Risk, nieuwe versie
Moderator: Vincere
Risk, nieuwe versie
Iemand de nieuwe versie van risk al gespeeld? Er schijnen een hoop ergerlijke elementen uitgehaald te zijn waardoor het spel uiteindelijk (na meer dan 50 jaar) toch nog enigszins gebalanceerd is geworden...
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
-
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11
ja heeft dit type een naam?
wat is anders?
ik vond risk altijd wel een leuk spel, maar de dice resolution liet nogal te wensen over.
Voor een spel over subtiele strategie is de geluksfactoor nogal hoog. En het Oceanische continent (australie enzo) was ongebalanceerd sterk met maar een toegang.
wat is anders?
ik vond risk altijd wel een leuk spel, maar de dice resolution liet nogal te wensen over.
Voor een spel over subtiele strategie is de geluksfactoor nogal hoog. En het Oceanische continent (australie enzo) was ongebalanceerd sterk met maar een toegang.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Ik heb het over de nieuwe variant uit 2008 genaamd 'Risk Revised Edition. Loop een speelgoedwinkel binnen en je zult zien dat de 'oude' versie van Risk niet meer te krijgen is, alleen deze is nog beschikbaar.
Een bord zonder soldaatjes. met stukken in de vorm van pijlen. een compleet ander soort bord met een japanse rijzende zon. In eerste instantie dacht ik: gatver! dit is geen risk! Maar heb een beetje gezoch op internet en volgens mij is de nieuwe variant wel een stuk 'speelbaarder' ook met mensen die geen echte game fanaten zijn (in tegenstelling tot bijvoorbeeld puerto rico of agricola)
Van spellenclub13.be:
Risk is en blijft een klassieker, dat is zeker. Toch konden een aantal zaken stevig op de zenuwen werken. Hieronder een aantal situaties. Het zou me niet verwonderen mocht je er een paar herkennen.
[1] De landen worden verdeeld. Jouw legers zitten netjes verspreid over Azië, Europa, Afrika en Amerika. De legers van andere spelers staan veel meer gegroepeerd. Jouw legers zijn als het ware kleine vlekjes in het landschap. Je ziet dat het niks zal worden en de moed zakt in de schoenen. Lang leve de verdeling van de landen!
[2] Je bezit 2 kanonnen en 2 soldaten. Je trekt een 5de kaart. Joepie... een kanon. Je kan nu 4 legers bijzetten. Een andere speler heeft slechts 3 kaarten die hem 10 legers opleveren. Lang leve de territoriakaarten en het bijzetten van legers!
[3] Je bezit bijna de volledige wereld. Alleen Australië wordt nog bezet door zwart en groen. In jouw beurt trek je Australië binnen waardoor zwart amper 1 leger over heeft. Groen volgt en verslaat het zwarte leger. Zijn opdracht luidt: "vernietig alle zwarte legers." Mijn opdracht luidt: verover Australië en Europa." Groen wint, lang leve de opdrachtkaarten.
[4] Je zit aan tafel. Jouw oogleden wegen als een olifant. Je vecht... maar valt in slaap na 6 uurtjes Risk. Een collega die reeds na 1 uur uitgeschakeld werd, ligt intussen languit in de sofa schaapjes te tellen. Lang leve de tijdsduur.
[5] Je vecht je de pleuris uit het lijf en dat levert een aantal extra gebieden op. Een andere speler vecht nooit en zet voortdurend legers bij. Na een ronde of 10 oogt zijn leger enorm. Hij hakt je in de pan. Lang leve de passieve speler.
Rob Daviau heeft misschien ook een aantal minder leuke spel-ervaringen met Risk achter de rug. Het jasje waarin hij Risk Reinvention heeft gestopt, past dan ook een stuk beter in de moderne samenleving en blijft tegelijkertijd lekker klassiek ogen.
[1] Om beurt kiezen de spelers een gebied waarin ze legers plaatsen. Weg probleem 1.
[2] Kaarten bezitten 1 of 2 sterren in plaats van afbeeldingen. Hoe meer sterren, hoe meer legers. Het verschil is nooit echt groot. Weg probleem 2
[3] De opdrachten zijn gemeenschappelijk. Weg probleem 3
[4] De gemeenschappelijke opdrachten en het nieuwe spelsysteem zorgen ervoor dat deze versie binnen een goed uur afgelopen is. Weg probleem 4
[5] Elke speler zet eerst legers bij en valt daarna aan. Weg probleem 5
[6] De fabrieken en thuisbasissen zorgen voor extra diepgang.[/code]
Complete review:
http://www.spellenclub13.be/recensies/R ... ention.htm
BTW:
ik kom nu toch een toffe variant van Risk tegen die ZEKER gespeelt moet gaan worden door het RRPG!
RISK: DAMN ZOMBIES
The idea behind RISK, Damn Zombies was to try and create the sense of unrelenting overwhelming forces. These rules are a combination of Martian RISK (Outbreaks), Zombie RISK, and the desire to emulate a viral pandemic. This rules booklet will try to simulate the visceral challenge of combating zombies. For example: the Infection phase of the zombie turn is used to simulate a viral pandemic and to facilitate the movement of zombie armies, since zombie armies do not advance in the same manner as Player armies do. Infection is also utilized to encourage Players to confront the zombie menace. It would be wasteful for Players to ignore local or neighboring zombie threats, basically eliminating the goal of RISK, Damn Zombies. There are many sources of influence for these rules: movies, comics, video games, and the fear of being overwhelmed. A common concept in modern zombie lore (and other monster movies) is the existence of elite groups that have an advantage when combating zombies (Commandos). This booklet establishes a core set of rules and concepts that can be adjusted to work with any version of RISK.
http://boardgamegeek.com/filepage/37792 ... risk-rules
Een bord zonder soldaatjes. met stukken in de vorm van pijlen. een compleet ander soort bord met een japanse rijzende zon. In eerste instantie dacht ik: gatver! dit is geen risk! Maar heb een beetje gezoch op internet en volgens mij is de nieuwe variant wel een stuk 'speelbaarder' ook met mensen die geen echte game fanaten zijn (in tegenstelling tot bijvoorbeeld puerto rico of agricola)
Van spellenclub13.be:
Risk is en blijft een klassieker, dat is zeker. Toch konden een aantal zaken stevig op de zenuwen werken. Hieronder een aantal situaties. Het zou me niet verwonderen mocht je er een paar herkennen.
[1] De landen worden verdeeld. Jouw legers zitten netjes verspreid over Azië, Europa, Afrika en Amerika. De legers van andere spelers staan veel meer gegroepeerd. Jouw legers zijn als het ware kleine vlekjes in het landschap. Je ziet dat het niks zal worden en de moed zakt in de schoenen. Lang leve de verdeling van de landen!
[2] Je bezit 2 kanonnen en 2 soldaten. Je trekt een 5de kaart. Joepie... een kanon. Je kan nu 4 legers bijzetten. Een andere speler heeft slechts 3 kaarten die hem 10 legers opleveren. Lang leve de territoriakaarten en het bijzetten van legers!
[3] Je bezit bijna de volledige wereld. Alleen Australië wordt nog bezet door zwart en groen. In jouw beurt trek je Australië binnen waardoor zwart amper 1 leger over heeft. Groen volgt en verslaat het zwarte leger. Zijn opdracht luidt: "vernietig alle zwarte legers." Mijn opdracht luidt: verover Australië en Europa." Groen wint, lang leve de opdrachtkaarten.
[4] Je zit aan tafel. Jouw oogleden wegen als een olifant. Je vecht... maar valt in slaap na 6 uurtjes Risk. Een collega die reeds na 1 uur uitgeschakeld werd, ligt intussen languit in de sofa schaapjes te tellen. Lang leve de tijdsduur.
[5] Je vecht je de pleuris uit het lijf en dat levert een aantal extra gebieden op. Een andere speler vecht nooit en zet voortdurend legers bij. Na een ronde of 10 oogt zijn leger enorm. Hij hakt je in de pan. Lang leve de passieve speler.
Rob Daviau heeft misschien ook een aantal minder leuke spel-ervaringen met Risk achter de rug. Het jasje waarin hij Risk Reinvention heeft gestopt, past dan ook een stuk beter in de moderne samenleving en blijft tegelijkertijd lekker klassiek ogen.
[1] Om beurt kiezen de spelers een gebied waarin ze legers plaatsen. Weg probleem 1.
[2] Kaarten bezitten 1 of 2 sterren in plaats van afbeeldingen. Hoe meer sterren, hoe meer legers. Het verschil is nooit echt groot. Weg probleem 2
[3] De opdrachten zijn gemeenschappelijk. Weg probleem 3
[4] De gemeenschappelijke opdrachten en het nieuwe spelsysteem zorgen ervoor dat deze versie binnen een goed uur afgelopen is. Weg probleem 4
[5] Elke speler zet eerst legers bij en valt daarna aan. Weg probleem 5
[6] De fabrieken en thuisbasissen zorgen voor extra diepgang.[/code]
Complete review:
http://www.spellenclub13.be/recensies/R ... ention.htm
BTW:
ik kom nu toch een toffe variant van Risk tegen die ZEKER gespeelt moet gaan worden door het RRPG!
RISK: DAMN ZOMBIES
The idea behind RISK, Damn Zombies was to try and create the sense of unrelenting overwhelming forces. These rules are a combination of Martian RISK (Outbreaks), Zombie RISK, and the desire to emulate a viral pandemic. This rules booklet will try to simulate the visceral challenge of combating zombies. For example: the Infection phase of the zombie turn is used to simulate a viral pandemic and to facilitate the movement of zombie armies, since zombie armies do not advance in the same manner as Player armies do. Infection is also utilized to encourage Players to confront the zombie menace. It would be wasteful for Players to ignore local or neighboring zombie threats, basically eliminating the goal of RISK, Damn Zombies. There are many sources of influence for these rules: movies, comics, video games, and the fear of being overwhelmed. A common concept in modern zombie lore (and other monster movies) is the existence of elite groups that have an advantage when combating zombies (Commandos). This booklet establishes a core set of rules and concepts that can be adjusted to work with any version of RISK.
http://boardgamegeek.com/filepage/37792 ... risk-rules
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"