Piraten en Kooplui, 24 en 31 januari 2012

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Piraten en Kooplui, 24 en 31 januari 2012

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Arumin's verjaardagscadeau "Piraten en Kooplui" ("Merchants & Marauders") bleek een prima aanwinst in het beschikbare-spellen-arsenaal: met z'n vieren (Arumin, Fandath, Thekkur, Vincere) hebben we het in korte tijd maar liefst drie keer gespeeld.

Het speelt zich af in de klassieke piratentijd: Caribisch gebied, koloniale periode. Die achtergrond is nogal populair de laatste tijd, want ook Age of Empires en Puerto Rico ademen de sfeer van die periode. Een belangrijk verschil met die spellen is wel, dat je elkaar hier veel directer kunt dwarszitten, en zelfs gewoon kunt aanvallen. Dat beviel ons eigenlijk wel.

Tijdens het spel vaar je met een schip rond en probeert carriere te maken als degelijke koopman of als roekeloze piraat, waarbij je (min of meer) Nederland, Engeland, Frankrijk of Spanje vertegenwoordigt, maar in feite vooral je eigen gang kunt gaan.Welke loopbaan het beste is, hangt vooral af van de kwaliteiten van je kapitein. Er doen zich allerlei gebeurtenissen voor en er zijn veel verschillende mogelijkheden - zo moet je als koopman oppassen voor de "echte" (NPC) piraten en als piraat voor de fregatten die de verschillende landen in de vaart hebben.
De bedoeling is, om door het behalen van diverse successen overwinningspunten te scoren.

Tijdens het eerste spel (op de 24e) moesten we wel wat aan de regels wennen, maar die bleken toch hanteerbaarder dan we eerst dachten. Omdat we nog niet zo snel speelden, maakten we het niet af. Vincere haalde 5 punten, Fandath 4, Thekkur 1 en Arumin 0.

Op 31 januari speelden we heel wat sneller, en waren in een uur of drie klaar. Vincere won overtuigend met 11 punten, gevolgd door Thekkur en Fandath met 6, en Arumin (die als piraat weinig geluk had) met 0. Enthousiast begonnen we met nog 'n potje, maar dat speelden we niet meer uit - Thekkur en Fandath 6, Arumin 3, Vincere 1.

Leuk spel, kunnen we zeker vaker doen. Wel vind ik de geluksfactor nogal groot - niet eens zozeer door het gooien met dobbelstenen, maar ook omdat willekeurig getrokken kaarten en countertjes zo'n grote rol spelen. Vooral beginnende piraten kunnen hard getroffen worden door het noodlot (wat dan waarschijnlijk ook wel weer realistisch is).

Afbeelding
De Britse sloep valt in het niet bij het Spaanse galjoen - en op zee loeren de piraten!

Afbeelding
Schijn bedriegt. Het ongunstig kijkende type in het midden is in werkelijkheid een vreedzame koopman, en de ontspannen lachende man rechts is een wrede piraat. Alleen de waanzinnig grijnzende woesteling ter linkerzijde verloochent zijn ware aard niet.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

hahaha tof verslag fandath! :D Vooral de laatste foto met bijschrijft....
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik heb dit schandelijk lang verwaarloosd, maar bedankt voor het fijne verslag Fandath, en natuurlijk alle medespelers ("de harde kern") voor de gezellige avond.

De eerste echte pot speelde ik de (zeer realistische) woest aantrekkelijke kapitein Christian Maquis. Ik begon als een vreedzame koopman en heb eigenlijk de hele pot vrolijk rondgedobberd. Door een paar goede handelsronden in het gebied Nassau-Havana-Tortuga kon ik vrij vlot een galjoen aanschaffen, en met behulp van wat geruchten en vooral een hele berg geld won ik vrij makkelijk. Kapitein Thekkur kwam nog in de buurt met zijn voorraad dukaten, maar omdat ze niet in zijn schatkist zaten telde die buit niet mee.

Kapitein Arumin had erg veel pech met zijn piratenroute en ging in de eerste ronde al ten onder aan een koopvaardijschip. Het spelen van een piraat vergt een wat gevorderde aanpak (als koopman van haven naar haven varen is vrij rechtdoorzee ;)) maar desalniettemin was het contrast tijdens het eerste spel groot. Nieuwsgierig opteerde ik dus tijdens de tweede pot voor een carriere als zeerover. Gelukkig had ik een kapitein die daarbij aansloot en al snel had ik mijn eerste schip gezonken, wat direct een glory point opleverde. Jammer genoeg verscheen er daarna vrijwel direct een Engels marineschip in mijn startgebied, waardoor ik noodgedwongen een omweg moest bevaren. Ook daarna had ik veel pech met mijn berovingen, waardoor ik telkens met weinig buit en een zwaar gehavend schip moest rondvaren. Tegen de tijd dat we stopten waren de vriendelijke kooplui inmiddels ook al op hun fregatten aan het rondschuimen. De eerste indruk is dan ook dat een directe piratencarriere riskant is, en dat het veiliger is om eerst voldoende geld bij elkaar te verhandelen voor een groter schip en dan pas de afweging voor je vervolgcarriere te maken.

Al met al een bijzonder interessant spel met een hoog herspeelbaarheidsfactor! Ik ben zeker van plan nog eens een piraat te spelen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie