Flashpoint en Het Dorp, 11 juli 2013

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Flashpoint en Het Dorp, 11 juli 2013

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Opnieuw een heel gezellige bordspelavond, waaraan voor het eerst sinds lange tijd Arumin weer eens meedeed, naast de “usual suspects” Vincere, Thekkur en Fandath. We vonden tijd voor twee bordspellen die zelden (door Vincere) of nooit (door de anderen) gespeeld waren.

Bij Flashpoint is iedereen een brandweerman (waarbij de spelregels voor alle zekerheid vermelden dat daarmee natuurlijk ook een brandweervrouw bedoeld kon worden) met een verschillende specialiteit, zoals mensen redden, brand blussen, gevaarlijke stoffen opruimen, uitzoeken waar de te redden mensen eigenlijk zitten, en zo nog het een en ander. Want dat is de bedoeling: het spel stelt een brandend huis voor waar de bewoners uit gehaald moeten worden voordat de muren het begeven, zwartgeblakerde lijken zich opstapelen (discreet als “vermist” geregistreerd) en uiteindelijk de hele boel in een vlammenzee en een reeks explosies ten onder gaat.
Na een strijd die vrij rustig begon maar waarbij de spanning steeds verder opliep, ging de overwinning uiteindelijk naar…. Het Spel. De tweede plaats werd gedeeld door Arumin, Fandath, Thekkur en Vincere.
Bij Flashpoint speel je namelijk niet tegen elkaar, maar met elkaar, en wordt het brandweerteam geacht in goede onderlinge samenwerking voldoende bedreigde burgers uit het huis te redden. Komen er teveel om, dan heeft het spel gewonnen. Zowel branden als burgers verschijnen op door toeval bepaalde plaatsen, maar als het eenmaal ergens begint te branden, zet het meestal flink door. Verkenner Vincere spoorde heel wat mensen op; dokter Arumin redde menig leven; risicostoffenspecialist Thekkur voorkwam veel explosies (met name in de wc) en spuitgast Fandath reed in zijn knalrode brandweerauto ijverig rondjes voor het traditionele brandweerwerk met slangen en water, maar het mocht niet baten: teveel doden, een zwarte dag in de RRPG-bordspelgeschiedenis.

Er was nog tijd over voor Het Dorp. Hoewel Thekkur aan het begin van de avond verklaard had dat hij meer affiniteit had met het veroveren van werelden of opbouwen van grote handelsimperia, heeft dit vooral op lokale roem (uitgedrukt in overwinningspunten) gerichte spel ons toch een paar aardige uren opgeleverd. Iedere speler vertegenwoordigt een familie die gedurende vier generaties in een laat-middeleeuws dorp memorabele dingen probeert te doen. Naast plaatselijke successen als het maken of kopen van goederen, het aanbieden van spullen op de markt, het verwerven van invloed in de dorpsraad en het bereiken van een belangrijke positie in de kerk, is er ook de mogelijkheid om verre reizen te ondernemen.
Een bijzonder aspect is het verloop van de tijd: veel acties in het spel kosten, net als in het echte leven, tijd. Als een bepaalde hoeveelheid tijd op is, overlijdt een familielid door ouderdom, de eerste generatie uiteraard eerst. Maar dat heeft dan weer als voordeel dat de dierbare overledene in de dorpskronieken wordt bijgeschreven en bijdraagt tot het puntental van de familie – tenzij het betreffende hoofdstuk vol is, dan plempen ze je tamelijk anoniem in een graf (op het kerkhof bij de kerk, dat dan weer wel).
Een bruikbare algemene strategie in een dergelijk spel met meerdere manieren om punten te scoren is vaak, om in een van de mogelijkheden sterk te zijn en met de rest behoorlijk mee te draaien. Zo scoorden handelaar Thekkur, politicus/kerkvoogd Vincere en reiziger Fandath goed binnen hun eigen specialiteit, terwijl Arumin de aandacht enigszins verdeelde. Helaas heb ik de punten per onderdeel niet genoteerd (wat enig inzicht hierin had kunnen geven), maar in de eindstand bleef Fandath (49) Vincere (47) net voor, op enige afstand gevolgd door Thekkur (40) en Arumin (39).

Al met al twee heel aardige spellen die zeker een herhaling waard zijn. Met name van Het Dorp leken de regels wat omvangrijk in het begin, maar dat viel erg mee toen we eenmaal bezig waren. Dank aan Vincere en Roxanne voor de gastvrijheid en de prima maaltijd.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Weer een mooie recap Fandath!

Flashpoint was in het begin zeer leuk om te doen, maar ik merkte dat naar mate we verder kwamen in het spel dat de nervositeit toch begon op te lopen. Er werd meer over tactieken gesproken en minder geintjes gemaakt terwijl dat in het begin wel anders was!
Al met al een zeer vermakelijk spel die ik nog wel een keer wil doen. Spellen waar je samen met andere spelers speelt tegen iemand anders (hetzij een andere groep of het spel) vind ik altijd wel leuk.

Het dorp was ook weer een geslaagd spel. In het begin lijkt het bord een volgekalkt zooitje, maar als je eenmaal de regels een keer heb doorgenomen dan lijkt het wel alsof het bord zich voor je opent en alles is logisch en duidelijk te zien.
De vele tactieken om te volgen zorgen ervoor dat het spel interessant kan blijven en je soms meer punten kan scoren door juist niet mee te gaan met de anderen maar iets totaal anders te doen.

Nog even over de spellen die we gespeeld hebben...
Ik denk dat we bij Flashpoint teveel zijn blijven hangen in de rollen die we in het begin van het spel hadden gekozen. Ik had een personage dat totaal niet kon blussen en daardoor richtte ik me daar ook niet op. Samen met Thekkur die zich bezig hield met de gevaarlijke stoffen hebben we misschien de branden in het begin teveel genegeerd. Iets dat ons uiteindelijk in het einde fataal werd toen de brand exponentieel om zich heen greep en we in het zicht van de eindstreep toch verloren.
Kijkend naar mijn rol en acties had ik veel eerder moeten kiezen voor de reddingsspecialist. Die moet weleenswaar 2AP spenderen per loopbeurt met een gewonde. Maar kan wel voor het normale aantal AP branden blussen en heeft 3AP meer om te gebruiken om gewonden te transporteren.

Bij het Dorp had ik in het begin last van het "teveelopties" syndroom wat ik altijd bij dit soort spellen heb. Door de stortvloed van opties weet ik in het begin nooit waar ik me op wil focussen. Daardoor klooide ik in het begin maar wat aan en toen ik uiteindelijk mijn tactiek gevonden had was het al te laat en had ik al teveel punten laten liggen om aan het einde nog mee te kunnen komen met Fandath en Vincere.


Een extra pluim verdient Vincere die ondertussen een mooie stapel aan spellen begint te verzamelen waardoor we weer eens twee nieuwe spellen hebben kunnen doen.

Ik heb weer eens een leuke avond gehad en we hebben weer veel gelachen. Thekkur, Fandath en Vincere bedankt voor de geslaagde avond!
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Dank voor de samenvatting en de complimenten van beiden!

Flash Point had ik twee keer gespeeld, maar beide keren was dat de 'simpelere' familievariant, zonder gevaarlijke stoffen, functies en brandhaarden. Het was leuk om de moeilijke variant te spelen, en dan ook nog eens met vier fanatiekelingen. Ik denk dat het juist een leuke variant is om je rol blind te kiezen en daaraan vast te houden. Helaas hebben we het van het spel verloren (ik dacht trouwens dat het huis instortte?), wat mij nog niet eerder is overkomen. Leuk en makkelijk te leren spel, wat prima is om saamhorigheid op te wekken die we in het volgende spel weer teniet kunnen doen.

Het Dorp had ik slechts een keer gespeeld, met twee spelers. Ik volgde deze keer grotendeels de tactiek die mij vorige keer de overwinning had opgebracht, nl. de dorpsraad, gevolgd door een iets gewijzigde secundaire strategie (dit maal de kerk i.p.v. reizen). Al met al een niet onverdienstelijke poging, maar ik had onderschat hoe weinig acties je eigenlijk hebt met vier spelers. Zo eindigde ik met een overdaad aan blokjes, die ik had in willen zetten als bonusacties, maar kon ze uiteindelijk niet uitgeven. Dat had ik beter aan kunnen pakken, en wat sneller mijn volk dood laten gaan. Ook dit was een vrij aardig en redelijk vlot te leren spel.

De foto's staan hier online.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Fandath, je verslagen zijn vermakelijk geschreven!
Interessante bordspelen, niet alledaags naar mijn idee.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Leuk verslag Fandath! Ik vond Fleshpoint leuker dan het Dorp om de bovengenoemde reden :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Leuk om zo na te lezen, gelijk weer zin om weer mee te doen.

Ik heb Flash Point ook op de spellenbeurs gedaan en vind het inderdaad een ook een leuk spel.
Wel knap want de meeste samenwerkingsspellen, alhoewel ik het concept wel leuk vind, vallen mij qua spel technisch meestal tegen.
(ultieme samenwerkingsspel is natuurlijk .... het rollenspel!)
Plaats reactie