Brass en Puerto Rico, 25 juni 2013

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Brass en Puerto Rico, 25 juni 2013

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Vincere heeft de laatste tijd heel wat bordspellen aangeschaft, en dinsdagavond besloten we om met z’n drieën (Vincere, Eduard, Fandath), de recente aanwinst Brass eens uit te proberen. Brass speelt zich af in Noord-Engeland (Lancashire, het gebied rond Manchester en Liverpool) rond het begin van de 19e eeuw, toen de industriële revolutie daar flink op gang kwam. Als grootkapitalisten mochten we onze arbeiders en hun kinderen lange dagen laten maken in katoenfabrieken, kolenmijnen, hoogovens, scheepswerven en havens. Onder erbarmelijke omstandigheden waarschijnlijk, maar dat komt in het spel niet tot uiting. Modern is wel weer het aspect dat je tamelijk zorgeloos leningen kunt aangaan zonder die ooit terug te betalen.

Het spelmechanisme is vooral gebaseerd op het produceren, vervoeren en verkopen van goederen, waarmee zowel rijkdom (munten) als aanzien (punten) te verwerven zijn. Er zijn twee fasen: in de eerste helft van het spel worden kanalen gegraven, later vindt het transport via het spoor plaats.

Export van katoen via havens is een belangrijke eerste inkomstenbron. Vincere en Eduard gingen hiermee wat vlotter van start dan Fandath, maar die wist dat aardig te compenseren door weer wat eerder in kolen en ijzer bezig te zijn. In het vervolg deden Vincere en Fandath ongeveer hetzelfde (meer fabrieken, meer havens, en dan exporteren), terwijl Eduard een groot kanalengraver werd.

Omdat het (inclusief uitleg) toch wat later geworden was, hielden we er na de kanalenfase mee op. De stand was op dat moment: Fandath 50 (industrie 33, kanalen 17); Vincere 46 (industrie 31, kanalen 15); Eduard 43 (industrie 16, kanalen 27). Vincere leek er voor het vervolg het beste voor te staan, vooral omdat hij op een handig moment een lening had afgesloten en daardoor over veel geld beschikte.

Afbeelding
Als je voor het langste kanaal punten zou krijgen..........

Een andere reden om op te houden met Brass was, dat we dan nog tijd hadden voor een korter spel. De keuze viel op Puerto Rico, zodat Eduard daar eens kennis mee kon maken – bij het RRPG zijn intussen drie exemplaren in omloop. Maar het duurde uitendelijk langer dan gedacht, zodat we eigenlijk ook wel verder hadden kunnen gaan met Brass. Qua thema sloot het in zekere zin wel aan, alleen zwoegden de arbeiders nu op tropische plantages en in kleine fabriekjes waar ze als “kolonisten” naar toe gelokt waren.

De strijd om macht en aanzien op het tropische eiland was wel wat ongelijk, met twee tamelijk geroutineerde spelers en één die het spel nog niet kende. Vincere en Fandath deden ongeveer hetzelfde: zorgen voor een goed inkomen door vroeg in te zetten op een van de duurdere producten (tabak, resp. koffie), gebouwen kopen, en behoorlijk meedraaien met verschepen. Eduard produceerde veel indigo en kon daardoor regelmatig scoren in de kapiteinsronde, maar bleef achter in geld en gebouwen. Vincere en Fandath eindigden in punten exact gelijk: 13 voor het verschepen, 23 voor gebouwen en 10 bonuspunten van grote gebouwen. Formeel won Fandath door net iets meer geld over te houden. Eduard scoorde 15 punten met verschepen en 15 met gebouwen, wat zeker niet slecht is voor een eerste keer spelen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Wederom bedankt voor het verslag en de gezellige avond. Een recente aanwinst was Brass niet meer te noemen; ik had het immers al op het Spellenspektakel aangeschaft. Desalniettemin heeft het lang geduurd voordat ik het heb kunnen uitproberen, maar na een middagje countertjes uitdrukken en de regels lezen bleek het een prima aanschaf te zijn. Brass biedt een gevarieerd spelmechanisme, met veel handelsmogelijkheden voor je beperkte acties. Bouw ik een industrie of een verbinding? Moet ik misschien eerst wat doorontwikkelen of toch geld verdienen middels handel of leningen? Lastig om de eerste keer een tactiek te doorgronden, maar wat ik erg leuk vond was dat je in dit spel erg op de langere termijn moest kijken. In het tweede deel van het spel verdwijnen immers de kanalen weer, waardoor het spelbord vrijwel leeg is... behalve de hogeregraads industrie, die je dus op de juiste kernlocaties gebouwd wilt hebben! Maar dat kost weer grondstoffen en geld, en hoe kom je daar dan weer aan? Toch maar een lening nemen? Vergeet ook niet dat routes in de tweede helft anders liggen dan in de eerste helft! Ondanks de op het oog wat lastig lijkende regels, bleek het na enkele speelrondes zeer goed te doen. Er zijn verschillende haalbare strategische mogelijkheden - zoals hierboven vermeld bleken de scores dicht bij elkaar te liggen - en dat geeft het een goede diepgang en herspeelbaarheid. Brass lijkt me een prima kandidaat om nog eens te spelen.

Puerto Rico was gezellig, leuk om mijn eigen spel eens te gebruiken en ook al weer een tijd geleden dat we dat gespeeld hadden. Deze keer geen afgetekende winst voor mij, maar een 'uitlegpotje' voor Eduard. Aangenaam ondanks de wat lange (en late) speelduur.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik heb hier nog wat foto's geupload.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Het is leuk om jullie spelverslagen te lezen en enkele fotoshots te zien. Naast een spannend potje zal het eveneens gezellig zijn. Zeer herkenbaar net zoals bij de SOMS.
Plaats reactie