Civilization, 6 mei 2012

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Civilization, 6 mei 2012

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Aan de geplande Civilization-dag deden uiteindelijk zes spelers mee. Daarmee komt het spel goed tot z'n recht en konden we op het "klassieke" bord vrij vlot doorspelen. Vlot is natuurlijk een relatief begrip voor Civ, maar er is dan wel genoeg ruimte om "normaal gesproken" iedere ronde verder te kunnen op de AST (Archeological Succession Table - de "rondeteller" van het spel). In de praktijk lukte dat ook twee van de zes beschavingen, zodat we het spel bijna konden afmaken (de laatste ronde moesten we helaas toch laten vervallen).

Met Afrika (Jannes), Italië (Vincere), Thracië (Michiel), Assyrië (Fandath), Babylonië (Arumin) en Egypte (Maarten) gingen we tamelijk vreedzaam van start: in het begin was er alleen een Egyptisch-Babylonisch conflict, en het bleef nog lang onrustig langs die grens.
Afbeelding

Ik denk dat de verdeling van de landen niet optimaal was. Er zijn 55 city sites, op zich voldoende voor iederenn, maar zoals op de foto wel te zien is, vielen er daarvan relatief veel in handen van Assyrië en Babylonië. Dat was zeker anders gegaan als iemand Kreta gespeeld had.
Zoals we er nu voor stonden, had Afrika het wel erg moeilijk: ingeklemd tussen Egypte en Italië was het lastig om steden te bouwen. Met deze verdeling heeft Afrika eigenlijk drie steden in Italië nodig, en moet dus vrij agressief die kant uit trekken; Italië moet dan meer naar het oosten, en Thracië moet vroeg in schepen investeren om in Anatolië (het huidige Turkije) tegenwicht te bieden aan de Assyriërs.
Maar dat gebeurde allemaal niet, en Assyrië had in de stand op de foto zelfs Kreta ingenomen, wat-ie helemaal niet nodig had en later dan ook vrij soepel weer kon opgeven. Babylonië en Assyrië hadden daarnaast veel voordeel van een solide grensverdrag dat het hele spel standhield - en erg grote rampen kregen ze ook al niet te verduren.
Voor Thracië liep dat wel anders: na een goede start van het spel volgde een Civil War, waarbij zich in het noorden Afrikaanse kolonisten vestigden die daar niet meer weg te krijgen waren. Egypte kreeg ook heel wat te verduren en zag de ene na de andere horde barbaren binnenstormen.

Rond etenstijd was het wel duidelijk dat Assyrië, Babylonië en Italië er duidelijk beter voorstonden dan de andere drie. Geheime besprekingen werden gevoerd, en inderdaad werden in de daaropvolgende ronden diverse invasies uitgevoerd om de genoemde landen af te remmen. Dat stoorde wel, maar toch kwam deze "patat-coalitie" te laat om de loop van het spel nog erg te beïnvloeden.

Een bordspel zonder piraten kan de laatste tijd natuurlijk niet, en ook deze keer werden ze steeds machtiger. De sterkste en rijkste landen haalden niet alleen erg vaak negen kaartjes op, maar ze kochten die er ook nog eens bij, dus Piracy kwam wel erg vaak langs. En vaak hadden we dan nog wel iets beters te doen dan die weer opruimen.

Afbeelding

Het spel werd uiteindelijk met vrij ruime voorsprong gewonnen door Assyrië. Italië leek lange tijd tweede te gaan worden, maar werd juist voorbij gegaan door Babylonië - dat hing er om, en was misschien weer anders geworden als we nog een ronde gespeeld hadden. In het algemeen bleken de routiniers het toch wel beter te doen - Maarten en Jannes hadden deze versie nog niet eerder gespeeld. Oplossing? We moeten vaker spelen!

Eindstand (Advances + AST + Trade + Treasury + Cities = Totaal):
Assyrië 2280 + 1500 + 38 + 15 + 350 = 4183
Babylonië 1980 + 1400 + 4 + 0 + 450 = 3834
Italië 1990 + 1500 + 32 + 4 + 250 = 3776
Thracië 1530 + 1300 + 12 + 16 + 300 = 3158
Egypte 960 + 1000 + 0 + 2 + 200 = 2162
Afrika 640 + 1200 + 10 + 3 + 200 = 2053

Afbeelding
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Al met al een zeer geslaagde dag!

Ik had zelf totaal niet op de tweede plek gerekend en gedurende het hele spel stond ik zelfs op de 4e plek tot de laatste 2 spelronden toen Thracië veel last kreeg van enkele rampen en de patat-coalitie die hem dwars ging zitten.

Mijn grensverdragen waren goed afgesloten en daardoor kon ik het hele spel me eigenlijk bezig houden met opbouwen en het bijkomen van enkele rampen die ik had gekregen.

Dat ik in de laatste ronde toch nog de tweede plek wist te pakken kwam voornamelijk door een goede onderhandelingsronde de ronde ervoor en dus veel kaartjes die veel opleverde waardoor ik nog even lekker kon rondkijken voor wat civ-kaarten die me veel wist konden opleveren.

Ik had het er nog met Vincent over op de weg naar huis, maar ik denk dat mijn plan om een ronde voor de anderen al een stad te bouwen toch een verkeerde was. Dat heeft me misschien wel een grote achterstand gegeven in het begin van het spel.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Je maakt er ook altijd zo'n toffe verslagen met foto's van Fandath :)

Wel jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thracië was juist lid van de patat-coalitie, samen met Afrika en Egypte. Thracië was daarin zelfs erg actief en maakte zich "verdienstelijk" door Assyrië aan te vallen. Maar ja, je kunt inderdaad ook stellen dat Thracië daar zelf last van had, want die dappere pogingen gingen natuurlijk wel ten koste van het zelf bouwen van steden.

Zo vroeg een stad bouwen kost inderdaad te veel volk. Dan loopt de bevolking per ronde: 2; 4; 8; 16->10+1 stad; 20->14+2 steden; 28->16+4 steden. Normaal is 2; 4; 8; 16; 32->20+2 steden; 40->22+5 steden of 16+6 steden. Dus je staat al gauw achter op de rest.

Ik vraag me trouwens af of het terecht is dat Babylonië en Egypte een ronde eerder aan de twee-steden-eis moeten voldoen dan de andere landen. Op dat moment kun je je echt geen twee steden vervoorloven en blijf je dus staan op de AST, terwijl je eigenlijk niets verkeerd gedaan hebt. In dit spel bleek het ook niet meer mogelijk te zijn om dat verschil weer in te halen, dus dan moeten Egypte en Babylonië dat zien te compenseren met andere voordelen. Die hebben ze wel: ze kunnen makkelijk steden bouwen, en als je op de kaart kijkt zou je denken dat dat wel opweegt tegen die 100 punten verschil. Maar het moet er maar net uitkomen.
Assyrië speelt daarom erg prettig: goede landbouwgebieden, veel city sites, en je kunt een ronde langer wachten met de twee-steden-eis.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wat een gezellig clubje! krijg ook gelijk weer zin in een potje fiches verplaatsen! :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

beetje late reactie hier.
Ergens ging het met Thracie fout. Wellicht omdat ik niet genoeg grondgebied had. Ook de klap van overname van een fix aantal Afrikanen in mijn thuisland kwam ik maar moeilijk te boven.
Maar het was weer een leuke pot.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

En van mij een nog latere reactie! Ik was hier in Suriname mijn bureau aan het opruimen, en vond zowaar mijn notitiebriefje terug, wat ik wilde gebruiken om achteraf mijn spel te beoordelen... nou ja, bij deze dan maar.

Ik denk dat ik met Italië goed van start ben gegaan, en ik liep lange tijd ruim voorop, samen met de Assyriërs. Gezien het gebrek aan city sites in Italië en de Adriatische kust, heb ik lange tijd voldoende steden kunnen bouwen, al had ik daar wel een aantal wildernissteden voor nodig. Dit betekende wel dat ik vrijwel elke ronde op het scherpst van de snede heb moeten spelen qua census (bevolkingsaantallen). Tot en met ronde 10 (van de 15) heb ik dit prima vol kunnen houden, dus op zich ben ik niet ontevreden over mijn veldspel, zeker ten opzichte van de riante city sites van Assyrië en Babylonië.

Helaas begon in de latere ronden dit nadeel zich wel te gelden; ik ben maar liefst zes steden kwijtgeraakt aan Piracy, en die kreeg ik niet zomaar terug. Mijn notities laten dan ook een dalende lijn zien; in ronde 11 wist ik nog maar acht steden te bouwen, in ronde 12 slechts zeven... terwijl de oosterlingen vrolijk doorgingen met de volle negen steden. Een late kruistocht in Turkijë na de aanschaf van Monotheism en Military mocht niet baten, aangezien we de ronde erna stopten. Uiteindelijk eindigde ik het spel dan ook met een ontevreden gevoel, en heb ik de hele terugweg naar huis zitten piekeren over wat ik beter had moeten doen. Waren het dan toch de city sites die mij het te moeilijk maakten? In ieder geval heb ik qua civilization cards wel (wederom) wat fouten gemaakt. Zo had ik in ieder geval Law, en wellicht ook Medicine, veel eerder moeten kopen, bijvoorbeeld in plaats van Mining die ik toch weinig benut heb. Wel was ik erg tevreden over de vroege aanschaf van Architecture, die mij het leven zonder city sites makkelijker maakte.

Uiteindelijk moet ik toch met name Arumin feliciteren, die inmiddels een geduchte concurrent wordt. Waar heb ik toch mijn schorpioenengif gelaten?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Vincere schreef:Waar heb ik toch mijn schorpioenengif gelaten?
Volgens mij kun je beter gif gebruiken van de Zwarte Weduwe, blijkbaar hebben we die al in België rondlopen. Dan hoef je niet zo ver te reizen.

http://www.youtube.com/watch?v=J00Op2WcHy0
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik denk dat je in zo'n situatie gebruik moet maken van het feit dat Kreta niet gespeeld wordt. Je zou zelf als het ware de rol van Kreta kunnen overnemen door vroeg een schip te bouwen en de Griekse city sites te pakken. Afrika kan dan wat ruimte in Italië krijgen, en Thracië zou zich al vrij snel in Anatolië moeten melden.
Verder vermoed ik dat je een redelijke kans had gehad om Babylonië weer in te halen als we nog een ronde gespeeld hadden. Je had meer handelskaarten over en weliswaar maar vijf steden, maar dat laatste betekende natuurlijk ook dat je er nog een paar kon bouwen voor vijftig punten per stuk.
Tja, als we naar jou geluisterd hadden en de pizza besteld hadden in plaats van 'm te gaan halen.....
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Wijsheid achteraf, maar ze hadden natuurlijk beter op onze jarenlange Megapizza-ervaring kunnen vertrouwen!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie