Agricola, wie doet er mee?

The name says it all!

Moderator: Vincere

Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Agricola, wie doet er mee?

Bericht door Karma »

Na de pest bouwen de mensen hun land weer op. Er is hout, leem, riet en steen, waarmee je kunt bouwen en uitbreidingen maken.
Verder moet je familie wel eten, met graan, groente, kun je land geploegd, gezaaid, geoogst worden.
Zodat je familie kunt groeien. Hekken, stallen herbvergen schapen, varkens en runderen.

Dit is een hele leuke en diverse spel wil ik binnenkort spelen. Wie wil mee doen met een avondje verbouwen?

Morgen 20:00
Zaterdag overdag 13:00
volgende week dinsdag 20:00

Aantal spelers: vanaf 1 tot 5
Speelduur: 60 tot 150 minuten

Als het bevalt (natuurlijk), kunnen we het nog een keer spelen met uitbreiding. Beroepen en kleine investeringen zorgen voor extra spelmogelijkheden en voordelen.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

ey! heb je het wel eens gespeeld al? kan me herinneren dat we het een keer hebben geprobeerd (vincere had het geleend van de spellenclub) maar het leek mij in elk geval wel errug complex!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja wel gespeeld, dus kan alles uitleggen. Gelijk tijdens spel.
Is inderdaad veel mogelijk. Even uitvogelen wat je wilt, maar stapjes zelf vallen wel mee.
En de breedheid maakt het echt een heel leuk spel. Je voelt je net boer van je eigen erf. :)
Gebruikersavatar
Macros the Black
Leenheer
Berichten: 78
Lid geworden op: maandag 24 mei 2010, 13:57

Bericht door Macros the Black »

Ik heb vernomen dat mijn spelvereniging www.imperium.ht :wink: , weleens speelt heb zelf overigens nog nooit gespeeld ...
Als Socrates een Dronkeling en Woesteling was ben ik dan ook een Filosoof ?
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ziet er gezellig uit, maar S'Hertogenbosch is net beetje ver weg.
Alhoewel ga ook nog wel eens naar mijn broer in Geldermalsen.

is erg leuk spel, met mooie vormgeving op kaartjes.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik kan morgen wel, weet alleen niet zeker of 20.00 helemaal lukt, maar veel later zal het niet worden. Zaterdag kan ik niet, volgende week dinsdag is onzeker.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Macros the Black
Leenheer
Berichten: 78
Lid geworden op: maandag 24 mei 2010, 13:57

Bericht door Macros the Black »

Karma schreef:ziet er gezellig uit, maar S'Hertogenbosch is net beetje ver weg.
Alhoewel ga ook nog wel eens naar mijn broer in Geldermalsen.

is erg leuk spel, met mooie vormgeving op kaartjes.
Je hoeft ook niet komen en ik begrijp je punt hoor .. In ieder geval veel plezier ... :wink:
Als Socrates een Dronkeling en Woesteling was ben ik dan ook een Filosoof ?
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Wijlen Fandath Ryne schreef:Ik kan morgen wel, weet alleen niet zeker of 20.00 helemaal lukt, maar veel later zal het niet worden. Zaterdag kan ik niet, volgende week dinsdag is onzeker.
ok, mooi dan gaan we morgen spelen. Ik heb nog iemand anders Marko, misschien gezien op mijn verjaardag.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik zou wel een keer willen meedoen als ik in het land ben!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

tof, spelen we vast vaker. hoop dat alles goed vaart aan de andere kant van de wereld?!
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Agricola is een leuk spel, en als er iemand is die het al kent (in dit geval Karma), dan is het meteen een stuk toegankelijker. Eigenlijk valt het wel mee: je bent een boer en je ploegt eens een landje, zaait wat graan, fokt wat beesten, bouwt wat kamers, maakt wat kinderen, scharrelt wat spulletjes bij elkaar, en investeert soms in iets groters.
En als je dat dan beter doet dan de anderen, en je weet ook nog de hele familie te eten te geven, dan win je!

Afbeelding
Op de foto zie je prima waar het ongeveer om gaat: op de voorgrond de boerderij van miss Dawn, met links het huis, rood omheind de weiden met de beesten, daarvoor de gestreepte kaartjes met het verbouwde voedsel, en in voorraad (de bruine vakjes) verschillende goederen. De losse kaarten zijn twee grote investeringen.
Middenin het speelbord, waarop de rode cirkels de familieleden voorstellen die her en der aan het werk zijn om hun boerderij verder tot bloei te brengen. Ze hebben het druk genoeg: er is altijd meer dat je wilt doen dan wat mogelijk is.

We speelden de "familieversie", een soort introductie-variant voor nieuwelingen, want dat waren de meesten van ons: miss Dawn, Marco en Fandath hadden het spel niet eerder gespeeld. Toch wisten we de routinier Karma nog aardig bij te houden - vooral miss Dawn maakte een goede kans om het spel te winnen. Maar uiteindelijk mocht dat niet baten: Karma 32 punten, miss Dawn en Fandath 27, Marco 17.

Een geslaagd en gezellig spel dat zeker een herhaling waard is. Er zijn meer geavanceerde opties die we nu niet geprobeerd hebben, en waarmee nog wat meer onderlinge interactie mogelijk is. Hier nog een plaatje van Marko, Fandath en Michiel - genomen door miss Dawn die zelf geheel ten onrechte niet op de foto wil.
Afbeelding

Helemaal aan het einde speelden we nog een kort potje Machiavelli dat ook al door Karma gewonnen werd. Het wordt wel tijd dat ik hem weer eens versla.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

mooi verslag en bedankt voor de gezelligheid (en de huisraad ;) ) Fandath.

Leuke van het spel is dat je van alles wil en net als je plan hebt, gooit iemand anders er (on)bedoeld roet in.

Met de gewone versie van het spel krijg je nog kleine investeringen en beroepen. Sfeervol weergevenen die extra voordelen leveren.

Erg leuk om jullie allen te gast te hebben, ook al was ik beetje ziek.
En dit was natuurlijk maar proefpotje he?! Moeten nog eens komen voor het echte spel :)
(machiavelli was maar half af, doch het klopt dat ik voor stond)
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Is er een mogelijkheid dit te spelen tussen 28 november en 8 december? Dan ben ik nl. in het land. Een ander bordspel is ook prima hoor!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

lijkt me leuk, kom ik op terug. Dit vind ik heel leuk spel, maar daar zijn er meer van. :)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik kan dan wel, het beste in het weekend. En waarschijnlijk heb ik vrijdag ook tijd.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

28 november gelijk doen?!
5 spelers dus nog plaats voor nog 2 (naast Wijlen Fandath, Vincere en ik)

Wie wil mee spelen?
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Hier kom ik op terug als ik in Nederland ben. Weekenden zijn voor mij minder makkelijk omdat ik dan langs de familie moet. De voorkeur ligt bij mij voor een doordeweekse avond omdat er daar meer van zijn, maar ik kan nu nog niet overzien welke afspraken ik allemaal heb.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja zal ook wel druk zijn. Ik hoor het nog wel.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Sorry, er waren gisteren wat problemen waardoor ik niet de tijd en de puf had om iets af te spreken. Zijn er nog mogelijkheden voor een keer doordeweeks? Het komende weekend is voor mij wat lastig omdat ik zaterdag waarschijnlijk op scouting zal helpen en zondag al een D&D sessie in Delft heb.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

eens kijken volgens mij is do 2 en vr 3 dec nog wel open.

Laat maar weten wie wil! :)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik kan dan alleen op de 3e.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja wel leuk om jou erbij te hebben.

vrijdag de 3e doen dan?

wie wil nog meer? nog 2 plaatsen
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Karma schreef:ja wel leuk om jou erbij te hebben.
Dank je!

Ik kan dan trouwens ook wel overdag.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

nou mooi starten we al overdag, 2 uur?
(als er meer kunnen hoor, maar anders kunnen we ook half potje A&A doen, of als je leuk bordspel hebt meenemen)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Kan allemaal! Ik zal eens in de kast kijken. Indien A&A, dan kan ik de nieuwe 1942-editie meenemen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie