Inn Fighting en Le Havre, 24 oktober 2013

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Inn Fighting en Le Havre, 24 oktober 2013

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Opnieuw een gezellige spelavond ten huize van Vincere en Roxanne. De sfeer zat er meteen goed in, want in afwachting van Michiel, die iets later zou zijn, brak tussen Arumin, Vincere en Fandath een heus kroeggevecht uit. Inn Fighting is een vlot speelbaar kaart/dobbelspel waarbij iedereen een fantasy-achtige “held” speelt, die het samen met enkele kompanen van minder allooi aan de stok krijgt met de rest van de aanwezigen. Door elkaar schade toe te brengen bouwt men aan de eigen reputatie, in de vorm van punten.
Al snel werd de aantrekkelijke vampierdame die Fandath vertegenwoordigde, door de anderen tegen de vlakte geslagen en horizontaal afgevoerd. Tamelijk barbaars, maar er diende zich daarna een stevig heerschap aan om haar plaats in te nemen in het door vuistslagen, rondvliegende stoelen, flinke sloten bier en af en toe wat magie en gemene trucs bepaalde gebeuren. De strijd bereikte een nieuw hoogtepunt toen Michiel binnenkwam en zich meteen in de vechtende kluwen stortte of daarin meegesleurd werd – de lezingen verschillen.
Toen klonk ineens de gebiedende stem van kroegbaas Vincere dat het maar eens afgelopen moest zijn: “Laatste ronde!” De vechtersbazen keken wat bedremmeld om zich heen en likten hun wonden. Maar plotseling sloeg de geduchte Arumin, die we al eerder met moeite van de overwinning hadden weten af te houden, vernietigend toe: met een daverende klap sloeg bij Michiel finaal de tent uit en scoorde precies de benodigde 20 punten. Dit maakte zoveel indruk dat de scores van de anderen in de algemene verwarring verloren zijn gegaan – maar ze lagen ruim achter op de winnaar.

We vervolgden de avond met Le Havre, waarvoor we met vier spelers en een al wat latere starttijd voor de verkorte variant gekozen hadden. Le Havre is een spel waarin je verschillende soorten goederen en geld verzamelt en gebouwen en schepen bouwt of koopt. De gebouwen geven dan weer allerlei bijzondere mogelijkheden, en met de schepen is vooral geld en voedsel te verkrijgen – want je moet ook nog je mensen (medewerkers, familie, bevolking – dat is niet zo duidelijk) te eten geven. Per ronde is het aantal acties beperkt, en je wilt altijd meer doen dan mogelijk is, dus prioriteiten stellen is belangrijk en moeilijk. In de kortere variant zijn er minder gebouwen en je begint met meer goederen om vlot van start te kunnen gaan. Michiel en Arumin kenden het spel niet, Vincere en Fandath hadden eerder de lange variant gespeeld.
De spelers volgenden uiteenlopende strategieën, waarbij Arumin en Fandath probeerden te regelen dat er voldoende voedsel was, terwijl Vincere snel gebouwen neerzette; Michiel probeerde het allebei een beetje (iedere suggestie van een verband met het postuur van de deelnemers is natuurlijk op toeval gebaseerd). In het begin voorzag ik een ruime overwinning voor Vincere, die veel gebouwen te pakken kreeg die in ieder geval in de langere versie nuttig waren. Ook Arumin, die al vrij snel naar een schip begon toe te werken, leek het aardig te doen, en zelf had ik eigenlijk maar weinig gebouwd. Toch liep het anders: Vincere en Michiel moesten aardig wat schulden maken om voedsel te betalen, en hoewel dat een door sommigen aanbevolen benadering is, was het daardoor wel moeilijk om van gebouwen van anderen gebruik te maken. Misschien hebben we dit idee nog niet voldoende in de vingers. Fandath kwam goed bij door vrij snel een houten schip te bouwen en haalde de achterstand in gebouwen later in door er wat te kopen; Arumin en Michiel liepen intussen wat achterstand op ten opzichte van de ‘routiniers’, die overigens geen van beiden heel tevreden waren over hun spel.
Eindstand (gebouwen+schepen-leningen+geld): Fandath 60+26-7+2=81; Vincere 82+16-21+0=77; Arumin 34+12-0+18=64; Michiel 60+10-21+3=52.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Een geweldige en vermakelijke recap zoals gewoonlijk!

Infighting was leuk om weer eens te doen. lekker simpel en snel te spelen, ideaal om even tussendoor te doen.

Le Havre was ook leuk om te doen, zoals gewoonlijk weer niet gewonnen maar ik lijk een beetje een abonnement te hebben op de 2e of 3e plaats met dit soort spellen. Te vaak betrap ik mezelf erop dat ik vooral in het midden gedeelte van het spel een beetje doelloos mijn beurten doorga en daardoor aan het einde te kort komt om nog een beetje punten te scoren.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ik had ook niet echt het gevoel wat ik aan het doen was. De subtiliteit en vooral het eindspel liep ik flink achter de feiten aan. Gelukkig kon ik goed meedoen met huidige kredietcrisis mode, me flink in de schulden steken.
Helaas kwamen de boten bij mij inderdaad te laat en kon ik alles over de brug in de Seine gooien...
Eigenlijk voor de energie - in de vorm van kolen/houtskool ontbrak bij mij. En verassing was de grote linerschip met gigantische punten. Die ik totaal niet had kunnen kopen.

Wel heb ik me prima vermaakt.

P.s.
Mijn kaak is weer genezen gelukkig. Bedankt voor de leuke avond.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Arumin schreef:zoals gewoonlijk weer niet gewonnen
Bij sommige mensen ligt hun sterke punt nou eenmaal ergens anders...


Meer foto's zijn hier te vinden.


Tips voor Le Havre heb ik eerder op het forum uit de doeken gedaan. Let wel, het is me duidelijk geworden dat het erg kan verschillen of je de korte of lange variant speelt. We hadden nu vrij veel startgoederen, waardoor de gebouwen er erg snel doorheen gingen. Dat bleek helaas niet zo goed uit te pakken voor mij. Nou ja, in ieder geval een gezellige avond gehad waarbij de helft van het gezelschap eens iets nieuws kon proberen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie