War of the Ring, 5 januari 2014

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

War of the Ring, 5 januari 2014

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Omdat Thekkur wel erg ver in het noorden van Rotterdam is gaan wonen, ondernamen Michiel en Fandath een treinreis om samen met de gastheer en DrCaligari, die heel dapper was gaan fietsen, het fraai uitgevoerde spel War of the Rings te proberen.

De Krachten van het Duister (Thekkur als Sauron en DrCaligari als Saruman en de Zuiderlingen/Oosterlingen) probeerden de vreedzame volkeren van het Westen en Noorden (Michiel met Gondor en de Elfen, Fandath met Rohan, de Noorderlingen en de Dwergen) op wrede wijze onder de voet te lopen. De Vrije Wereld vestigde alle hoop op het Reisgezelschap dat de Ring zou moeten vernietigen in Mordor.

Afbeelding
De Heersers van de Duisternis broeden hun plannen uit

Het viel niet mee.... we kenden het spel niet, en er zijn heel wat regels. Hoezo, 120 minuten?! We zijn de hele dag bezig geweest, en ik geloof dat het DrCaligari was die opmerkte dat we in die tijd alle Lord of the Ring-films hadden kunnen bekijken. Zeer globaal spelen er twee zaken: enerzijds kunnen de partijen oorlog voeren en gebieden veroveren en anderzijds kan de 'Lichte' speler proberen het Reisgezelschap richting Mordor te verplaatsen terwijl de 'Duistere' speler probeert om dat gezelschap onder de macht van de Ring te brengen ("corruptie").

Alle volkeren beschikken over soldaten en elite-eenheden, en daarnaast over leiders (vrij) of Nazgul (duister). Aan de vrije kant staan ook nog de bekende helden uit de boeken: Frodo en Sam (letterlijk onafscheidelijk), Merijn en Pepijn, Gandalf, Stapper/Aragorn, Boromir, Gimli en Legolas. De duistere kant beschikt over Saruman, de Heksenkoning en de 'Mond van Sauron'. Er zijn kaarten met allerlei gebeurtenissen en dobbelstenen om acties uit te voeren.

Waarschijnlijk hebben we wel het een en ander verkeerd gedaan, ondanks het vele opzoekwerk. Ook onze strategie was vermoedelijk bar en boos, want als ik de berichten op Boardgamegeek lees, moeten de vrije speler het toch echt van het Reisgezelschap hebben en de duistere van veroveringen. Bij ons liep het wat anders.

We volgden eerst netjes het boek: het Reisgezelschap ging op pad vanuit Rivendell, Sauron begon zijn troepen te verzamelen, en de volkeren van het Westen hadden nog niets in de gaten (want je moet ook nog in oorlog zijn om een beetje mee te doen). En als eerste stelde Saruman zijn troepen op voor een aanval op Rohan, dat zich keurig terugtrok in Helms' Deep.
Maar plotseling verschenen Gandalf, Legolas, Boromir en Gimli in Helms' Deep, en toen stond er teveel om nog een aanval op te wagen. En het Duister kreeg een nieuwe tegenslag te verwerken doordat de Enten (niet echt volgens het boek) Saruman een kopje kleiner maakten.

Op andere fronten ging het beter met het Duister: de Elfen probeerden Dol Guldur in te nemen, maar dat lukte niet, en een sterke macht van Oosterlingen en Sauron-orks rukte op naar Lorien, dat niet te houden bleek. Ook Gondor zag grote legers op zich af komen.
En intussen vorderden de Ringdragers wel, maar ze kwamen ook steeds meer in de Ban van de Ring (de corruptiescore steeg).

Afbeelding
Na de dood van Saruman nam Rohan het initiatief over en wist met hulp van enkele helden, Orthanc in te nemen. Dat was gevaarlijk voor de duistere partij, want daarmee waren meteen de helft van de punten voor een militaire overwinning voor de Lichte speler gescoord. Het Duister moet daarvoor veel meer innemen, vanwege de militaire overmacht.
We dachten het spel lang niet af te krijgen, maar op het laatst probeerde Gondor, flink versterk met leiders en helden, nog een uitval. En die slaagde: Minas Morgul viel, en de overwinning van het Licht was daar. Een onverwacht en ook ongebruikelijk einde - als het niet gebeurd was, had het Duister uiteindelijk wel gewonnen, want als ik op Boardgamegeek kijk, denk ik dat ons Reisgezelschap te zwak geworden was voor een succesvolle tocht door Mordor.

Al met al een aardig spel met veel sfeervolle elementen, maar al die regels....

En het was natuurlijk een geslaagde en gezellige dag, dat zeker!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Klinkt erg gaaf!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Nice. :)
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ja het was weer erg gezellig, goed Thekkur en DrCaligari weer te zien. En gezellig even een bordspel te spelen. In de hoop dat we nog wat tijd over hadden had ik nog de ontembare stad en een aantal andere spellen meegenomen en magic kaarten.
Daar was allemaal geen tijd voor want het spel opzetten en uitleggen kostte al 2,5 uur. Maar wat een mooi spel. Een supergroot bord, heel veel miniaturen en mooi uitgewerkt en ditto kaarten.

Ik heb het vooral beleefd als een naspelen van de boek / film. Bepaalde elementen zijn daar buiten proportioneel goed, zoals de helden. Maar dat is hetzelfde in het boek, want door Gandalf en consorten wordt toch maar even Rohan geactiveerd, Helmsdeep bevrijdt en de witte stad Minas Tirith van belegering geredt. Eigenlijk best wel gespeeld zoals het boek dan toch?

Het was een beetje te krachtig dat ik met de hele heldentroep toen Minas Morgul kon binnenstormen ...
Zou dat niet gelukt zijn, hadden we zeker niet gewonnen, de duistere troepenhebben nou eenmaal veel aanwas en onbeperkte aangroei van Orken en andere duistere types.

De meeste regels hadden we wel goed geloof ik. Hier nog wat aanvullingen:
- Een gebied dat veroverd is krijgt een fiche, dit kan geen vluchtgebied meer zijn.
- Nazgul mogen geen gebied met een vesting betreden, tenzij belegerd.
- recruteren met dobbelsteen mag maximaal 1 leger per plek
- Politieke spoor ging geloof ik sneller dan we bijhielden

Achteraf hebben drCaligari en ik nog een potje magic gedaan, mijn deck was aardig, maar ik werd vakkundig ingemaakt.

Hier filmpje van een spel, waarbij het mij om de achtergrond muziek gaat. (eerste minuutje doorspoelen)
http://www.youtube.com/watch?v=AyNVtjXcEDY
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

O wacht ik zag net een stuk dat Gandalf dood moet gaan om Gandalf de witte te kunnen worden (en dat scheelt dan gelijk corruptie punten!).

Dat stukje hebben we geloof ik overgeslagen... :roll:
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 015&type=1
voor wie ME CCG uit wil checken, zag dat op me site er een paar karakters stonden ;-)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

michiel schreef:O wacht ik zag net een stuk dat Gandalf dood moet gaan om Gandalf de witte te kunnen worden (en dat scheelt dan gelijk corruptie punten!).

Dat stukje hebben we geloof ik overgeslagen... :roll:
Het hoeft niet per se, het is ook toegestaan om Gandalf de Grijze te vervangen door Gandalf de Witte, zoals we gedaan hebben. Maar het was wel handiger geweest om het te doen, inderdaad vanwege die corruptiepunten.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Mooi verslag Paul, leest bijna net zo lekker weg als het boek. Ik mis alleen de gedichtjes. ;)
Er was nog iets anders dat ik nog niet helemaal heb uitgezocht; De Nazgul kunnen zich begeven naar de laatste plek waar het fellowship zichbaar was. Als er een nazgul op die locatie staat mogen wij tot 3 dobbelstenen tijdens de jacht opnieuw gooien. Een aanzienlijke winst (zeker in het begin van het spel) want nu kregen we pas na 2,5 uur het reisgenootschap in beeld als Duistere Macht zijnde. Toen was het kwaad al geschied en konden alle helden zonder kleerscheuren hun plekjes als leiders van de onoverwinnelijke legers van het licht claimen.

Hadden wij het reisgenootschap wat meer het vuur aan de schenen gelegd dan zouden die ellendige hobbitses veel meer moeten healen.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Haha, ja gedichtjes moet toch ook wel kunnen niet?
Ik zag deze bij boardgamegeek:
See Gandalf.
See Gandalf Die.
Die, Gandalf, Die!
Die-duh-die-Die-die!

First aid for you?
NO CAN DO!
Gaat over het laten sterven van Gandalf de grijze zodat hij als de witte terug kan komen. Ook kan hij nogal wat corruptie tegenhouden.

Aan het eind stonden wij vrij hoog met corruptie. En ik denk niet dat we de berg gehaald zouden hebben. Schier onmogelijk zelfs, want laatste deel incasseer je iedere stap een jachttegel. Dus we hadden meer lieden moeten laten sterven. Daarintegen, hebben al die helden wel even (met een dosis geluk) Minas Morgul in weten te pikken.

Dus jullie hebben het wel goed gedaan, alleen als we ontdekt zouden zijn, konden jullie de Nazgul op dezelfde plek zetten. Dan moet je en goed jagen en geluk hebben met de jachttegel.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thekkur schreef:De Nazgul kunnen zich begeven naar de laatste plek waar het fellowship zichbaar was. Als er een nazgul op die locatie staat mogen wij tot 3 dobbelstenen tijdens de jacht opnieuw gooien.
We haden dat inderdaad niet in de gaten, maar zo erg is het nou ook weer niet met de Nazgul. Je mag maximaal drie dobbelstenen opnieuw gooien, steeds een voor elk van de volgende voorwaarden:
- een of meer Nazgul;
- een of meer legereenheden;
- een vesting.
En (ook gemist): een Nazgul mag geen gebied met een vesting van het Licht betreden, tenzij die vesting belegerd wordt. Je kunt dus niet beginnen met een Nazgul in Rivendell neer te zetten om steeds een extra dobbelsteen te gooien.

Nog andere regel die ik gemist had, is dat de helden ook dood kunnen, namelijk als ze aan een gevecht deelnemen en alle legereenheden uitgeschakeld worden. Ze gedragen zich dan net als leiders. De Nazgul zijn van alle leiders en karakters de enigen die opnieuw gerekruteerd kunnen worden.
Een held/schurk (karakter van het Duister) alleen, heeft geen last van vijandelijke legers (blijkbaar verstoppen ze zich dan).
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie