Le Havre, 4 april 2013

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Le Havre, 4 april 2013

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Nadat Le Havre de vorige keer goed bevallen was, wilden we het nog wel eens spelen. Deze keer waren we dat van plan met ongeveer vier mensen, maar door diverse oorzaken bleven uiteindelijk alleen Vincere en Fandath over. Gelukkig heeft het spel als voordeel dat het goed speelbaar is met verschillende aantallen spelers, en zelfs alleen. We speelden de "lange" variant van 14 ronden, en waren in een uur of drie klaar.

Evenals de vorige keer wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik moest doen. Zoals bij veel spellen, heb je een zekere ervaring nodig om patronen te herkennen waarop je een strategie kunt baseren, maar vooralsnog kom ik niet veel verder dan redelijk uitziende ad hoc acties. Dat neemt niet weg dat het best aardig is om te doen: je bent lekker een beetje bezig je eigen welvaart op te bouwen en hebt maar in beperkte mate last van de andere speler(s). Een nadeel daarvan is wel weer, dat het me op een of andere manier bij zulke spellen niet zoveel uitmaakt of ik het eigenlijk wel win – het is toch een andere ervaring dan wanneer vijandelijke legers je hoofdstad bedreigen. Dus of ik wel m'n best doe, is de vraag, want het gaat toch helemaal niet slecht met mijn stadswijk?

Het verliep dan ook ongeveer hetzelfde als de vorige keer. Ik vermeed (waarschijnlijk te angstvallig en onder invloed van het spelen van Agricola) het aangaan van leningen, verzamelde spulletjes waarvan ik dacht dat ze nuttig zouden zijn en kocht af en toe een gebouw als dat zo uitkwam. Met de aanschaf van schepen lukte het wel wat beter dan de vorige keer.

Vincere volgde wel een strategie, al was die dan ook niet veel complexer dan het verschepen van cokes en koeien (tenminste, dat zei hij achteraf – intussen wist hij ook nog veel meer gebouwen neer te zetten dan ik). Zelf denk ik dat ik in ieder geval wat meer klei in handen had moeten krijgen, want al verrassend snel moet je daar eerst ook nog stenen van bakken eer je er wat mee kunt.
Eindstand (schepen + gebouwen + bonus gebouwen + geld – leningen): Vincere 56 + 152 + 0 + 101 – 0 = 309; Fandath 38 + 74 + 16 + 82 = 0 = 210.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Bedankt voor de snelle samenvatting... helaas dit keer geen foto's gemaakt.

Ik vond dat je het helemaal niet slecht deed. Tijdens het midden van het spel had je veel grondstoffen, en toen je die broodjes vis bij de snackbar had ingeleverd voor 24 Franc zag ik het even somber in. Helaas heb je daar niet optimaal gebruik van gemaakt - waarschijnlijk een gebrek aan kennis over het eindspel. Zo had je bijvoorbeeld van die 24F wellicht beter een strategisch gebouw kunnen kopen, in plaats van een schip. Bovendien denk ik ook dat je nog een tweede bezoek aan de snackbar had kunnen brengen; 24F in het middenspel is gewoon heel veel. Ook de grote hoeveelheid spullen die je had gingen op aan 'mindere' zaken zoals simpelweg eten voor het eind van de ronde. Als je het vergelijkt met mij had ik, op het zichzelf vermeerderende graan en vee na, telkens precies genoeg spulletjes om te doen wat ik wilde. Op het randje, dat is waar, maar wel net aan de goede kant daarvan.

Zelf heb ik natuurlijk al meer ervaring en ik wist welke gebouwen ik wilde hebben. In mijn geval zijn de favorieten de kolenmijn en cokesfabriek, eventueel aangevuld met een werf, rederij of ijzerfabriek. De baksteenfabriek had ik ook wel graag willen hebben. De rest is eigenlijk maar bijzaak omdat je die zelden meer dan één keer bezoekt. Wat je wel bijvoorbeeld goed deed was symbooltjes sparen en dan combineren met een gebouw waar ze nuttig zijn, zoals je deed met de markt.

Hier nog mijn ervaring voor de verschillende fasen:
- Start: hout en klei; evt. ijzer en wat graan voor oogst. Voedsel betalen met geld of vis, of een houten schip als de werf vroeg komt.
- Midden: klei tot baksteen bakken, kolen voor energie, ijzer voor een ijzeren schip. Voedsel door graan te bakken of zes koeien slachten als je ze hebt. Meestal doe ik in deze fase al mijn graan weg, zonder nieuwe oogst, om mijn koeien te sparen.
- Eind: kolen naar cokes omzetten, schepen bouwen om voedsel te geven en om in te zetten voor de rederij. In het vroege eindspel vee verschepen (3F per stuk) en stookkosten betalen met cokes (3 schepen). Daarna aan het eind cokes verschepen (5F per stuk). Aanschaf van een stalen schip gebeurt vaak te laat, en dan bouw ik liever een luxe lijnschip. Leningen aflossen, gebouwen kopen voor geld.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Dat schip was inderdaad niet zo'n handige aanschaf op dat moment. Ik dacht dat de hoveelheid voedsel die we per ronde nodig zouden hebben, nog steil zou oplopen, maar dat bleek juist niet zo te zijn.
Op de snackbar zat ik al langer te azen, maar het viel best tegen om de benodigde spullen (brood, gerookte vis en hout) alledrie bij elkaar te brengen, en dan nog dire van elk om het zo efficiënt mogelijk te doen. Door de voedselverplichting zijn brood en vis moeilijk in voorraad te houden.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie