Piraten en Kooplui, 20 maart 2012

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Piraten en Kooplui, 20 maart 2012

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Dit spel is de laatste tijd favoriet bij de RRPG-bordspelenthousiasten, hoewel er deze keer toch wel wat opmerkingen te horen waren over de vrij grote geluksfactor.

Thekkur (de gastheer), Vincere, Arumin en Fandath maakten in het Caribisch gebied opnieuw carriere als piraat (T.) of koopman (de anderen). Geen foto's deze keer, maar behalve een andere achtergrond zouden die ook niet zoveel nieuwswaarde hebben ten opzichte van de vorige keer.

Bij dit spel kun je kiezen of je koopman of piraat wilt worden (dat hangt overigens vooral af van wat je verder doet - het staat niet vast), en de keuze is vooral afhankelijk van waar je kapitein (die willekeurig uit een stapeltje kaarten getrokken wordt), goed in is.
Koopman Vincere ging vlot van start met goede handel, maar later zat het tegen, en uiteindelijk werd hij door een Nederlands fregat tot zinken gebracht. Dat betekent opnieuw beginnen, en is niet zo goed voor je positie op het bord (hoewel je wel de gescoorde punten behoudt). Koopman Arumin speelde vrij solide en haalde rustig zijn punten bij elkaar. Koopman Fandath begon juist moeizaam, maar kon na een succesvolle missie terugkomen in het spel.
Maar piraat Thekkur was duidelijk het meest succesvol, en bracht het ene na het andere koopvaardijschip tot zinken. Dat levert problemen op met de landen waar die schepen vandaan komen, maar door een bijzondere eigenschap van zijn kapitein had hij daar minder last van dan normaal het geval zou zijn. Een heldhaftige poging van Fandath om aan deze schrik der zeëen een einde te maken, mislukte op het nippertje.
Eindstand: Thekkur 13 punten; Arumin 6; Vincere en Fandath allebei 3. Meer punten voor de piraat dan voor de kooplieden samen: misdaad loont wél!

We besloten de avond met een potje "Vlotte Geesten", een spel waarbij kaartjes vergeleken worden met vijf gekleurde voorwerpen die op tafel staan. Helaas heb ik niet zo'n vlotte geest, en heb eerder de neiging om rustig over dingen na te denken - het zou de leeftijd kunnen zijn, maar het was vroeger ook al zo.
Eindstand: Vincere 30; Thekkur 19; Arumin 7; Fandath 4.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Goed, ik had best wel wat pech (drie keer achter elkaar drie dobbelstenen rollen en allemaal gefaald!) maar ik moet mezelf toch de schuld geven van mijn ondergang. Ik meende met mijn kapitein en mijn handelsschip wel een gokje te kunnen wagen in San Juan, waar je bij 9 goud al een succes boekt, maar toen ik mijn spot check niet haalde was ik zelf zo stom om het dan maar door te trekken naar St. Maarten, waarbij ik vergat dat er een Nederlands fregat aan zou komen... dom!

Desalniettemin een leuk potje, dus ik ben blij dat we ondanks alle chaos toch een bordspelavond hebben kunnen doen. Tot over vier weken!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Was weer een leuk potje - en een leuk verslag fandath!

Ik wijt mijn overwinning vooral aan het feit dat ik het meest op een piraat lijk, en me dus het best kan inleven in mijn rol ;)

Over een maandje weer een potje?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie