Piraten en Kooplui, 3 mei 2012

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Piraten en Kooplui, 3 mei 2012

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Zoals je voetbalclubs en schaakclubs hebt, zo lijkt het wel of wij een Piraten-en-Kooplui-club hebben opgericht. De club telt vier leden: Arumin (die het spel voor z'n verjaardag kreeg), Thekkur, Vincere en Fandath.

Het is dan ook een aardig spel. Je kunt op verschillende manieren punten verzamelen, je kunt elkaar redelijk dwarszitten, en je hebt altijd wel wat te doen. Omdat ik deze keer niet erg succesvol was, zou ik nu natuurlijk iets kunnen opmerken over de toch best wel grote geluksfactor, maar het was wel voor een deel mijn eigen schuld. Als ik er achter ben gekomen dat ik een koopvaardijschip niet kan aanvallen omdat ik geen kanonnen heb, moet ik het natuurlijk niet de volgende beurt bij een ander schip nog eens proberen zonder eerst die kanonnen gekocht te hebben. :roll:

Het spel duurde deze keer wel vrij lang. Je zou zeggen dat het sneller zou gaan naarmate we het vaker gedaan hebben, maar daar staat tegenover dat we er nu ook beter in slagen om nuttige acties te combineren, die dan ook allemaal uitgevoerd moeten worden. Samen behaalden we nu 34 punten, duidelijk meer dan eerder, en ieder punt kost acties en tijd.
Vincere was begonnen als degelijke koopman, maar kocht op latere leeftijd en met flink wat geld achter de hand, toch een stoer fregat. Dat nam niet weg dat hij zijn meeste geld in de handel verdiende, en de overwinning kon uitroepen dankzij een goed gevulde schatkist, met een score van 11 punten.
Thekkur was deze keer opvallend vreedzaam en voer met zijn galjoen rondjes tot hij 10 punten bijeen had gesprokkeld. Vincere deed nog wel een poging om hem aan te vallen, maar hij wist te ontsnappen.
Arumin ging goed van start als piraat en kon al vrij snel in een fregat gaan rondvaren. Hoewel hij menige koopvaarder naar de kelder joeg, lukte het hem aardig om weer van de daardoor uitgeschreven premies af te komen. Wat later in het spel lukte het scoren van punten toch minder goed dan in het begin, en kwam tot 7 punten.
Fandath's kapitein, een dame nog wel, leidde een vrij armzalig piratenbestaan, had nooit geld, en zag haar bootje ook nog iedere keer aan stukken geschoten worden door de kooplieden die ze probeerde aan te vallen. Er zat ook nog een Frans fregat achter haar aan, en uiteindelijk bracht Arumin haar sloep tot zinken. Met een tweede kapitein ging het beter, maar dit herstel kwam te laat: 6 punten.

Algemeen klassement:
24-1 (niet afgemaakt): A 0, F 4, T 1, V 5
31-1 (wel afgemaakt): A 0, F 6, T 6, V 11
31-1 (niet afgemaakt): A 3, F 6, T 6, V 1
13-3 (wel afgemaakt): A 6, F 3, T 13, V 6
3-5 (wel afgemaakt): A 7, F 6, T 10, V 11

Zo bekeken is Thekkur de beste koopman/piraat met 36 punten, met vlak daarachter Vincere met 34 - hoewel Vincere vaker won. Fandath met 25 en Arumin met 16 kunnen de koplopers nog slechts door hun verrekijkers onderscheiden.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Leuk om de scores zo te zien. Ik had deze keer een duidelijke piratenkapitein maar wilde mijn risico's verminderen door eerst wat te handelen om geld voor een fregat bijeen te sprokkelen. Door een nieuw schip in St. John te kopen wist ik ook nog eens mijn extra zeil mee te nemen, waardoor mijn piratencarrière nog voortvarender van start zou moeten gaan. Helaas wist ik geen enkel koopvaardijschip te vinden, en concurrent Thekkur evenmin. Daarbij mislukte ook nog mijn voorziene combinatie van een Franse kapersbrief met een koopvaardijschip gevolgd door gratie; wederom omdat de dobbelstenen niet mee zaten. Noodgedwongen vaarde ik dan maar rond met mijn handel, waarbij vermeld moet worden dat ik twee keer het geluk had dat kapitein Thekkur voor mij de haven verliet en de goederenschaarste precies naar dat product dreef dat ik aan boord had. Met een vlugge tussenstop in Basse-Terre en als laatste het gebruik van de goudkoerier in St. Maarten wist ik zo de benodigde dukaten in mijn schatkist te verbergen.

Een spannende pot waarin piraten en kooplui lang gelijk opgingen, maar het uiteindelijk aflegden tegen een gemengd bestaan. Een goede les is om de schatkist niet te onderschatten, omdat de medespelers die vaak over het hoofd zien en niet precies weten hoeveel geld erin zit.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Naar mijn idee had vincere een punt meer weten te vergaren in zijn schatkist, en behoort de overwinning dus aan hem! Daar komt denk ik toch weer de koopman in mij boven, de eerlijke koopman. :)
In de allerlaatste beurt wist ik welliswaar met wat gegoochel met de kaarten toch nog een aantal punten binnen te halen, het vele goud (40!) dat ik nog op mijn schip had en het gerucht dat ik in de nabijgelegen zeezone kon gaan claimen met mijn uitmuntende scouting capaciteiten wist ik niet binnen te halen danzij de goedgevulde schatkist van vincere.

Best wel een divers spelletje eigenlijk, en wil het binnenkort best nog een keer spelen. Vincere vliegt de 15e terug toch? dus zou hooguit de 14 kunnen :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ja, ik ga inderdaad de vijftiende richting Trinidad, maar volgens mij vliegt kapitein Arumin binnenkort ook richting Nassau.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Yarrrr dat klopt! Ik ben vanaf dit weekend niet meer beschikbaar tot en met 3 juni.

Maar ik denk dat we wel weer een pot kunnen doen als Vincent weer in den lage landen is.
Gebruikersavatar
Ionanthe
Edelman
Berichten: 67
Lid geworden op: zondag 9 mei 2010, 12:14

ikke ook mee doen

Bericht door Ionanthe »

Tof om alle foto's van de speelsessies te zien!

Ikke ook graag een keertje mee doen.
kan ik ff afkicken van DM streken en listen

Een carriere als piraat lijkt me wel wat ..

:)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

O, dat moet te regelen zijn. Houd dan dit topic in de gaten: http://www.roleplayers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1051

Beginnende piraten zijn altijd welkom. :twisted:
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik zal er sowieso voor zorgen dat Ionanthe op de hoogte blijft; zowel Arumin als ik spelen nog steeds 4E bij hem.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie