Rotterdam, de Ontembare Stad; The Game Master avondje 19 dec
Geplaatst: zaterdag 21 december 2013, 14:37
Afgelopen donderdag hebben we bij mij in Dordrecht Rotterdam en De Ontembare Stad gespeeld. Na eerst een hapje eten met Vincere, en een paar spelers van het station te hebben gehaald, konden we kennismaken met Stuiter (die ik toevallig wel eens in Enschede bij spellenvereniging Fanaat had gezien). Na ook weer bijpraten met Thekkur, gingen we van start met een potje Rotterdam.
Bij Rotterdam heeft ieder een boot neemt een lading en kan dan via gekleurde vaarwegen zijn boot verplaatsen. De lading op de boot heeft een kleur en die moet naar de juiste haven. Simpel genoeg, maar als er iemand over een kleur vaarweg vaart, varen alle boten en zo kan je wel eens in verkeerde haven belanden. De regels zijn redelijk simpel.
Maar je kan elkaar flink dwars zitten. Ook kan je al een beetje vooruitkijken en gokken wat anderen doen.
Met de grondstoffen uit de havens kan je opdracht kaarten vervullen, zo levert een fles en een beschuit 4 punten op (kan je redelijk gemakkelijk komen) en de jam/sap , schoenen leveren al meer op.
Kom je met je boot op een ankerplaats krijg je een bonuskaart met een voordeelactie. Zelf had ik hier erg weinig van. Stuiter wel meer en met jokerkaartjes kon ze snel het eerst 12 punten met opdrachtkaarten winnen en na de eindtelling van alle grondstoffen had zij ook het spel gewonnen. (Daarmee moeten we de opmerking terugnemen dat de scheepvaart een mannending is).
We hadden genoeg keus uit spellen, maar om in de sfeer te blijven van 'the game master' uitgever, gingen we de ontembare stad - het verraad spelen. Het Verraad is de uitbreiding en verrijkt het spel met ... Verraad.
De ontembare stad voelt aan als kruising van Kolonisten met de gebouwen van Machiavelli op een origineel rond spelbord dat middeleeuws aanvoelt.
In De optembare Stad zijn de spelers grootmeesters die een middeleeuwse stad bouwen, dit doen ze door gebied te claimen (kopen) en hun ridders op een rond spelbord van de stad te plaatsen. En daar gebouwen op plaatsen. Uit drie open kaarten worden gebouwen gekozen en alle gebouwen van die soort leveren inkomsten (ook voor andere spelers). Met de punten voor gebouwen verhoog je ook je score.
Dan is er ook een Zwarte Meester, die de stad met zwarte ridders aan het verraden is. Een speler kan namelijk een zwart fiche kopen en daarmee invloed uitoefenen op de de Zwarte Meester: hem laten lopen en andere spelers aan laten vallen. Stuiter werd het eerste slachtoffer. En twee landen werden haar ontnomen. Tegen de zwarte meester is wel wat te doen, witte fiches kopen, invloed van de kerk die jouw verdediging hoger maakt (een witte zeszijdige dobbelsteen krijgt +1) of torens te bouwen waar de zwarte meerster niet over mag en +1 geeft op de gebieden hieromheen.
Toen het spel lekker was opgestart, was het wel tijd om op te houden, dus maakte we de ronde af, Stuiter wist mij in te halen en Vincere leek aan kop te gaan, met grote gebouwen en de HandelsGrootmeester (3 handels gebouwen), toen kwam Thekkur en wist in combinatie met bouwen en aanval van de Zwarte Meester de meeste punten te halen.
Weer een leuke avond.
Bij Rotterdam heeft ieder een boot neemt een lading en kan dan via gekleurde vaarwegen zijn boot verplaatsen. De lading op de boot heeft een kleur en die moet naar de juiste haven. Simpel genoeg, maar als er iemand over een kleur vaarweg vaart, varen alle boten en zo kan je wel eens in verkeerde haven belanden. De regels zijn redelijk simpel.
Maar je kan elkaar flink dwars zitten. Ook kan je al een beetje vooruitkijken en gokken wat anderen doen.
Met de grondstoffen uit de havens kan je opdracht kaarten vervullen, zo levert een fles en een beschuit 4 punten op (kan je redelijk gemakkelijk komen) en de jam/sap , schoenen leveren al meer op.
Kom je met je boot op een ankerplaats krijg je een bonuskaart met een voordeelactie. Zelf had ik hier erg weinig van. Stuiter wel meer en met jokerkaartjes kon ze snel het eerst 12 punten met opdrachtkaarten winnen en na de eindtelling van alle grondstoffen had zij ook het spel gewonnen. (Daarmee moeten we de opmerking terugnemen dat de scheepvaart een mannending is).
We hadden genoeg keus uit spellen, maar om in de sfeer te blijven van 'the game master' uitgever, gingen we de ontembare stad - het verraad spelen. Het Verraad is de uitbreiding en verrijkt het spel met ... Verraad.
De ontembare stad voelt aan als kruising van Kolonisten met de gebouwen van Machiavelli op een origineel rond spelbord dat middeleeuws aanvoelt.
In De optembare Stad zijn de spelers grootmeesters die een middeleeuwse stad bouwen, dit doen ze door gebied te claimen (kopen) en hun ridders op een rond spelbord van de stad te plaatsen. En daar gebouwen op plaatsen. Uit drie open kaarten worden gebouwen gekozen en alle gebouwen van die soort leveren inkomsten (ook voor andere spelers). Met de punten voor gebouwen verhoog je ook je score.
Dan is er ook een Zwarte Meester, die de stad met zwarte ridders aan het verraden is. Een speler kan namelijk een zwart fiche kopen en daarmee invloed uitoefenen op de de Zwarte Meester: hem laten lopen en andere spelers aan laten vallen. Stuiter werd het eerste slachtoffer. En twee landen werden haar ontnomen. Tegen de zwarte meester is wel wat te doen, witte fiches kopen, invloed van de kerk die jouw verdediging hoger maakt (een witte zeszijdige dobbelsteen krijgt +1) of torens te bouwen waar de zwarte meerster niet over mag en +1 geeft op de gebieden hieromheen.
Toen het spel lekker was opgestart, was het wel tijd om op te houden, dus maakte we de ronde af, Stuiter wist mij in te halen en Vincere leek aan kop te gaan, met grote gebouwen en de HandelsGrootmeester (3 handels gebouwen), toen kwam Thekkur en wist in combinatie met bouwen en aanval van de Zwarte Meester de meeste punten te halen.
Weer een leuke avond.