Piraten & Kooplui, 2 augustus

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Piraten & Kooplui, 2 augustus

Bericht door michiel »

Bij vincere thuis, kwamen Fandath, ik en - een nieuwe introducee in de spelletjes groep - Arjen bij elkaar om een mooi piraterij spel te doen. Al bekend bij vele, maar voor mij mijn eerste kennismaking met Piraten en kooplui, als ik de naam goed onthouden heb.
Arjen is overigens een vervent bordspellen speler, met een lading aan spellen thuis. Ik heb zo´n idee dat hij vaker te porren is voor een spel.

Ik was vroeger een fan van Pirates! voor de comodore64. Die voorkennis deed me goed, want naar zeggen van de andere spelers pakte ik het goed op. Ik gooide het meer op de handel.
Aan het begin kun je kiezen voor een sloep die wendbaarder en gevaarlijker is, dus iets voor piraterij. Of je kunt kiezen voor een fluit. Een wat logger bootje met veel laadruimte.
De veelzijdigheid van het spel trekt me wel. Zo kunnen er oorlogen optreden, stormen op zee, of pest in de haven, de verschillende schepen en mogelijke upgrades zijn ook leuke elementen. En het zeegevecht is leuk uitgewerkt. Alhoewel het erg rustig bleef, met maar een echt gevecht tussen spelers. Vincere en ik. Vincere overwon met zijn wendbare fregat tegen mijn stugge galjoen, die al wat schade had opgedaan. Uiteindelijk enterde ik het schip van vincere, wat niet zo heel handig bleek, aangezien het zwaardmanschap van mijn kapitein niet zo groots bleek.
Kleinminpuntje. Er berust wel heel veel op geluk in het spel.

Vincere was wel de aangewezen persoon om de 10 overwinningpunten binnen te slepen.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ha, iemand anders dan ik die een verslag schrijft! :wink:

Het was weer een gezellige avond. En het blijft een aardig spel, hoewel ik nu wel een lichte Piraten-en-Kooplui-moeheid begin te ontwikkelen, nu we het de laatste tijd zo vaak gespeeld hebben.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Een gezellige avond inderdaad, met dank aan de gasten waaronder Arjen, onze nieuwe bordspeler. Hij had Piraten & Kooplui in huis, wat de laatste tijd goed is bevallen als we met vier spelers waren. Wel viel forumveteranen Fandath en Vincere op dat Arjen waarschijnlijk in het bezit was van een andere (eerdere?) versie van het spel dan Arumin, want er waren een aantal spelregels minder duidelijk en logisch dan we gewend waren.

Ik speelde zelf Spanje, wat ik nog niet eerder gedaan had, en trok kapitein Cinqo de Irapuato. Hoewel hij een hoge Zeemanschap en Leiderschap had, bood zijn speciale eigenschap (goud opslaan in vier havens i.p.v. alleen de thuishaven) en startplaats Caracas een goede mogelijkheid om te beginnen als koopman. Dit is over het algemeen toch mijn strategie; eerst wat geld en overwinningspunten bij elkaar sprokkelen met de handel, om daarna bij de aanschaf van een groot schip eventueel van strategie te wisselen. Bij de start ging het redelijk gelijk op, waarbij alleen Arjen iets achterbleef vanwege een lange oorlog tussen Nederland en Engeland. Het was opvallend rustig op zee, met slechts een enkel NPC fregat tegen het einde van het spel, en geen piraten. Wel waren er twee stormen, waarbij de kapitein van Paul (Christian Maquis) vrolijk verder kon dobberen, en was er een pestuitbraak, waardoor bepaalde havens niet bezocht konden worden. Uiteindelijk had ik met wat gehandel voldoende geld bij elkaar om een fregat te kopen, waardoor ik met extra zeilen achter handelaar Michiel aankwam. Dit was natuurlijk slechts uit educatief standpunt, zodat hij ook eens kon zien hoe een gevecht liep. Het was inmiddels al laat, en er moest een trein gehaald worden, dus terwijl Fandath en Arjen het spel opbraken wist Vincere de bemanning van Michiel te kielhalen. Dit laatste overwinningspunt, gecombineerd met wat goud in de schatkist, was nipt voldoende om de overwinning uit te kunnen roepen.

Een gezellige avond!


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Beetje handelaren kielhalen he?! Jep :D gezellig avondje.
Plaats reactie