Piraten en Kooplui, 20 maart 2012
Geplaatst: vrijdag 23 maart 2012, 19:48
Dit spel is de laatste tijd favoriet bij de RRPG-bordspelenthousiasten, hoewel er deze keer toch wel wat opmerkingen te horen waren over de vrij grote geluksfactor.
Thekkur (de gastheer), Vincere, Arumin en Fandath maakten in het Caribisch gebied opnieuw carriere als piraat (T.) of koopman (de anderen). Geen foto's deze keer, maar behalve een andere achtergrond zouden die ook niet zoveel nieuwswaarde hebben ten opzichte van de vorige keer.
Bij dit spel kun je kiezen of je koopman of piraat wilt worden (dat hangt overigens vooral af van wat je verder doet - het staat niet vast), en de keuze is vooral afhankelijk van waar je kapitein (die willekeurig uit een stapeltje kaarten getrokken wordt), goed in is.
Koopman Vincere ging vlot van start met goede handel, maar later zat het tegen, en uiteindelijk werd hij door een Nederlands fregat tot zinken gebracht. Dat betekent opnieuw beginnen, en is niet zo goed voor je positie op het bord (hoewel je wel de gescoorde punten behoudt). Koopman Arumin speelde vrij solide en haalde rustig zijn punten bij elkaar. Koopman Fandath begon juist moeizaam, maar kon na een succesvolle missie terugkomen in het spel.
Maar piraat Thekkur was duidelijk het meest succesvol, en bracht het ene na het andere koopvaardijschip tot zinken. Dat levert problemen op met de landen waar die schepen vandaan komen, maar door een bijzondere eigenschap van zijn kapitein had hij daar minder last van dan normaal het geval zou zijn. Een heldhaftige poging van Fandath om aan deze schrik der zeëen een einde te maken, mislukte op het nippertje.
Eindstand: Thekkur 13 punten; Arumin 6; Vincere en Fandath allebei 3. Meer punten voor de piraat dan voor de kooplieden samen: misdaad loont wél!
We besloten de avond met een potje "Vlotte Geesten", een spel waarbij kaartjes vergeleken worden met vijf gekleurde voorwerpen die op tafel staan. Helaas heb ik niet zo'n vlotte geest, en heb eerder de neiging om rustig over dingen na te denken - het zou de leeftijd kunnen zijn, maar het was vroeger ook al zo.
Eindstand: Vincere 30; Thekkur 19; Arumin 7; Fandath 4.
Thekkur (de gastheer), Vincere, Arumin en Fandath maakten in het Caribisch gebied opnieuw carriere als piraat (T.) of koopman (de anderen). Geen foto's deze keer, maar behalve een andere achtergrond zouden die ook niet zoveel nieuwswaarde hebben ten opzichte van de vorige keer.
Bij dit spel kun je kiezen of je koopman of piraat wilt worden (dat hangt overigens vooral af van wat je verder doet - het staat niet vast), en de keuze is vooral afhankelijk van waar je kapitein (die willekeurig uit een stapeltje kaarten getrokken wordt), goed in is.
Koopman Vincere ging vlot van start met goede handel, maar later zat het tegen, en uiteindelijk werd hij door een Nederlands fregat tot zinken gebracht. Dat betekent opnieuw beginnen, en is niet zo goed voor je positie op het bord (hoewel je wel de gescoorde punten behoudt). Koopman Arumin speelde vrij solide en haalde rustig zijn punten bij elkaar. Koopman Fandath begon juist moeizaam, maar kon na een succesvolle missie terugkomen in het spel.
Maar piraat Thekkur was duidelijk het meest succesvol, en bracht het ene na het andere koopvaardijschip tot zinken. Dat levert problemen op met de landen waar die schepen vandaan komen, maar door een bijzondere eigenschap van zijn kapitein had hij daar minder last van dan normaal het geval zou zijn. Een heldhaftige poging van Fandath om aan deze schrik der zeëen een einde te maken, mislukte op het nippertje.
Eindstand: Thekkur 13 punten; Arumin 6; Vincere en Fandath allebei 3. Meer punten voor de piraat dan voor de kooplieden samen: misdaad loont wél!
We besloten de avond met een potje "Vlotte Geesten", een spel waarbij kaartjes vergeleken worden met vijf gekleurde voorwerpen die op tafel staan. Helaas heb ik niet zo'n vlotte geest, en heb eerder de neiging om rustig over dingen na te denken - het zou de leeftijd kunnen zijn, maar het was vroeger ook al zo.
Eindstand: Vincere 30; Thekkur 19; Arumin 7; Fandath 4.