Age of Empires, 15 december 2013

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Age of Empires, 15 december 2013

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Of: hoe we toch geen War of the Rings speelden

War of the Rings stond op het programma voor zondag, en Michiel en ik waren al dapper begonnen met de voorbereiding van dat best wel ingewikkelde spel, toen zich onverwacht een vijfde speler meldde. Efficient als ik ben als het gaat om het vermijden van inspanning, staakte ik verder uitzoekwerk, en we besloten een selectie aan spellen voor vijf personen mee te nemen. Maar ja, toen het eenmaal zo ver was, bleven we toch nog met z’n vieren over…. de keuze viel op Age of Empires, waar je wel een avondje mee kunt doorbrengen.
Michiel nam ruim de tijd om het spel uit te leggen aan Ad en Erwin, zelfs met een compleet proefrondje. Al spoedig bleek, dat ze het uitstekend begrepen hadden.

Met Nederland (Michiel), Portugal (Ad), Spanjke (Erwin) en Engeland (Paul) probeerden we de Nieuwe Wereld in onze greep te krijgen en daarbij roem en rijkdom te verwerven. Het koloniseren lukte vooral de Portugezen prima, terwijl de Engelsen in eerste instantie achterbleven. Wel wisten dezen in de eerste drie ronden de meeste gebouwen neer te zetten, maar heel erg goede gebouwen waren dat niet: de Spaanse handelspost en het Portugese klooster leverden meer profijt op.

Het blijft bij dit spel lastig om te doorzien wie er het beste voor staat. Ik had lange tijd de indruk dat de Nederlanders of de Spanjaarden, waar het geld vlot binnenstroomde, het beste draaiden, maar dat bleek uiteindelijk niet het geval. Het spel werd met ruime voorsprong gewonnen door de Portugezen, die in veel gebieden de meerderheid hadden. De Engelsen wisten op het laatste moment de tweede plaats te pakken door her en der wat volk dood te schieten – en dat was tamelijk toevallig, want na de telling bleek dat één andere Spaanse manoevre in de laatste ronde er voor had kunnen zorgen dat de andere drie precies gelijk geëindigd waren.

Eindstand: Ad 104; Paul 86; Erwin 84; Michiel 82. Overigens scoorden in vergelijking met eerdere afleveringen ook de 2e, 3e en 4e plaats vrij goed. Ook deze keer viel weer op hoe sterk het klooster was – ik denk dat we nog niet het niveau bereikt hebben om daar een effectieve strategie tegenover te stellen.

Al met al een gezellige avond, met dank aan Ad voor de gastvrijheid.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Goed punt. Een optie zou zijn veel soldaten te verschepen, om te snoeien in het aantal kolonisten. Een betere optie is om te voorkomen dat die priesters met te veel naar de Nieuwe Wereld vertrekken.

De beste optie is waarschijnlijk zorgen dat je zelf het klooster bezit. ;)


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Mooi verslag weer.

Mijn uitleg duurde wat lang niet? Ik vond het oefenrondje wel fijn, maar misschien pas uitleg tijdens dit rondje.

Ad en Erwin gingen erg goed. En iedereen had hoge scores.

Ik ging (toevallig vanwege mijn soldaat op ontdekkingvakje) voor ontdekking. Op het einde had ik daar wel pech bij, maar verder ging het prima. Daarnaast natuurlijk koloniseren. En eigenlijk zitten hier de meeste punten denk ik, de rest is voor de doorslag om te winnen.

De 104 punten van Ad zijn erg hoog, hij had vooral punten met koloniseren, maar zelfs met klooster vind ik dit erg hoge score.

Ik maakte nog de fout de laatste ronde geen gebouw te kopen. Terwijl ik het hele potje stond te verkondigen dat je niets aan geld had om over te houden.

Als we een aanpassing zouden maken,met klooster krijg je missionares ten koste van 1 kolonist. Nog steeds voordelig, maar uitgebalnceerder.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Het was overigens de eerste keer echt spelen met mijn versie van Age of Empires.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Heb je de stukjes al geverfd? ;)


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Nou ...

ik heb gisteren bij mijn moeder op zolder nog verf gevonden van heel lang geleden. Misschien dat sommige nog niet opgedroogd zijn en dan kan ik best gaan verven met Floris.

Maar kunnen ook kleine blikjes keiharde verf zijn.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ik denk trouwens na deze avond dat er een aantal gebouwen zijn die we nog niet op waarde schatten:
- university, Ad kon hiermee het perfecte gebouw uit de 3rd Age pakken, zonder de volgorde in 2nd Age te hoeven bieden. Dus in feite heb je eerste keus in gebouwen en eerste keus in de acties. En 5 VP op de koop.
- colonist op vakje X en vakje Y, bijna nooit gebouwd, maar zoals Paul zei, je hebt wel een extra kolonist die je op een extra vakje naar de nieuwe wereld stuurt. En je mag als laatst kiezen waar je het plaatst - en zo de meerderheid pakken.

De soldaat op ontdekkingsvakje, leverde mij wat inkomsten, maar verder niet super goed gebouw, later werd het leuker toen ik een kapitein kreeg.
Gebouw ontdekkings reiziger in ontdekkingsvak is best, mooi. Dan wordt dat andere gebouw ook weer interessanter en kan je iedere beurt ontdekkingen doen met 4 voor maar 1 kolonist.

Voorlopig trok ik aan het kortste eind vorige keer. Hoop dat ik volgende keer betere strategie kan bedenken. :)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Die kolonist op vakje X of Y heb ik in het verleden overigens wel gebouwd, maar deze keer liet ik me door jou overtuigen dat een extra 'algemene' kolonist flexibeler was. Dat is wel zo, maar het viel in de praktijk tegen omdat de laatste kolonist toch bijna altijd in het ontdekkingsvak belandde, terwijl het kolonisatiespoor zeker tegen het einde steeds vlot volliep.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Dit stukje heeft me wel geholpen met beoordelen van de waarde en kiezen van gebouwen:
http://boardgamegeek.com/thread/400301/ ... -the-age-o

Ik ben het niet helemaal eens, de losse kolonist voelt nog steeds wel waardevol bijvoorbeeld in te zetten voor handelboot, ontdekking of oorlogvakje.
Plaats reactie