Le Havre, 28 februari 2013

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Le Havre, 28 februari 2013

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Afgelopen donderdag maakten Eduard, Eduardito en Fandath kennis met Le Havre. Vincere kende het van de iPad en had het naar aanleiding daarvan gekocht op het Spellenspektakel.
Le Havre staat hoog genoteerd op Boardgamegeek en maakte die reputatie zeker waar. Het is een heel aardig spel om te spelen, met veel mogelijkheden en strategieën, maar toch van het begin af goed te begrijpen. Het is van dezelfde auteur als Agricola en lijkt daar ook wel wat op qua mechanisme, maar ik heb het idee dat het wat makkelijker speelt. Of dat een voordeel of een nadeel is weet ik niet, dus welk van de twee ik het beste/leukste spel vind, is nu nog een beetje moeilijk te zeggen (al neig ik stiekem toch iets naar Agricola).

Per ronde zijn er zeven acties, die (in dit geval) verdeel werden over vier spelers - dus meestal had je er twee, maar soms maar één. Een actie kan bestaan uit verzamelen van materialen of geld, bouwen van gebouwen of schepen, of gebruik van een bestaand gebouw. Verder kan ja nog wat kopen, en aan het einde van de ronde wil je bevolking eten hebben. In Agricola is het erg kostbaar als je dat niet hebt, hier is er nog wel iets te regelen met een later af te betalen lening.

Le Havre wordt gewonnen volgens een puntensysteem, waarbij gebouwen het meeste opleveren, en resterende schulden aan het einde punten kosten.

Vincere kocht al snel een schip en had daar verder veel plezier van (het brengt namelijk voedsel binnen). Verder kocht iedereen zo af en toe een gebouw, waarbij mij niet heel duidelijk was wat de te volgen strategie was. Omdat je ook elkaars gebouwen kunt gebruiken, is het maar in beperkte mate van belang om zelf een gebouw in handen te hebben - zo maakte ik een paar keer gebruik van Eduard's markt, waar ik door de eigenschappen van mijn eigen gebouwen relatief veel kon ophalen.

Voedselproblemen speelden een duidelijke rol: Vincere vermeed ze vooral door schepen te kopen (wat verder ook allerlei voordelen heeft), Fandath rookte vis, bakte brood en slachtte runderen, maar Eduard en Eduardito zaten het hele spel lang in de schulden, wat hen aan het einde opbrak. Overigens hebben we het spel niet afgemaakt, maar als iedereen de regels kent en een beetje routine heeft, moet het best te doen zijn in een avondje. Toen we er mee ophielden, stond Vincere er duidelijk het beste voor, en zou waarschijnlijk verder uitgelopen zijn.

Stand na 15 ronden (punten voor schepen + gebouwen + speciale eigenschappen van gebouwen + resterend geld - leningen):
Vincere 16 + 98 + 0 + 5 - 0 = 119
Fandath 6 + 66 + 16 + 4 - 0 = 92
Eduardito 4 + 76 + 0 + 2 - 14 = 68
Eduard 14 + 64 + 14 + 3 - 28 = 67

Al met al zeker een herhaling waard.

Afbeelding

Afbeelding
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ziet er gezellig uit. :)
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Bedankt voor het verslag en de fijne avond. Nu ik het vaker digitaal heb gespeeld waardeer ik de opbouw in het speelverloop heel erg. Jammer dat we het niet af hebben kunnen maken, maar ik ben blij dat we allemaal een goede indruk van het spel hebben gekregen. Misschien dat ik Agricola meer waardeer als ik het ook wat vaker gespeeld heb. ;)


Foto's staan in ieder geval online.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

v1nce schreef:Ziet er gezellig uit. :)
Haha, vooral die foto waar Vincere de hosti's uitdeelt. ;)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thekkur schreef:
v1nce schreef:Ziet er gezellig uit. :)
Haha, vooral die foto waar Vincere de hosti's uitdeelt. ;)
Zo had ik het nog niet bekeken. Een onvermoed talent.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Maar Eduardito had de kerk gebouwd, waar je vijf broden en twee vissen kunt vermeerderen tot tien broden en vijf vissen!


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Grappig toch weer wat roleplaying erin.

Agricola is lekker puzzelen. Wordt gemakkelijker als je paar keer doet. Maar blijft puzzelen om al je plannen te verwezenlijken.

Ik ben benieuwd ook naar le Havre, zit ook weer de subtiele humor in met die kerk e.d.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

michiel schreef:Grappig toch weer wat roleplaying erin.
Het is maar wat je wilt zien hoor, volgens mij was ik gewoon countertjes aan het tellen of zo. ;)

Overigens denk ik dat de leningen van Ed en Eduardito op het einde uiteindelijk wel deels afgelost zouden worden hoor. Met name Ed stond er redelijk voor qua schepen en gebouwen en zou nog wel wat geld kunnen verdienen.

Herhaling na mijn vakantie? Voordeel is dat je het met veel verschillende aantallen spelers kunt doen, dus dat moet makkelijk te plannen zijn.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie