Vincere heeft ALLES gewonnen

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Vincere heeft ALLES gewonnen

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Tja, wat moeten we er nog van zeggen? "Hij deed zijn naam eer aan", of zo'n soort cliché. Maar het was verder gezellig als vanouds.

Zondag hebben we bij Thekkur maar liefst vijf bordspellen gespeeld. Ze zijn achtereenvolgens gewonnen door Vincere, Vincere, Vincere en Vincere. Verdienstelijke tweede plaatsen werden behaald door Thekkur, Thekkur, Thekkur en Thekkur. In het laatste spel stond Vincere bovenaan toe we er vanwege het late uur mee ophielden.

Terwijl Michiel onderweg was van Schiedam (nee, daar woont-ie niet :wink: ) naar Rotterdam, speelden Thekkur, Vincere en Fandath een potje Carcassonne. Na spannende strijd eindigde Vincere-Thekkur in 103-100. Fandath keek ook een beetje mee.

Met z'n vieren vervolgden we de dag met Puerto Rico. Vincere versloeg Thekkur nu vrij royaal met 48-42; Michiel en Fandath deden met 39 nog heel aardig mee.

Het hoofdspel van de dag was Age of Empires, waarvoor ook Lairnaedon zich gemeld had: hier waren zelfs fraaie priijzen mee te winnen! Deze keer wist Vincere Thekkur maar net voor te blijven (81-80). Op eerbiedige afstand volgden Michiel (die zich vooral onderscheidde door zoveel mogelijk niet-Nederlanders dood te schieten) met 60, Fandath met 51 en Lainaedon met 47.

Na het volgende potje Puerto Rico was Vincere eigenlijk niet zo tevreden met zijn spel - hij scoorde "maar" 60 punten. Eigenlijk verdenk ik hem ervan dat hij veel tijd doorbrengt met zijn Puerto Rico-app. Ruim daarna kwamen Thekkur met 43, Fandath met 42 en Lairnaedon met 39.

De volhouders (T, V, F) besloten de avond met een spelletje Minos, vooral op mijn aandringen, want ik had er wel over gehoord maar het nooit gespeeld. We maakten maar een beperkt aantal ronden vol, en gezien het verloop van de dag was het verrassend dat het tamelijk gelijk op ging. Wel nam Vincere uiteindelijk de leiding door Thekkur enkele malen stevig te verslaan, zodat die deze keer met de derde plaats in de (voorlopige) eindstand genoegen moest nemen. Toen vonden we het welletjes.
Minos is wel een aardig spel, maar toch wat beperkt in z'n mogelijkheden. Met name de soldaten zouden wat meer nut kunnen hebben ten opzichte van de schepen.


Al met al hebben we het weer prima naar onze zin gehad, en er was al sprake van een nieuwe afspraak. Uiteraard roept dit toch wel om revanche.
Thekkur heeft nog wat foto's gemaakt, die we hopelijk te zien krijgen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Een bijzonder geslaagde dag. Bij Carcassonne bood Thekkur goed tegenwicht door zich bij mijn dure stad en vervolgens ook gigantische weide aan te sluiten, maar wist ik gelukkig met een klein stukje land de overwinning te bemachtigen. De eerste pot Puerto Rico speelde ik volgens mijn normale strategie en dat verliep vrij goed. De tweede pot was ik niet tevreden over het begin, waarbij ik vooral twijfelde over de aankoop van een haciënda. Gelukkig trok ik een aantal keer goede plantages en, hoewel ik enkele malen toch geen geld had om gebouwen te kopen, ging het eindspel bijzonder vlot met alsnog een uitstekende score. Bij Age of Empires rommelde ik als vanouds maar wat aan wegens gebrek aan een duidelijke strategie, maar de vele gebouwen die ik had weten te kopen hielpen mij aan een marginale overwinning.

De goede Sint is ook nog langsgekomen, en ik wil hem bijzonder hartelijk danken voor de fles wijn!


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

weer een mooi verslag. Eigenlijk hou ik nooit zo bij wie er wint, maar 4 overwinningen voor vincere is echt mooi (voor hem).
Dat vraagt inderdaad wel om een revanche. Vooral omdat het een erg gezellige dag was. :)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

michiel schreef:Eigenlijk hou ik nooit zo bij wie er wint
Afbeelding
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ha ha dat is ook een van de redenen waarom ik nooit bordspellen speel en dan vooral niet met Caligari. Er is altijd iemand die er heel goed in is of meer ervaring heeft of gewoon het allerbeste oplet waar door je eigenlijk erg weinig kans maakt. Maar tof dat het ondanks eenzijdige winst erg leuk was! :D
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Tof verslag Fandath! Vincere was gewoon in topvorm! Hoewel hij in het vervolg misschien wat minder moet winnen, wil hij voorkomen dat we 'stiekem' bordspellendagen gaan organiseren waar hij niet wordt uitgenodigd. Ook zouden we een dopingtest bij bordspellen kunnen introduceren.

Revancheeee! Wanneer? Misschien willen er ook wel anderen aansluiten.
@vince: bij een grotere groep is de kans dat je verliest een stuk kleiner. Om de omstandigheden wat te verzachten (en de deuk in je ego) kun je dan tegelijk van een paar mensen winnen, en van een paar mensen verliezen.

De foto's volgen.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ach, vergeet ook niet dat ik de eerste twee potjes Age of Empires dik verloren heb. En Fandath wint ook vaak genoeg!

En opletten? Dat doe ik voor iedereen wel. ;)


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Wijlen Fandath Ryne schreef:
michiel schreef:Eigenlijk hou ik nooit zo bij wie er wint
tja die foto was natuurlijk beetje show he?! hahaha
Maar serieus, kan me niet zo schelen wie er wint. Alhoewel ik wel me zorgen maakte of ik wel de juiste strategie gebruikte met die soldaten bijvoorbeeld.
Het leuke van AoE is wel dat er zoveel strategieen mogelijk zijn en een juiste balans met een juiste strategie de meeste punten oplevert.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Zo'n bordspel voor meer spelers is natuurlijk altijd een sociaal gebeuren met veel interactie - eigenlijk veel meer dan bijvoorbeeld schaken, wat echt 1-tegen-1 is met een winnaar en een verliezer (of remise, natuurlijk) - en bij doorgeefschaak is het ook wel anders. Zelf win ik wel graag, en dat geldt denk ik voor de meesten, maar het is geen hoofdzaak. Het varieert ook een beetje per spel: naarmate de geluksfactor groter is (b.v. bij War on Terror), maakt het resultaat me minder uit. Maar ook bij een spel als Civilization vind ik het eigenlijk wel best: het is gewoon aardig om je eigen beschaving tot bloei te brengen en intussen ook nog te handelen met de anderen.
Als een spel meer op strijd gericht is (zoals Britannia of Axis&Allies) heb ik meer de neiging om m'n best te doen en te proberen iemand te verslaan; gaat het vooral om de onderlinge interactie, dan neig ik naar een vreedzamer aanpak (tenminste, meestal) en probeer hoog te eindigen door rustig iets op te bouwen.
Spellen waar een balans gevonden moet worden tussen meerdere benaderingswijzen (zoals Puerto Rico, Age of Empires en Agricola) vind ik eigenlijk maar lastig - het komt over als een soort puzzel waar ik toch niet helemaal uit kom.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Re: Vincere heeft ALLES gewonnen

Bericht door Vincere »

Wijlen Fandath Ryne schreef:Na het volgende potje Puerto Rico was Vincere eigenlijk niet zo tevreden met zijn spel - hij scoorde "maar" 60 punten. Eigenlijk verdenk ik hem ervan dat hij veel tijd doorbrengt met zijn Puerto Rico-app.
Ik moest hieraan denken toen ik vandaag na maanden mijn Puerto Rico app weer eens speelde. Ik wist een score van 76 punten te halen (34 shipping, 22 gebouwen en 20 op de speciale gebouwen).

Tijd voor een nieuw potje!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Vincere heeft ALLES gewonnen

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Vincere schreef:Tijd voor een nieuw potje!
Ja, we zijn daar gek! Tegen zo'n gigant durven we niet meer!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Jullie zouden me nooit drie speciale gebouwen laten bouwen. ;)


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Nee, maar we zouden je wel laten winnen, dat doen we toch altijd ;)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie