstig voor rood was wel, dat de Brigantes niet tot overgave gedwongen konden worden – ze scoorden relatief veel punten.
De Saxons hadden zich na het vertrek van de Romeinen misschien wat meer naar het noorden moeten begeven – ze bleven nu wel erg in zuid-Engeland hangen, zodat de Angles relatief veel ruimte kregen. Blauw draaide daarom in het begin vrij goed, maar had waarschijnlijk wat minder enthousiast moeten raiden met de Picts, die daardoor in Schotland net de mankracht misten om groter te groeien. Mede als gevolg daarvan kwman de Scots deze keer goed aan land.
Opvallend was, dat de Jutes het in dit spel lang uithielden – pas aan het einde werden ze toch nog uitgeschakeld door de Normans. Vaak scoort dit volk nauwelijks iets, maar nu wisten ze samen met de Welsh voor groen een stevige positie in Engeland te houden, waar de Danes hun voordeel mee konden doen. In het noorden wisten de voorzichtige Caledonians zich belagers zoals de Norsemen aardig van het lijf te houden. Voor paars haalden de Dubliners nog wat punten binnen – dat lukte beter dan meestal.
Aan het einde van het spel waren er niet veel Saxons meer over, zodat de binnenvallende Norwegians en Normans aardig hun gang konden gaan - dat lukte de eerstgenoemden het beste.
Bij het opmaken van de eindstand bleek verrassend genoeg dat rood en paars precies gelijk geëindigd waren.

Eindstand:
Fandath 133.5 (Welsh 47.5, Danes 44, Caledonians 25, Jutes 17)
Thekkur 105.5 (Romans 48, Scots 22, Norwegians 19, Dubliners 9.5, Romano-British 7)
Vincere 105.5 (Saxons 46.5, Brigantes 39, Norsemen 10, Irish 10)
Danny 89 (Angles 37, Picts 29, Normans 15, Belgae 8)

Al met al een gezellige avond, wat Tijn op het idee bracht om ook maar eens gewoon de kroeg in te gaan met z'n allen, zonder al dat gedoe van bord- en rollenspel.
Goed plan.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Dat kroeg avondje lijkt me helemaal goed! Nemen we axis & allies mee ;)

Uiteindelijk bedacht ik me dat het vooral voor Vincere storend was dat ik die welsh in het begin nauwelijks had aangepakt en me meer op het noorden had gericht. Ik heb eigenlijk nauwelijks last gehad van die welsh (op een fort na) maar de saxons des te meer. Wat mij natuurlijk weer goed uitkwam! Had ik de welsh wel aangepakt dan was ik waarschijnlijk als derde geeindigd en niet op een gedeelde tweede plaats :D

Opvallend dat je zowaar alle punten hebt bijgehouden van iedereen fandath! :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thekkur schreef:Opvallend dat je zowaar alle punten hebt bijgehouden van iedereen fandath! :D
Dat hebben jullie zelf gedaan. Ik heb gewoon de lijstjes meegenomen.

Die Welsh, ja, daar zou je gelijk in kunnen hebben. Maar het was voor jou ook wel een nadeel dat er net wat te weinig Romeinen doodgegaan waren (wat had kunnen gebeuren in de bergen), want daardoor waren er te weinig in het zuiden toen de versterkingen kwamen. De Romeinen moeten in ieder geval Devon pakken, denk ik. En de Saxons hadden de Jutes wel mogen uitschakelen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ah, dan is het opvallen dat je onopvallend de sheets hebt mee weten te nemen :)

Dat is een kwestie van te weinig ervaring... ik kwam er pas een beurt vantevoren achter dat de romeinen versterkingen zouden gaan krijgen! wellicht had ik anders inderdaad wat meer landen in het zuiden geprobeert te pakken te krijgen. Had ik bij het op het bord komen van Arthur hem tenminste op een logische plaats in kunnen zetten :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Hmmm..... intussen heb ik een pagina met errata gevonden. Nu speel ik al heel lang Britannia, en daar had ik nog nooit rekening mee gehouden. Volgende keer beter.....
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

dat vraagt om een nieuw potje :) over een maand of drie...
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie