Chaos Marauders en Age of Empires, 5 november 2012

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Chaos Marauders en Age of Empires, 5 november 2012

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Afgelopen maandag was het na enkele vergeefse pogingen weer eens gelukt om een avondje bordspel te plannen, al was het met maar drie deelnemers (Michiel, Vincere, Fandath).

We begonnen met mijn nieuwe/oude aanwinst Chaos Marauders, kort daarvoor gekocht op het Spellenspektakel. Eigenlijk is dat een tussenvorm tussen een kaartspel en een bordspel, met een heel eenvoudig spelmechanisme: je legt om de beurt kaartjes achter elkaar neer om daarmee drie complete gevechtslinies te vormen, gevuld met allerlei kleurrijke figuren en objecten uit een ork-leger. Veel van die kaarten hebben bijzondere eigenschappen waardoor er iets gebeurt of waardoor ze een zekere waarde hebben. En als je een linie compleet hebt, kun je er mee aanvallen - wat trouwens ook helemaal mis kan gaan.
Michiel was de meest succesvolle orkenleider met 980 punten, gevolgd door Vincere met 710 en Fandath met 690.
Afbeelding

Chaos Marauders kan heel snel afgelopen zijn: zelfs met uitleg en opzoeken van bijzonderheden waren we binnen twee uur klaar. In het verleden speelden we het bij De Morgenster voorafgaand aan het rollenspel als nog niet iedereen er was, en soms duurde het maar een kwartiertje.
Ook nu hadden we nog best tijd voor een tweede spel, en dat werd na enig overleg Age of Empires. Een van de nieuwe aanwinsten was zeker ook aardig geweest, maar we besloten dat het toch handiger was als eerst iemand de regels zou doornemen.

Michiel (Nederland - oranje) was opnieuw de beste met 101 punten, met een strategie die er vooral op gericht was om veel extra volk te mobiliseren en die ook aardig wat geld opbracht. Fandath (Spanje - geel)draaide ook vrij goed en kwam op 87 punten, vooral door veel geld te verdienen en ontdekkingen te doen. Vincere (Frankrijk - blauw) met 67 punten, lukte het deze keer minder goed om een veelbelovend plan te vinden, hoewel hij zich tegen het einde nog wat herstelde.

Afbeelding
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

was weer erg gezellige avond.
Chaos Maurauders vond ik lekker chaotisch. De tactiek handig verzamelen en aanvallen / dwarszitten waar mogelijk past precies in een orc en goblin leger. Ondanks de grote geluksfaktor - of misschien dankzij - een erg leuk spel.
Michiel (Nederland - oranje) was opnieuw de beste met 101 punten, met een strategie die er vooral op gericht was om veel extra volk te mobiliseren en die ook aardig wat geld opbracht.
De vorige twee keer had ik het spel bij lange na niet gewonnen hoor.
Goede strategie aan te geven blijf ik toch moeilijk vinden.

Het spelen op gebouwen met extra mannen kwam mij goed uit.
Het is een bonus die iedere beurt terug komt.
Ook specialistische mannetjes leveren erg veel op. Zo kon ik met mijn handelsman (van een gebouw) vaak de handelsvloot pakken.

Het is een beetje de truuk om genoeg inkomen te genereren om (liefst) iedere beurt een mooi gebouw erbij te kopen.

Ik vond nog dat het anticiperen op de bonuspunten in de laatste ronden veel op kan leveren.
Ik denk dat juist hierbij Fandath mij mooi gedwarsboomd heeft, want met de handelsvloot had ik erg veel punten kunnen scoren.

Maar of het allemaal de volgende keer ook weer lukt?
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Trouwens bij ontdekkingen hoef je de tegel niet van tevoren te laten zien, alleen als je genoeg hebt kan je ze laten zien.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Met "opnieuw" bedoelde ik eigenlijk: nadat je Chaos Marauders ook gewonnen had.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

o juist :)
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Helaas verkeerd gegokt de eerste twee ronden - ik hoopte op een fort zodat ik elke ronde een soldaat kreeg, met daarna als doel om veel mensen neer te schieten in de Nieuwe Wereld. De kaart kwam echter niet, waardoor ik eigenlijk het eerste tijdperk vergooid heb. Bovendien ben ik veel stukgelopen op de handelsvloot... De eerste twee tijdperken kon ik met hangen en wurgen punten scoren, maar het laatste tijdperk was het toch echt gedaan met de pret. Jammer maar volgende keer beter. In ieder geval was het weer gezellig; weer spelen als ik terug ben uit Chili?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Ik vraag me af of het wel zo verstandig is Michiel uit te dagen voor een bordspelletje. Hij lijkt me er zo agressief van te worden. En kijk uit met die grote messen!
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

ik ben voor. Natuurlijk hebben jullie ook nog andere toffe spellen om te spelen.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

haha, dat was inderdaad wel een mooie foto. Het mes is niet van mij trouwens, en hoe kan je niet aggressief een ork nadoen?
ik hoopte op een fort zodat ik elke ronde een soldaat kreeg
Dat is trouwens wel een mooi staaltje vooruit gedacht. Om dan de startspeler te kiezen. Bij de wisselingen van de tijdperken liggen veel kansen op de loer :)
Maar eigenlijk altijd wel als er veel gebouwen gekocht gaan worden.
Ik heb nu nog niet zo veel in de gaten gehouden welke gebouwen eraan komen, misschien wel eens handig.
Ja het blijft een erg leuk spel.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik denk dat het Incarijk (20 goudstukken) op zich wel een goede keuze is, vooral als er op dat moment niets anders is wat je heel graag wilt hebben. Je kunt met dat geld in ronde 2 en 3 in ieder geval ook een gebouw kopen, en dat lukt anders niet zomaar.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

ja dat gebouw kan handig zijn. Maar denk vooral dan als je hem weer snel in kan zetten.

ik had het wel gertroffen met de handelsman. Merkte toch veel voordelen: dat leverde geld op én een extra mannetje in de nieuwe wereld.
Samen met ander specialist handelsman van het bord kan je dan ook snel een gebouw kopen in de volgende beurt. Dus dan heb je inmiddels het extra gebouw er ook uit.
Daarnaast kon ik veel 'dreigen' op handelsvloot.

Specialisten en extra mannetjes zijn wel mijn favoriet.

Misschien dat het eens leuk is om voor de uitbreiding te sparen?
Zie wel dat de reviews minder goed zijn dan basisspel. En er komt wel een uitbreiding uit "de pest" http://boardgamegeek.com/boardgameexpan ... very-plagu
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

ik vond het toch een erg geniaal spel. Ik kwam dus net een aanbieding voor 30 euro tegen en kon het niet laten om het te kopen.
Dus nu ook trotse bezitter (nou ja moet nog geleverd worden) van Age of Empires III the boardgame. Aanbiedingen voor uitbreiding zag ik niet echt.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Als je deze post moet geloven zijnde beste gebouwen die welke je extra mensen geven.
Proberen de boot te pakken valt me ook op als tip.
http://www.ehow.com/how_4443733_win-age ... board.html
Tip voor discovery vind ik dan weer flauw, kapiteins ok, maar waar moet je al die soldaten vandaan halen als je ook die naar de nieuwe wereld moet sturen?

overigens is er bij de uitbreiding speciale voordelen per land, lijkt me ook leuk om eens te proberen.
http://boardgamegeek.com/filepage/75936 ... ach-nation
Zo heeft Holland bijv. de keuze uit een handelaar of een kapitein extra, kan Engeland 2 kolonisten krijgen, of 4 zilver en alle andere landen 1 zilver kwijt.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Bovenstaand artikel staan veel goede tips. Bijvoorbeeld:
Don’t colonize as much in Age I, especially in the Carribean. Generally the Caribbean turns into a ton of guys being placed there in Turn 1, so I try to avoid that place and put guys elsewhere, then discovery a new territory and put guys in the new territory.
Iedere keer staan er inderdaad veel mensen daar. Terwijl als iedereen die in zou zetten voor ontdekking ... :)
Generally you will need to balance 2 strategies to win the game. Popular combos include:
Discovery/colonization/trade goods – money, VPs, colony scoring
Missionaries/cathedral/soldiers – all out colonization
Trade goods/colonization – lots of trade goods and colonization
Ontdekkingen spelen heb ik nog nooit zo erg gedaan. Maar de combinatie van ontdekking en kolonisatie met priester is een leuke combo om een nieuw landje te krijgen en ontdekkingtegel en een handelswaar. Op die manier is ontdekking wel weer de moeite waard.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Je hebt de smaak te pakken Michiel!


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Hahaha, ja het spel bevalt me iedere keer tocb heel goed.
De diepere strategie van gokken op bepaalde gebouw combinaties vond ik er leuk, dus ging eens even zoeken naar andere strategieen.

Lekker als een spel enige verdieping biedt.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Vincere schreef:Je hebt de smaak te pakken Michiel!
Gisteren heb ik zelfs een spel met 3 kleuren in mijn eentje gedaan.
Dat vond ik zelf wel een beetje te gek worden. Leuk om eens de strategien van het artikel te proberen, maar erg vermoeiend.

Conclusie. Het leukste met meerdere spelers en de variatie in het spel.
Frappant was dat mijn favoriete kleur (oranje), niet gewonnen had. Wel heel veel geld, maar net aan de minste punten. De strategie om met Privateers de anderen geld af te troggelen werkte maar matig. Strategie werkt maar tot zover.

Gewonnen had groen met een strategie van ontdekken en koloniseren en pakken van handels routes en als laatste goede gebouwen als de bonus punten voor de handelsfiches.

Daarna kwam blauw met all-out koloniseer taktiek. In combi met de kathedraal en iedere beurt twee missionarissen van specialisme en training vakje. Overigens had deze kleur wel last van te weinig inkomen doordat oranje af pakte.
Plaats reactie