Senator en Age of Empires, 2 januari 2013

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Senator en Age of Empires, 2 januari 2013

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

We begonnen het nieuwe jaar meteen goed met twee spellen op een (vrij lange) avond. Thekkur, ons lang gemiste forum-opperhoofd, had Senator meegenomen. Dat draait om vergaderingen van de Romeinse senaat, waarbij de spelers er in moeten slagen om zoveel mogelijk agenda's in handen te krijgen door op handige momenten invloed-kaarten uit te spelen. Er zijn drie ronden, met zeven agenda's per ronde. Winnaar werd Eduard met drie agenda's; Vincere had er ook drie, maar dan beslist het aantal "keizerlijke" agenda's. Hoeveel de anderen (Thekkur, Fandath en Eduardito – de zoon van Eudard) er hadden, weet ik niet meer precies – ik had er twee.
We waren toch niet helemaal tevreden na afloop, vooral omdat het totaal aantal binnengehaalde agenda's nogal klein leek. Als zelfs de winnaar maar één agenda per ronde bemachtigt, lijkt het toch dat er iets rammelt aan het spel. Ook op boardgamegeek (zie de link) denken sommigen er zo over, en worden wat regelaanpassingen voorgesteld. Al met al een aardig, maar niet geweldig spel – voordeel is dat het vlot te doen is.

De rest van de avond brachten we door met het (voor sommigen) vertrouwde Age of Empires. Nederland (Eduardito), Groot-Brittannië (Thekkur), Spanje (Vincere), Portugal (Eduard) en Frankrijk (Fandath) waren uit op roem, macht en rijkdom.
De Franse strategie om door middel van missionarissen zoveel mogelijk kolonisten naar de overkant te zetten, was deze keer erg succesvol. Het klooster, de kathedraal en de extra kolonist op vak X hielpen daarbij enorm. De anderen ontdekten weliswaar meer, maar zagen het dan al spoedig weer vollopen met blauwe mannetjes. De Portugezen schoten nog wel wat paters dood, maar dat hielp uiteindelijk niet voldoende. De Nederlanders wisten ook nog aardig wat volk neer te zetten; de Spanjaarden werden erg rijk maar hadden daar uiteindelijk niet zoveel aan.
Eindstand: Frankrijk 95; Nederland 65; Spanje 60; Groot-Brittannië 53; Portugal 46.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

klinkt als een mooie spelavond, jammer dat ik het gemist heb. We kwamen omstreeks half 11 nog wel langs Rotterdam gereist met de familie. Misschien hebben de Nederlanders dat gemerkt?
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik vond Senator wel aardig, maar ik denk dat er bij meer spelers meer debatten gevoerd moeten worden. Zoals het nu gespeeld werd hadden de fasces en het veto weinig nut. Ook waren de drie rondekaarten ('Hannibal' o.a.) erg overheersend.

Age of Empires was toch weer lastig. Wederom pakte mijn strategie niet helemaal lekker uit, waarbij ik in het begin te weinig geld had, en op het einde juist veel te veel. Daarbij vielen de gebouwen net niet helemaal lekker om het door mij uitgestippelde plan te blijven volgen. Ik heb toch het idee dat ontdekkingen iets te veel achter lopen op het koloniseren van de nieuwe wereld, zekers als je zoals ik weinig verdient aan de ontdekkingen. Ik had mijn derde plaats eigenlijk niet verwacht, dus al met al niet ontevreden. Het was in ieder geval een gezellige avond.

Ik heb de foto's online gezet.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Hee, foto's waar ik op sta! Die zie ik niet veel :)
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Leuk om weer eens een jonge bordspellen enthousiasteling aan tafel te mogen verwelkomen! En met alle ervaring aan tafel is Eduardito niet eens laatste geworden, dat beloofd een gouden toekomst. ;)

Senator was niet het meest geslaagde spel ooit, maar dat hoeft ook niet voor 5 euro. Als je het tempo er een beetje inhoudt kan het volgens mij best in 20 minuten gespeeld worden, wat het wel de moeite waard maakt om het nog eens te proberen.

Het lijkt wel of de games steeds beter gedocumenteerd worden; paul, ed én vin maakten fotos als ik me niet vergis?

Vond het weer een gezellige avond. Binnenkort een avondje Brass spelen? of Game of Thrones?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Lijkt me uitermate prima!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Vijf euro maar - voor dat geld is er niks mis mee. Qua snelle spellen moet je dan zeker ook nog eens Chaos Marauders proberen.

Ik heb van de week nog wel tijd voor een spel als er genoeg enthousiastelingen zijn.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Dat wordt wat krap; vanavond ODM, vrijdag D&D en zondagochtend voor een week naar de VS. Misschien de week van de 21e.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Deze week gaat hem ook niet meer worden voor mij, maar misschien dat de week van de 21e wel een optie is ja.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Mij gaat het ook niet lukken.
Ik kom er net mee weg om de twee weken ODM. Tenminste heb nog niet buiten hoeven slapen ;)
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

heeft iemand het game of thrones bordspel. Dan zou ik graag eens meedoen. een avondje AoE lijkt me ook niet verkeerd trouwens. Ik zal proberen eens dit topic in de gaten te gaan houden.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik heb beide spellen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

kicke, gaan jullie binnenkort nog spelen?
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Hoi Tim, leuk om weer eens van je te horen. We gebruiken altijd dit topic om af te spreken voor een bordspel: www.roleplayers.nl/phpBB2/viewtopic.php ... &start=700
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie