Age of Empires en Puerto Rico, 17 oktober 2010

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Age of Empires en Puerto Rico, 17 oktober 2010

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

We hebben een koloniaal dagje achter de rug: Vincere, Arumin, Karma en Fandath deden de tijden van ontdekkingsreizen en onbekommerde uitbuiting herleven.

Eerst hebben we geprobeerd om Vincere een beetje wegwijs te maken in zijn nieuwe cadeau. In Age of Empires speelt iedereen een koloniale macht die probeert om in de nieuwe wereld voet aan wal te krijgen door gebieden in te nemen en geld te verdienen. Het spel werkt met een overwinningspunten-systeem, en die punten zijn op verschillende manieren te verkrijgen: door de meeste kolonisten in een gebied te hebben, door nieuwe gebieden te ontdekken, door gebouwen neer te zetten, door geld te verdienen..... en zodoende zijn er heel wat verschillende strategieën te bedenken.

Ik vond het vooral lastig om te bepalen wie er nu eigenlijk het beste voor stonden, en dacht lange tijd dat de strijd om de eerste plaats vooral tussen Arumin (rood / Engeland) en Karma (oranje / Nederland) zou gaan, vooral omdat ze steeds veel geld hadden. Maar tot mijn verrassing kwam ik zelf (blauw / Frankrijk) nog heel hoog uit - ik had veel kolonisten en dat werkte ook heel aardig. Vincere (groen / Portugal) maakte zich wel verdienstelijk als ontdekkingsreiziger, maar raakte menig gebied kwijt aan de meer opportunistisch spelende concurrentie.

Maar aan deze foto:
Afbeelding
kun je meteen zien wie er voor de overwinning ging: Oranje Boven! Karma zijn naam is klein, maar zijn daden benne groot!

Eindstand: Karma 83, Fandath 82, Arumin 77, Vincere 62.

Age of Empires is al met al een heel aardig spel dat we zeker nog eens moeten spelen.


We waren een flinke tijd bezig geweest met dit voor ons nieuwe spel, maar de meesten hadden toch nog wel zin in een potje Puerto Rico, wat qua setting natuurlijk prachtig bij het voorafgaande spel aansloot.
Afbeelding
Het ging aardig gelijk op, waarbij Karma en Fandath meer goederen wisten te verschepen, terwijl Vincere het meest succesvol was met bouwen. Eindstand: Fandath 39, Vincere en Karma 38.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Leuk spel en ik heb het goed naar mn zin gehad! Volgende keer doe ik weer mee met puerto rico. Ik had een goede uitgangs positie in AOEIII in de eerste ronde maar door te weinig mannetjes in de tweede fase verloor ik mijn kans op de overwinning. Ik heb teveel geld in directe bonussen gestoken en niet in de lange termijn. Maar goed het was een mooie les voor de volgende keer. Ik wil het nog wel een keer doen.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Natuurlijk won Nederland! Hup Holland Hup!

Age of Empires is een goed spel, met verschillende strategische mogelijkheden. Het lijkt veel op Puerto Rico, maar er komt nog een kolonisatie-aspect aan te pas. Ook de manier waarop je je manschappen kunt inzetten geeft je veel mogelijkheden. Interessant, een goed spel en zeker voor herhaling vatbaar. Bedankt aan de schenkers van dit mooie cadeau (400 stukjes!).

Overall een goede middag & avond gehad met de aanwezige heren.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Voor wie denkt dat ik zelf ook strategisch won: Nee hoor, ik heb gewoon gedaan als de Nederlanders: handel, een paar goed gemikte soldaten en natuurlijk piraten "harrr!"

ha ja, die Nederlanders hadden wel een overwinnende strategie he, goed zijn we he?!

Leuk spel, goede speeltijd, en leuk afwisselend. Wil nog wel eens spelen.

Puerto Rico, trouwens ook leuk.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

leuk om te lezen heren! aan de foto te zien zou je zeggen dat karma puerto rico ook heeft gewonnen :D

Wanneer ben je weer terug vincere? :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik ga 30 oktober heen en land 5 december weer in Nederland. Ik weet niet precies hoe lang ik hier dan ben, maar ik vermoed in ieder geval toch twee weken (tot de 18e ofzo).


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

ik zou dan nog wel alvast je schoen zetten voor je vertrekt Vincere!
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Dan moet het wel te doen zijn om nog een keer te spelen in die twee weken toch? :) Veel succes daar in elk geval!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie