Chaos Marauders en Age of Empires, 5 november 2012
Moderator: Vincere
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
Chaos Marauders en Age of Empires, 5 november 2012
Afgelopen maandag was het na enkele vergeefse pogingen weer eens gelukt om een avondje bordspel te plannen, al was het met maar drie deelnemers (Michiel, Vincere, Fandath).
We begonnen met mijn nieuwe/oude aanwinst Chaos Marauders, kort daarvoor gekocht op het Spellenspektakel. Eigenlijk is dat een tussenvorm tussen een kaartspel en een bordspel, met een heel eenvoudig spelmechanisme: je legt om de beurt kaartjes achter elkaar neer om daarmee drie complete gevechtslinies te vormen, gevuld met allerlei kleurrijke figuren en objecten uit een ork-leger. Veel van die kaarten hebben bijzondere eigenschappen waardoor er iets gebeurt of waardoor ze een zekere waarde hebben. En als je een linie compleet hebt, kun je er mee aanvallen - wat trouwens ook helemaal mis kan gaan.
Michiel was de meest succesvolle orkenleider met 980 punten, gevolgd door Vincere met 710 en Fandath met 690.
Chaos Marauders kan heel snel afgelopen zijn: zelfs met uitleg en opzoeken van bijzonderheden waren we binnen twee uur klaar. In het verleden speelden we het bij De Morgenster voorafgaand aan het rollenspel als nog niet iedereen er was, en soms duurde het maar een kwartiertje.
Ook nu hadden we nog best tijd voor een tweede spel, en dat werd na enig overleg Age of Empires. Een van de nieuwe aanwinsten was zeker ook aardig geweest, maar we besloten dat het toch handiger was als eerst iemand de regels zou doornemen.
Michiel (Nederland - oranje) was opnieuw de beste met 101 punten, met een strategie die er vooral op gericht was om veel extra volk te mobiliseren en die ook aardig wat geld opbracht. Fandath (Spanje - geel)draaide ook vrij goed en kwam op 87 punten, vooral door veel geld te verdienen en ontdekkingen te doen. Vincere (Frankrijk - blauw) met 67 punten, lukte het deze keer minder goed om een veelbelovend plan te vinden, hoewel hij zich tegen het einde nog wat herstelde.
We begonnen met mijn nieuwe/oude aanwinst Chaos Marauders, kort daarvoor gekocht op het Spellenspektakel. Eigenlijk is dat een tussenvorm tussen een kaartspel en een bordspel, met een heel eenvoudig spelmechanisme: je legt om de beurt kaartjes achter elkaar neer om daarmee drie complete gevechtslinies te vormen, gevuld met allerlei kleurrijke figuren en objecten uit een ork-leger. Veel van die kaarten hebben bijzondere eigenschappen waardoor er iets gebeurt of waardoor ze een zekere waarde hebben. En als je een linie compleet hebt, kun je er mee aanvallen - wat trouwens ook helemaal mis kan gaan.
Michiel was de meest succesvolle orkenleider met 980 punten, gevolgd door Vincere met 710 en Fandath met 690.
Chaos Marauders kan heel snel afgelopen zijn: zelfs met uitleg en opzoeken van bijzonderheden waren we binnen twee uur klaar. In het verleden speelden we het bij De Morgenster voorafgaand aan het rollenspel als nog niet iedereen er was, en soms duurde het maar een kwartiertje.
Ook nu hadden we nog best tijd voor een tweede spel, en dat werd na enig overleg Age of Empires. Een van de nieuwe aanwinsten was zeker ook aardig geweest, maar we besloten dat het toch handiger was als eerst iemand de regels zou doornemen.
Michiel (Nederland - oranje) was opnieuw de beste met 101 punten, met een strategie die er vooral op gericht was om veel extra volk te mobiliseren en die ook aardig wat geld opbracht. Fandath (Spanje - geel)draaide ook vrij goed en kwam op 87 punten, vooral door veel geld te verdienen en ontdekkingen te doen. Vincere (Frankrijk - blauw) met 67 punten, lukte het deze keer minder goed om een veelbelovend plan te vinden, hoewel hij zich tegen het einde nog wat herstelde.
was weer erg gezellige avond.
Chaos Maurauders vond ik lekker chaotisch. De tactiek handig verzamelen en aanvallen / dwarszitten waar mogelijk past precies in een orc en goblin leger. Ondanks de grote geluksfaktor - of misschien dankzij - een erg leuk spel.
Goede strategie aan te geven blijf ik toch moeilijk vinden.
Het spelen op gebouwen met extra mannen kwam mij goed uit.
Het is een bonus die iedere beurt terug komt.
Ook specialistische mannetjes leveren erg veel op. Zo kon ik met mijn handelsman (van een gebouw) vaak de handelsvloot pakken.
Het is een beetje de truuk om genoeg inkomen te genereren om (liefst) iedere beurt een mooi gebouw erbij te kopen.
Ik vond nog dat het anticiperen op de bonuspunten in de laatste ronden veel op kan leveren.
Ik denk dat juist hierbij Fandath mij mooi gedwarsboomd heeft, want met de handelsvloot had ik erg veel punten kunnen scoren.
Maar of het allemaal de volgende keer ook weer lukt?
Chaos Maurauders vond ik lekker chaotisch. De tactiek handig verzamelen en aanvallen / dwarszitten waar mogelijk past precies in een orc en goblin leger. Ondanks de grote geluksfaktor - of misschien dankzij - een erg leuk spel.
De vorige twee keer had ik het spel bij lange na niet gewonnen hoor.Michiel (Nederland - oranje) was opnieuw de beste met 101 punten, met een strategie die er vooral op gericht was om veel extra volk te mobiliseren en die ook aardig wat geld opbracht.
Goede strategie aan te geven blijf ik toch moeilijk vinden.
Het spelen op gebouwen met extra mannen kwam mij goed uit.
Het is een bonus die iedere beurt terug komt.
Ook specialistische mannetjes leveren erg veel op. Zo kon ik met mijn handelsman (van een gebouw) vaak de handelsvloot pakken.
Het is een beetje de truuk om genoeg inkomen te genereren om (liefst) iedere beurt een mooi gebouw erbij te kopen.
Ik vond nog dat het anticiperen op de bonuspunten in de laatste ronden veel op kan leveren.
Ik denk dat juist hierbij Fandath mij mooi gedwarsboomd heeft, want met de handelsvloot had ik erg veel punten kunnen scoren.
Maar of het allemaal de volgende keer ook weer lukt?
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
Helaas verkeerd gegokt de eerste twee ronden - ik hoopte op een fort zodat ik elke ronde een soldaat kreeg, met daarna als doel om veel mensen neer te schieten in de Nieuwe Wereld. De kaart kwam echter niet, waardoor ik eigenlijk het eerste tijdperk vergooid heb. Bovendien ben ik veel stukgelopen op de handelsvloot... De eerste twee tijdperken kon ik met hangen en wurgen punten scoren, maar het laatste tijdperk was het toch echt gedaan met de pret. Jammer maar volgende keer beter. In ieder geval was het weer gezellig; weer spelen als ik terug ben uit Chili?
Dulce et decorum est pro alea mori.
haha, dat was inderdaad wel een mooie foto. Het mes is niet van mij trouwens, en hoe kan je niet aggressief een ork nadoen?
Maar eigenlijk altijd wel als er veel gebouwen gekocht gaan worden.
Ik heb nu nog niet zo veel in de gaten gehouden welke gebouwen eraan komen, misschien wel eens handig.
Ja het blijft een erg leuk spel.
Dat is trouwens wel een mooi staaltje vooruit gedacht. Om dan de startspeler te kiezen. Bij de wisselingen van de tijdperken liggen veel kansen op de loerik hoopte op een fort zodat ik elke ronde een soldaat kreeg
Maar eigenlijk altijd wel als er veel gebouwen gekocht gaan worden.
Ik heb nu nog niet zo veel in de gaten gehouden welke gebouwen eraan komen, misschien wel eens handig.
Ja het blijft een erg leuk spel.
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
ja dat gebouw kan handig zijn. Maar denk vooral dan als je hem weer snel in kan zetten.
ik had het wel gertroffen met de handelsman. Merkte toch veel voordelen: dat leverde geld op én een extra mannetje in de nieuwe wereld.
Samen met ander specialist handelsman van het bord kan je dan ook snel een gebouw kopen in de volgende beurt. Dus dan heb je inmiddels het extra gebouw er ook uit.
Daarnaast kon ik veel 'dreigen' op handelsvloot.
Specialisten en extra mannetjes zijn wel mijn favoriet.
Misschien dat het eens leuk is om voor de uitbreiding te sparen?
Zie wel dat de reviews minder goed zijn dan basisspel. En er komt wel een uitbreiding uit "de pest" http://boardgamegeek.com/boardgameexpan ... very-plagu
ik had het wel gertroffen met de handelsman. Merkte toch veel voordelen: dat leverde geld op én een extra mannetje in de nieuwe wereld.
Samen met ander specialist handelsman van het bord kan je dan ook snel een gebouw kopen in de volgende beurt. Dus dan heb je inmiddels het extra gebouw er ook uit.
Daarnaast kon ik veel 'dreigen' op handelsvloot.
Specialisten en extra mannetjes zijn wel mijn favoriet.
Misschien dat het eens leuk is om voor de uitbreiding te sparen?
Zie wel dat de reviews minder goed zijn dan basisspel. En er komt wel een uitbreiding uit "de pest" http://boardgamegeek.com/boardgameexpan ... very-plagu
Als je deze post moet geloven zijnde beste gebouwen die welke je extra mensen geven.
Proberen de boot te pakken valt me ook op als tip.
http://www.ehow.com/how_4443733_win-age ... board.html
Tip voor discovery vind ik dan weer flauw, kapiteins ok, maar waar moet je al die soldaten vandaan halen als je ook die naar de nieuwe wereld moet sturen?
overigens is er bij de uitbreiding speciale voordelen per land, lijkt me ook leuk om eens te proberen.
http://boardgamegeek.com/filepage/75936 ... ach-nation
Zo heeft Holland bijv. de keuze uit een handelaar of een kapitein extra, kan Engeland 2 kolonisten krijgen, of 4 zilver en alle andere landen 1 zilver kwijt.
Proberen de boot te pakken valt me ook op als tip.
http://www.ehow.com/how_4443733_win-age ... board.html
Tip voor discovery vind ik dan weer flauw, kapiteins ok, maar waar moet je al die soldaten vandaan halen als je ook die naar de nieuwe wereld moet sturen?
overigens is er bij de uitbreiding speciale voordelen per land, lijkt me ook leuk om eens te proberen.
http://boardgamegeek.com/filepage/75936 ... ach-nation
Zo heeft Holland bijv. de keuze uit een handelaar of een kapitein extra, kan Engeland 2 kolonisten krijgen, of 4 zilver en alle andere landen 1 zilver kwijt.
En hier staan nog betere tips: http://boardgamegeek.com/thread/390699/ ... ategy-tips
Bovenstaand artikel staan veel goede tips. Bijvoorbeeld:
Iedere keer staan er inderdaad veel mensen daar. Terwijl als iedereen die in zou zetten voor ontdekking ...Don’t colonize as much in Age I, especially in the Carribean. Generally the Caribbean turns into a ton of guys being placed there in Turn 1, so I try to avoid that place and put guys elsewhere, then discovery a new territory and put guys in the new territory.
Ontdekkingen spelen heb ik nog nooit zo erg gedaan. Maar de combinatie van ontdekking en kolonisatie met priester is een leuke combo om een nieuw landje te krijgen en ontdekkingtegel en een handelswaar. Op die manier is ontdekking wel weer de moeite waard.Generally you will need to balance 2 strategies to win the game. Popular combos include:
Discovery/colonization/trade goods – money, VPs, colony scoring
Missionaries/cathedral/soldiers – all out colonization
Trade goods/colonization – lots of trade goods and colonization
Gisteren heb ik zelfs een spel met 3 kleuren in mijn eentje gedaan.Vincere schreef:Je hebt de smaak te pakken Michiel!
Dat vond ik zelf wel een beetje te gek worden. Leuk om eens de strategien van het artikel te proberen, maar erg vermoeiend.
Conclusie. Het leukste met meerdere spelers en de variatie in het spel.
Frappant was dat mijn favoriete kleur (oranje), niet gewonnen had. Wel heel veel geld, maar net aan de minste punten. De strategie om met Privateers de anderen geld af te troggelen werkte maar matig. Strategie werkt maar tot zover.
Gewonnen had groen met een strategie van ontdekken en koloniseren en pakken van handels routes en als laatste goede gebouwen als de bonus punten voor de handelsfiches.
Daarna kwam blauw met all-out koloniseer taktiek. In combi met de kathedraal en iedere beurt twee missionarissen van specialisme en training vakje. Overigens had deze kleur wel last van te weinig inkomen doordat oranje af pakte.