Civilization en Age of Empires, 28 juni 2011

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Civilization en Age of Empires, 28 juni 2011

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Zo'n dag met niets dan noodweer kun je natuurlijk prima doorbrengen met een paar mooie bordspelen - hoewel we dat natuurlijk niet wisten toen we het afspraken.

Eerst werd de prehistorische mensheid bij pogingen om een beschaving op te bouwen geteisterd door niet alleen regen en bliksem, maar ook door vulkaanuitbarstingen en burgeroorlogen: we gingen weer een zitten voor een stevige sessie Civilization. Met Arumin (Afrika), Fandath (Iberië), Thekkur (Illyrië), Karma (Thracië) en Vincere (Kreta) maakten we het spel niet helemaal af - zo'n drie ronden voor het normale einde stelden we een laatste ronde en een eindstand vast.
Afbeelding
Tamelijk in het begin - Illyrië staat er nog vrij redelijk voor, maar is al wel te ver teruggedrongen.

Afbeelding
Een vrolijke "Afrikaan". Lampedusa heeft hij nog wel gehaald, mar verder hebben we in Europa weinig problemen met hem gehad.

Afbeelding
Later in het spel: Iberië behoudt zijn grote grondgebied ondanks Thracische pogingen om daar iets aan te doen; Illyrië is na de Civil War bij Kreta doorgeschoven in oostelijke richting.

Het spel verliep tamelijk constant, zonder al te grote verschuvingen van gebieden. Wel wist Iberië in het begin door een paar handigheden te regelen dat buurman Illyrië steeds als eerste moest bewegen, waardoor de (toekomstige) Spanjaarden aardig wat gebied in handen wisten te krijgen (en te houden). Kreta ging aanvankelijk ongeveer gelijk op, maar werd getroffen door een Civil War. Afrika speelde degelijk en wist redelijk wat punten bij elkaar te krijgen; Thracië leek in het begin goed te gaan, maar stak misschien toch wat teveel energie in pogingen om Iberië aan te pakken - dat had eigenlijk meer de rol van Illyrië moeten zijn.
Eindstand: Iberië 3037; Kreta 2595; Afrika 2564; Thracië 2424; Illyrië 1986.

Met z'n vieren gingen we door met Age of Empires: Vincere (Groot-Brittannië), Karma (Nederland), Thekkir (Frankrijk) en Fandath (Portugal). Bij dit spel is het vaak niet zo duidelijk wie er het beste voor staat, maar nu was daar geen twijfel over mogelijk: de Britten deden het uitstekend en behaalden een royale overwinning. Ik had eigenlijk verwacht dat de Fransen daarna vrij makkelijk tweede zouden worden, met de op het oog moeizaam draaiende Nederlanders en Portugezen op flinke afstand. Maar dat pakte bij het opmaken van de eindstand verrassend genoeg toch anders uit: Groot-Brittannië 99; Portugal 74; Frankrijk 71; Nederland 65.
Anders dan bij Civilization, heb ik bij Age of Empires toch vaak niet zo'n duidelijk idee wat ik aan het doen ben en hoe het nu verder moet - en ook maakte ik menige tactische fout die ik dan achteraf weer vrij dom van mezelf vond.
Afbeelding
De eindstand: Rule Britannia!

Afbeelding
Zo, dat was het dagje wel weer......
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Het was weer een geslaagde dag!
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Mooi verslag en erg leuke dag.

Toch wel weer een lange zit zo eventjes 2 spelletjes achter elkaar, maar zeker de moeite waard.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Poe idd een lange zit! maar niet minder leuk daarom! we hebben heel wat afgezweet...
Tof verslag fandath!

Mijn miserabele prestatie tijdens civ maakte dat ik toch wel zin heb om binnen niet al te lange tijd een poging op een revanche te wagen! Het spel vaker spelen zal ook de speelsnelheid wel ten goede komen denk ik.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Op zich ben ik er wel voor in, maar ik denk dat we het ook weer niet te snel moeten doen, dan word het snel een saai spel.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

We kunnen best nog eens spelen, maar dan moeten we wel genoeg deelnemers hebben, en we zullen het binnenkort wel weer een tijdje zonder Vincere moeten stellen. Bovendien heb ik er eigenlijk het liefst nog een speler bij.
Veel sneller zal het niet verlopen - voor Civ-begrippen hebben we het best vlot gedaan (een uurtje of acht, en met nog twee uur hadden we het wel afgerond).
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wellicht dat we een oproep bij een andere spellengroep kunnen plaatsen? Of misschien dat er wel weer een civ-project dag is?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Het was weer een uitstekende dag en ik heb me prima vermaakt. Ik speelde Kreta bij Civilization, wat op zich wel uitdagend is door de logistiek, maar door duidelijke afspraken met buurman Thracië begon ik voortvarend en ging het gelijk op met de veteranen uit Iberië. Helaas liep een groot deel van mijn mannen over naar de kwalijke Illyriërs, kreeg Iberië een goede handelsronde en werd ik de ronde erna ook nog getroffen door twee non-tradeable rampen, waardoor de achterstand niet meer in te lopen was. Geen onaardige pot, hoewel ik zelf toe moet geven dat ik een enorme fout heb gemaakt door Engineering te vroeg te kopen uit angst voor de Illyriërs in Macedonië.

Na het eten had ik even weinig puf om AoE III te spelen, maar uiteindelijk liep het toch lekker en voor we het wisten was het al kwart voor twaalf. Qua strategie is het toch pittig omdat je vaak ergens mee begint, maar na twee of drie ronden je plan al weer kunt wijzigen. De vorige twee potjes eindigde ik stijf onderaan, terwijl ik nu ineens op ruime afstand won. Wat in ieder geval wel belangrijk is, vermoed ik, is het sturen van kolonisten niet te verwaarlozen. Strategiën zoals goederen (Portugal), ontdekkingen (Frankrijk) of geld (Nederland) werken prima, maar enkele kolonie-punten zijn ook nodig, zeker omdat op die manier ook punten van de tegenstanders onttroggeld worden.

Al met al weer een geslaagde dag. Als we in september spelen ben ik er natuurlijk sowieso bij.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Mwuha, hebben de dappere illyriers toch nog enige schade toegebracht aan de elkaar liefkozende thraciers en kretenzers. Die grieken ook altijd...

Op de terugweg naar huis ben ik helemaal doorweekt natgeregend. nog nooit zo'n storm in rotterdam meegemaakt!

Heb nog enkele uurtjes doorgebracht met 'advanced civilization', een dos abandonware game uit 1989. Www.abandonia.com. Toch niet zo leuk als met elkaar om tafel te zitten, maar geeft wel wat inzicht in de spel mechanics.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

tijd voor nog es een spel, die revanche.

Ik zit lekker in mijn huis. En stel voor bij mij op vrijdag, zaterdag of zondag.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Prima plan! Ik heb een lichte voorkeur voor vrijdag, maar op de andere dagen kan ik ook.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Hey maar kunnen we het dan niet volgende week doen? Ik ben 20 september nl. weer terug uit Australie en zou graag meespelen!


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

volgende week vind ik ook prima.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

wie doet nog meer mee?
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Ik vind Civ wel een aardig leuk spel, tenminste die ene keer dat ik het heb gespeeld.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Volgende week kan ook. Maar dit weekend kunnen we wat mij betreft ook iets doen - Agricola misschien? Daar zijn toch wat minder enthousiastelingen voor, heb ik de indruk.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

ben ik altijd wel voor in, maar dit weekend gaat niet meer lukken.
Vrijdag dan civ doen?
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Dat is prima - ik kan trouwens ook wel op zaterdag of zondag. Maar voor Civ hebben we wel minstens vijf mensen nodig.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Het loopt niet echt storm, dus ik heb hier maar even een extra oproep geplaatst.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie