Rotterdam, de Ontembare Stad; The Game Master avondje 19 dec

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Rotterdam, de Ontembare Stad; The Game Master avondje 19 dec

Bericht door michiel »

Afgelopen donderdag hebben we bij mij in Dordrecht Rotterdam en De Ontembare Stad gespeeld. Na eerst een hapje eten met Vincere, en een paar spelers van het station te hebben gehaald, konden we kennismaken met Stuiter (die ik toevallig wel eens in Enschede bij spellenvereniging Fanaat had gezien). Na ook weer bijpraten met Thekkur, gingen we van start met een potje Rotterdam.

Bij Rotterdam heeft ieder een boot neemt een lading en kan dan via gekleurde vaarwegen zijn boot verplaatsen. De lading op de boot heeft een kleur en die moet naar de juiste haven. Simpel genoeg, maar als er iemand over een kleur vaarweg vaart, varen alle boten en zo kan je wel eens in verkeerde haven belanden. De regels zijn redelijk simpel.
Maar je kan elkaar flink dwars zitten. Ook kan je al een beetje vooruitkijken en gokken wat anderen doen.
Met de grondstoffen uit de havens kan je opdracht kaarten vervullen, zo levert een fles en een beschuit 4 punten op (kan je redelijk gemakkelijk komen) en de jam/sap , schoenen leveren al meer op.
Kom je met je boot op een ankerplaats krijg je een bonuskaart met een voordeelactie. Zelf had ik hier erg weinig van. Stuiter wel meer en met jokerkaartjes kon ze snel het eerst 12 punten met opdrachtkaarten winnen en na de eindtelling van alle grondstoffen had zij ook het spel gewonnen. (Daarmee moeten we de opmerking terugnemen dat de scheepvaart een mannending is).

We hadden genoeg keus uit spellen, maar om in de sfeer te blijven van 'the game master' uitgever, gingen we de ontembare stad - het verraad spelen. Het Verraad is de uitbreiding en verrijkt het spel met ... Verraad.
De ontembare stad voelt aan als kruising van Kolonisten met de gebouwen van Machiavelli op een origineel rond spelbord dat middeleeuws aanvoelt.
In De optembare Stad zijn de spelers grootmeesters die een middeleeuwse stad bouwen, dit doen ze door gebied te claimen (kopen) en hun ridders op een rond spelbord van de stad te plaatsen. En daar gebouwen op plaatsen. Uit drie open kaarten worden gebouwen gekozen en alle gebouwen van die soort leveren inkomsten (ook voor andere spelers). Met de punten voor gebouwen verhoog je ook je score.
Dan is er ook een Zwarte Meester, die de stad met zwarte ridders aan het verraden is. Een speler kan namelijk een zwart fiche kopen en daarmee invloed uitoefenen op de de Zwarte Meester: hem laten lopen en andere spelers aan laten vallen. Stuiter werd het eerste slachtoffer. En twee landen werden haar ontnomen. Tegen de zwarte meester is wel wat te doen, witte fiches kopen, invloed van de kerk die jouw verdediging hoger maakt (een witte zeszijdige dobbelsteen krijgt +1) of torens te bouwen waar de zwarte meerster niet over mag en +1 geeft op de gebieden hieromheen.

Toen het spel lekker was opgestart, was het wel tijd om op te houden, dus maakte we de ronde af, Stuiter wist mij in te halen en Vincere leek aan kop te gaan, met grote gebouwen en de HandelsGrootmeester (3 handels gebouwen), toen kwam Thekkur en wist in combinatie met bouwen en aanval van de Zwarte Meester de meeste punten te halen.

Weer een leuke avond.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Dank voor het aardige verslag!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ja dank voor je verslag en was inderdaad een leuke avond!
Rotterdam vond ik wel een aardig spel, hoewel de vormgeving naar mijn smaak wat te wensen overliet. Allemaal een beetje rechtoe rechtaan zonder al te veel fantasie. Dat maakt een spel toch wel leuk :) Door met vier spelers te spelen liep helaas de haven wel heel snel vol, waardoor er een soort file ontstond die de boel wel erg ophield. Het thema van het spel was dan wel weer grappig. Ik heb ooit eens een ander spel gespeeld dat 'Rotterdam' heette maar dat was niet te spelen. Een uitgave van het Rotterdamse havenbedrijf geloof ik.

De ontembare stad vond ik wel een leuk spel, we hebben het helaas maar kort kunnen spelen. Als alle spelers het spel kennen kan het wel een leuke zijn voor tussendoor, of als er nog een uurtje over is aan het einde van de dag.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ik zag wel dat de speeltijd voor de uitbreiding (het verraad) langer is.

Spel beviel me ook. Maar je moet echt wel de uitbreiding er bij hebben, het basisspel alleen - de ontembare stad - is een beetje suf spel.

Ook weer goed om je te zien Thekkur. Hoop dat ik er zondag ook bij kan zijn.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thekkur schreef:Allemaal een beetje rechtoe rechtaan zonder al te veel fantasie.
Dat past wel bij het thema.....
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik vond het erg gezellig. Typisch ook dat we dezelfde spellen speelden als 6 jaar geleden...

Rotterdam was leuk maar wel krap met z'n vieren. Met drie had het waarschijnlijk beter gepast. Een aardig idee maar wel jammer dat, als je na veel moeite de haven bereikt, er nog steeds een 50% kans is dat je het verkeerde kaartje trekt. Misschien helpt de uitbreiding daar nog bij. De Ontembare Stad was in ieder geval een stuk beter met de uitbreiding; meer interactie en je kon elkaar lekker dwars zitten.
Laatst gewijzigd door Vincere op donderdag 2 januari 2014, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Is 2007 pas vier jaar geleden? Ach, waar blijft de tijd.....
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Haha bizar! Weer zo'n topic uit een grijs verleden dat aantoont dat we eigenlijk helemaal niet veranderen... :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Wijlen Fandath Ryne schreef:Is 2007 pas vier jaar geleden? Ach, waar blijft de tijd.....
Ja, als student verliep de tijd anders...


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ik dacht dus dat de ontembare stad een heel oud spel was... met die achthoekige vakjes en die kaartjes. Blijkt het gewoon een hedendaags spel te zijn :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Nee dat is exagon geloof ik.

het is wel hedendaags, maar niet supernieuw.


Had je nog foto's vincere?

Is wel bizar inderdaad dat precies diezelfde spellen gespeeld werden.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Hexagon. Zeshoek. Van aaneensluitende zeshoeken kun je namelijk een vlak maken. Met achthoeken lukt dat niet.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Is dat ook weer even rechtgezet. :) De vkajes hadden volgens mij sowieso maar vier kanten als ik er goed over nadenk... tetragonen dus.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

ik bedoelde exagon : http://boardgamegeek.com/boardgame/26693/exagon

maar met vierkante is blockus ofzo?

Overigens nog nooit gespeeld.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

michiel schreef:Had je nog foto's vincere?
Ja, hier zijn ze dan eindelijk...


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ha, mooie foto's weer. Sommige details zijn echt tof op de camera.

En met natuurlijk weer lekker expressieve gezichten van Thekkur. :)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

michiel schreef:En met natuurlijk weer lekker expressieve gezichten van Thekkur. :)
Hij ziet er erg ontembaar uit.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hahah ik hoop dat ik floris niet te bang heb gemaakt ;)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik vond trouwens nog de scores:

Rotterdam: Stuiter 17, Vincere 12, Michiel 9, Thekker 4.
De Ontembare Stad: Thekkur 16, Vincere 13, Stuiter 8, Michiel 7, De zwarte meester 4.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Jammer dat de zwarte meester niet mee wilde doen met het potje Rotterdam.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ja, die chagrijnige vent nodigen we niet meer uit.

Ik heb trouwens eindelijk je look-alike gevonden!
Brian Posehn (foto 1, foto 2) vs. Thekkur (foto 1, foto 2).


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Haha, jullie lijken wel erg op elkaar ja. Vincere heeft zelfs de namen omgedraaid, of is dat wel zo ...

De zwarte meester is inderdaad een chagrijn, niets met handelen alleen maar uit op verraad enz. Maar daar niet erg goed in.
Misschien dat we hem niet alleen de punten van de gebouwen moeten geven, maar ook van de landen, heeft hij ook nog een kansje.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Haha of ik daar nu blij moet zijn. :) Maar goed, misschien dat ik Van Halen ooit nog wel een keer zo goed ga vinden dat ik er een T-shirt van ga dragen. Excellent!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie