Axis and Allies Global, 30 december 2012

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Axis and Allies Global, 30 december 2012

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Gisteren hebben we in Dordrecht weer de grote "global" versie van Axis and Allies gespeeld, een combinatie van A&A Europe en A&A Pacific, met aangepaste regels. Gelukkig had Michiel nog een deur die we plat konden leggen, want zoveel ruimte neemt het wel in.

Achtereenvolgens komen bij dit spel Duitsland (Michiel), USSR (Paul), Japan (Maarten), China (Jannes), USA (Jannes), UK en ANZAC (Vincent), Italië (Nancy) en Frankrijk (Vincent) in actie – waarbij aangetekend dat Frankrijk vlot uitgeschakeld wordt en dat ook China het (afhankelijk van de Japanse strategie) niet lang volhoudt. In grote lijnen komt het spel er op neer dat de Axis (Duistland, Italië, Japan) kan winnen als het binnen redelijke tijd lukt om genoeg "victory cities" in handen te krijgen. Lukt dat niet, dan zal het economisch overwicht van de Allies (de rest) de doorslag geven.

Het spel werd in sterke mate bepaald door de Duitse strategie. Uiteraard veroverde Duitsland wel Frankrijk, maar het lukte onvoldoende om de Britse vloot uit te schakelen. Als gevolg daarvan konden de Britten al snel een dreiging vormen die meer aandacht en investeringen van Duitsland vergde dan gewenst, waardoor een Duitse aanval op de USSR alsmaar uitgesteld moest worden. Een ander gevolg was dat de USA nu bijna alle aandacht op Japan kon richten. Toen de oorlog aan het oostfront eindelijk uitbrak, waren de Russen zo sterk geworden dat de Duitsers maar moeizaam vorderingen maakten. Italië deed in het begin goede zaken door de Middellandse zee in handen te krijgen en verschillende "national objectives" te realiseren, maar werd later toch teruggedrongen door de uit Zuid-Afrika en de Indië arriverende Britten. Maar al met al deed Italië het een stuk beter dan toen ik het vorige keer speelde. Japan bewaarde lange tijd de vrede met de USSR, wat beide partijen goed uitkwam. China en Indonesië werden wel veroverd, maar omdat de Amerikanen zich erg op de Pacific konden richten, werd het moeilijk om veel verder te komen.

Toen we er tegen middernacht mee ophielden, leek een overwinning voor de Allies wel erg waarschijnlijk. Japan zou alleen kunnen winnen door van de steden Calcutta, Sidney en Honolulu twee van de drie te veroveren, en dat leek een vrijwel onmogelijke opgave; Duitsland keek tegen een zwaar versterkt Moskou aan, met ook nog stevige Russische legers elders, en op dat moment begonnen de Britten een invasie in het westen voor te bereiden; Italië was de Afrikaanse bezittingen bijna kwijt en de Amerikanen stonden op het punt om Gibraltar aan te vallen.

Het was een interessant spel en vooral ook een erg gezellige dag. Ik weet alleen niet of het ons ooit zal lukken om het helemaal af te krijgen…. misschien moeten we ons er op voorbereiden om alles op te schrijven en later verder te gaan?

Overigens: hebben we wel de laatste regels? Zie hier voor een (vrij) recente update, die op een paar punten afwijkt - bijvoorbeeld Italië voor ANZAC, en een meer complexe regel over konvooien.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Goed verslag.
Ik vond het leuk om Duitsland te spelen. Maar speelde waarschijnlijk wat te afwachtend. De Rusische Beer werd te groot om nog (uberhaubt) op tijd te verslaan. Ook Engeland speelde een knap staaltje in Afrika.
Overigens hebben we de scramble wel goed gespeeld:
These air units can be scrambled to help friendly units in adjacent sea zones that have come under attack. They can also be scrambled to resist amphibious assaults from adjacent sea zones, whether or not the territory being assaulted is the territory containing the air base. They may defend against the enemy ships conducting the amphibious assault even if friendly ships are not present.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik zag er een betje tegenop, maar uiteindelijk vond ik het toch erg leuk. Engeland lag me ook wel, met overal een beetje aanklooien en krampachtig proberen vol te houden tegen de Axis. Parijs was ik voor mijn beurt al kwijt, met nauwelijks verliezen voor de Duitsers, maar gelukkig doorstond mijn Britse vloot de eerste ronde nog redelijk goed. Daarnet werd het langzaam aan wel lastiger en lastiger, en ik was bang de controle over het Suez-kanaal helemaal te verliezen, terwijl Italianen ook nog eens Irak dreigden in te nemen. Wonder boven wonder won ik echter de slag om Egypte, tegen de verhouding in, en dat bleek de ommekeer in Afrika te worden. Ik had graag nog doorgespeeld om de Italianen helemaal Afrika uit te schoppen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Eigenlijk zag ik ook beetje tegenop. Maar was zeker leuk.

Natuurlijk had ik veel meer kunnen doen met Duitsland. Het voordeel is de troepenmacht (en geld van Frankrijk) in het begin. Ik denk dat met beetje plannen ook zuid-frankrijk uitgeschakeld had kunnen worden in de eerste beurt. En zo ook sneller Rusland aangevallen had moeten worden natuurlijk.

Toch leuk spel. Maar wel beetje jammer dat je het echt niet af krijgt. Ook vond ik beetje jammer voor Rusland, had niet veel op handen, alhoewel je toch nog redelijke tips gaf.
Rusland is echt een belangrijke factor, maar niet erg veel activiteit. Tenminste vond ik zelf de laatste keer dat ik ze speelde.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

michiel schreef:Ook vond ik beetje jammer voor Rusland, had niet veel op handen, alhoewel je toch nog redelijke tips gaf.
Rusland is echt een belangrijke factor, maar niet erg veel activiteit. Tenminste vond ik zelf de laatste keer dat ik ze speelde.
Ik vond het niet zo erg hoor, en ik wist het natuurlijk toen ik voor Rusland koos. Misschien is het nog een idee om de Rusland-speler ook Frankrijk te laten doen, of zelfs ANZAC - de Britten vervelen zich toch al niet.
Verder vind ik het ook wel aardig om een beetje te kijken hoe alles loopt. En het ging erg goed met Rusland, dat beviel uiteraard ook wel. Ik dacht er zelfs over om een fabriek in Noorwegen te bouwen om van die kant uit druk te kunnen uitoefenen.

Om het af te krijgen moeten we misschien gewoon twee afspraken maken, en de boel tussendoor opschrijven. Is wel wat werk natuurlijk.....
Verder zou het bijvoorbeeld schelen als iedereen het al kent, en als iemand het vooraf opzet. Misschien moeten we maar eens bij Maarten spelen?
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Bij mij kan het eventueel op de tafel blijven staan.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie