Italia, 25 november 2012

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Italia, 25 november 2012

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Italia is een Britannia-achtig spel, dat zich (uiteraard) in het oude Italië afspeelt. Vincere had het aangeschaft op het Spellenspektakel, en afgelopen zondag hebben we (Vincere, Michiel, Fandath) het eens geprobeerd.
We volgden het scenario voor drie spelers, dat ongeveer het tijdperk van de Romeinse Republiek omvat, een tijdperk dat bij menigeen aardig bekend is vanuit de klassieke geschiedenis.

Tja.... het duurde nogal lang. Veel langer dan ik gedacht had, en aan het einde waren we nog steeds niet klaar: we speelden maar zes van de tien ronden. Dat kwam natuurlijk deels door onbekendheid met het spel, maar het schijnt ook structureel te zijn: ook op Boardgamegeek hebben ze er heel wat tijd voor nodig.

Zoals bekend uit Britannia speelt ieder een aantal volkeren, maar nu staan de meeste daarvan al vanaf het begin op het bord. Een ander belangrijk verschil is, dat er geen reguliere bevolkingsaanwas plaatsvindt, maar geld wordt uitgekeerd, waarvan eenheden gekocht kunnen worden. Ook schepen spelen een veel belangrijker rol, en het gevechtssysteem is ingewikkelder.
Is dat allemaal beter? Ik weet het niet. Ik ben er niet zeker van dat de grotere complexiteit echt veel toevoegt, en ook is het allemaal wat statischer omdat de volkeren meer constant aanwezig zijn op ongeveer dezelfde plaats.

Toen we er na zes ronden mee ophielden had Fandath (blauw) 68 punten (Etrusken 13, Carthagers 43, Illyriërs 12), Michiel (rood) 59 (Romeinen 40, Grieken 19) en Vincere (geel) 57.5 (Kelten 21.5, Samnieten 19, Epiroten 14, Numidiërs 3). Bij gebrek aan referentiemateriaal heb ik geen idee of dat redelijke scores zijn, maar omdat de Romeinen nog een grote slag moesten maken in de ronden die zouden volgen, had rood misschien de beste kansen. Geel lag er waarschijnlijk wel uit, vooral omdat de Kelten niet zoveel voor elkaar gekregen hadden.
Het spelverloop leek lange tijd blauw de beste kansen te geven, maar ik denk dat dat niet echt zo was. De Etrusken stonden er optisch wel goed voor, maar haalden daarmee niet zoveel punten binnen; de Carthagers deden het redelijk, maar Hannibal was minder succesvol dan ik gehoopt had, en in Zuid-Italië kreeg Carthago nooit echt voet aan wal. Wel scoorden de Illyriërs naar verhouding goed.

We moeten dit in ieder geval nog eens proberen, nu we wat ervaring hebben opgedaan. Maar een hele dag heb je er wel voor nodig, en ik weet niet zo net of het daarvoor wel een gelijkwaardige spelbeleving oplevert tegenover bijvoorbeeld Civilization of Axis and Allies.

Afbeelding
Consul Michaelus overziet zijn troepen. Op de achtergrond een eigenschap waar de Romeinen wel om bekend stonden.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Mooi verslag weer hahaha,
ja die tekst op de achtergrond past wel goed bij de romeimen.

Ik vond het wel een leuke dag. Het spel vind ik ook wel aardig, maar ik had gehoopt dat we nog wel één of twee andere spellen hadden kunnen doen.

Bepaalde strategische elementen vond ik wel aardig in het spel. Bijvoorbeeld dat 2 vloten gewoon naast elkaar mogen staan. De speciale troepen centurie (of zoiets) en olifanten. Maar de continu wisseling van de volkeren gaf me ook een beetje hoofdpijn, je moet gewoon erg veel van de andere volken in de gaten houden heb ik het idee. Het is een spel dat een uur of 3 nog wel te doen zou zijn. Weet niet hoe snel het kan als je het wat vaker zou spelen

Civilization blijft mijn favoriete lange spel. A&A komt op mooie 2e plaats.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Jammer dat het inderdaad lang duurde. De regels zijn complexer door het uitgebreidere combat-systeem, en bovendien wisten we ook niet goed wat de volkeren te wachten stond. Dat haalde de vaart er wel uit. Toch vind ik er ook een aantal interessante toevoegingen bijzitten. Zo is bijvoorbeeld het laten onderwerpen van je volk een stuk interessanter dan in Britannia, en hoeft het helemaal geen last-minute oplossing te zijn. Het toevoegen van vloten geeft ook wat extras, waar bijvoorbeeld Cartago in de eerste ronden van profiteerde. De campagnes van leiders zijn wel interessant, maar voegen ook weer complexiteit en tijd toe aan het geheel; misschien waren major invasions handiger geweest?

Ik heb me wel vermaakt en speel het graag nog eens, maar dan moeten we wel de 3p variant spelen anders schieten we er nog niets mee op. ;) Ik zal kijken of ik de regelsamenvatting kan verbeteren!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie