Ik zag op de spellenbeurs Risk lord of the Rings
Ik was wel enthousiast, maar de beoordeling is niet erg hoog voor het spel. Het is gewoon basis risk, met een tijdsdruk dat het spel ophoudt als de ring in Mordor komt.
Wel mooie figuurtjes.
Dat kan toch beter? !
Ik heb een kaart uitgeprint van Middenaarde. Daar ga ik per land provincies intekenen.
Een interessante tijd om risk middenaarde te spelen lijkt me de slag vlak na het maken van de ringen en de ene ring van macht.
Fracties:
dwergen
elfen
mensen zuiderlijke mensen
Rohir, etc.
halflings (?)
orcs
goblins
eenheden: standaard (zie hierboven) plus speciale elite:
trolls, grote arend, ruiters van Rohan, magiers, etc
Elite eenheden kunnen een keer een schade punt opvangen, zonder vernietigd te worden.
Elite troep kan ook een bonus krijgen/geven bijvoorbeeld +1 op hoogste dobbelsteen. Of als raak met de hoogste dobbelsteen sneuvelen 2 legers van de ander ipv 1.
monsters: vuurdemon, draak, Sauron, invallen van Noorderlingen(?), corruptie in oude woud., etc.
extra sfeer elementen:
ieder ras heeft een ring van Sauron gekregen. Langzaam verspreid hij corruptie.
In de eerste fase zet hij de rassen tegen elkaar op. (dus kunnen we mooi wereldverovertje spelen!).
De ringen geven eigenschappen bjivoorbeeld:
inzetten van elite troepen, mijnen van goud / troepen verkrijgen, gebieden kaarten etc.
Als deze vaardigheden gebruikt worden levert de ring corruptiepunten.
Wat later in het spel nadeel op kan leveren.
Natuurlijk moet er nog meer uitgedacht worden. Maar ik ben nu al benieuwd wat jullie er van vinden.
Risk Lord of the Rings Zelf Bedacht
Moderator: Vincere
Spel kan ook in twee fases
1e oude tijd en slag om de ring
Dit eindigt hoe dan ook met Sauron die zijn ring verliest, maar
de eindstand zorgt voor begin van 2e fase.
2e nieuwe tijd, verhaal van Lord of the Ring.
Deze eindfase kan op 2 manieren eindigen
- einde zoals in het boek, altijd wordt de ring vernietigd en eindscore telling van punten bepaald wie heeft gewonnen
- ander einde, kans voor Sauron om heel middenaarde te onderwerpen
Het lijkt me gemakkelijker om alleen de eerste fase te bedenken en te spelen.
andere element: kastelen leveren bij verdediging +1 aan hoogste dobbelsteen (regel uit origele lothr risk)
1e oude tijd en slag om de ring
Dit eindigt hoe dan ook met Sauron die zijn ring verliest, maar
de eindstand zorgt voor begin van 2e fase.
2e nieuwe tijd, verhaal van Lord of the Ring.
Deze eindfase kan op 2 manieren eindigen
- einde zoals in het boek, altijd wordt de ring vernietigd en eindscore telling van punten bepaald wie heeft gewonnen
- ander einde, kans voor Sauron om heel middenaarde te onderwerpen
Het lijkt me gemakkelijker om alleen de eerste fase te bedenken en te spelen.
andere element: kastelen leveren bij verdediging +1 aan hoogste dobbelsteen (regel uit origele lothr risk)
ok weinig reactie, maar ik heb verder bedacht de eenheden
standaard:
1 mensen (Gondor en Rohirrim)
2 orks
3 elfen
4 goblins
5 zuider en oosterlingen
zwaar: kosten 3 legers / groter stuk 1x geraakt op de kant , 2e keer pas verwijderen / schade: hoogste dobbelsteen raakt dan 2 legers verwijderen van de ander.
1 cavalerie eenheid
2 trolls
3 huidwisselaar (Beorn / weerbeer)
4 Warg rijders
5 Olifaunt ( Mûmakil )
Speciaal: kosten 3 a 4 legers / grootse stuk. Met dit stuk is hoogste dobbelsteen +1/
Beweging is 2 vakken. Kan ook over een vijandelijk vak lopen. Stuk is laatste wat dood gaat in een gevecht. Uitzondering piratenschepen die kunnen 2 eenheden over water transporteren.
1 Tovenaar (Gandalf of Saruman
2 Nazghul
3 Arenden
4 Balrog
5 piraten schepen
standaard:
1 mensen (Gondor en Rohirrim)
2 orks
3 elfen
4 goblins
5 zuider en oosterlingen
zwaar: kosten 3 legers / groter stuk 1x geraakt op de kant , 2e keer pas verwijderen / schade: hoogste dobbelsteen raakt dan 2 legers verwijderen van de ander.
1 cavalerie eenheid
2 trolls
3 huidwisselaar (Beorn / weerbeer)
4 Warg rijders
5 Olifaunt ( Mûmakil )
Speciaal: kosten 3 a 4 legers / grootse stuk. Met dit stuk is hoogste dobbelsteen +1/
Beweging is 2 vakken. Kan ook over een vijandelijk vak lopen. Stuk is laatste wat dood gaat in een gevecht. Uitzondering piratenschepen die kunnen 2 eenheden over water transporteren.
1 Tovenaar (Gandalf of Saruman
2 Nazghul
3 Arenden
4 Balrog
5 piraten schepen
Helaas geen foto's. Het nu nog een idee. Ik denk aan de speelstukken vande oude risk. Op een uitgeprinte kaart van Midden Aarde op A3 of A2.
http://nl.tolkien-online.wikia.com/wiki ... rth-1-.jpg
Als het daadwerkelijk klaar zal ik wat foto´s maken.