Diplomacy en Puerto Rico, 19 januari 2014

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Diplomacy en Puerto Rico, 19 januari 2014

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Twee spellen gespeeld, maar geen van beide afgemaakt door tijdgebrek bij verschillende deelnemers. Nou ja, het was best gezellig.

Eduard had Diplomacy meegenomen, een al lang bestaand bordspel dat van oudsher een grote aanhang kent. Het spel stelt de situatie in Europa voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog (vanaf 1901) voor, waarbij zeven grootmachten (Engeland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Rusland, Turkije) met militaire middelen (legers en vloten), maar vooral door (min of meer) geheime onderhandelingen, proberen de hegemonie in handen te krijgen. Iedereen begint met een aantal gebieden, waarvan in sommige een stad ("bevoorradingscentrum") staat. Meer invloed is te krijgen door meer gebieden, en vooral meer steden, in handen te krijgen: het aantal steden is gelijk aan het totaal van de legers en vloten die je hebt. En daarbij zijn goede bondgenootschappen natuurlijk onontbeerlijk.

We speelden met z'n vijven, waardoor Italië en Duisland niet meededen maar wel legers hebben. Eigenlijk komt het spel dan niet helemaal tot z'n recht, maar we hadden in ieder geval een gezellige en interessante middag. Met Engeland (Harmen), Frankrijk (Eduardito), Rusland (Michiel), Oostenrijk (Paul) en Turkije (Eduard) zetten we het bord op:
Afbeelding
Iedereen begint met drie legers/vloten, alleen Rusland, dat een groot gebied te beheren heeft, krijgt er vier. Een bijzonderheid van Diplomacy is, dat de zetten niet een voor een worden uitgevoerd, maar dat iederen de orders opschrijft, waarna alle bewegingen gelijktijdig plaatsvinden en er regels zijn om te bepalen wat el en niet lukt. Een ronde bestaat dan ook uit het geven van opdrachten en het uitvoeren daarvan - maar tijdnes het geven van de opdrachten mogen de spelers vrijuit onderhandelen over hun plannen en beloften doen waar ze zich vervolgens wel of niet aan hoeven te houden. Per 'jaar' zijn er twee ronden (voorjaar en najaar), en in het najaar wordt steeds de balans opgemaakt.

Het karakteristieke Diplomacy-gebeuren, waarbij groepjes spelers zich in verschillende ruimten terugtrekken om onderling hun plannen te bespreken, deed zich eigenlijk maar weinig voor: er werd in de meeste gevallen tamelijk open onderhandeld. Daarbij speelde het geringere aantal landen een belangrijke rol: we zaten elkaar allemaal wat minder in de weg.
Het spel verliep volgens een tamelijk vast patroon. In het westen deed Frankrijk goede zaken, terwijl de Engelsen tevreden leken met bescheiden veroveringen. In het oosten kwam Rusland onder druk te staan van de Turken. In het midden hield Oostenrijk zich vooral bezig met het innemen van Italiaanse en Duitse gebieden.

Aantal steden bij het begin van ieder voorjaar (1901-1902-1903-1904):
Engeland 3 - 4 - 5 - 5
Frankrijk 3 - 6 - 6 - 8
Oostenrijk 3 - 5 - 7 - 9
Rusland 4 - 6 - 5 - 4
Turkije 3 - 5 - 7 - 7

We hadden niet meer tijd dan voor deze vier ronden. Op dat moment had Oostenrijk de meeste steden, maar de Fransen en de Turken waren plannen aan het smeden om daar iets aan te doen. Dat had waarschijnlijk weer tot een verbond tussen Oostenrijk en de geplaagde Russen geleid. En wie weet, had Engeland van al die activiteiten kunnen profiteren.
Maar we zullen het niet weten - omdat de Rus en de Brit op huis aan moesten, werd tot vrede besloten.


De overige drie begonnen nog aan een potje Puerto Rico, maar dat maakten we niet meer af. Met nog zeker 3 of 4 ronden te gaan had Ed 19 punten, Eduardito 18 en Paul 16.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Klinkt als een gezellige avond, en wel een leuk spel ook!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ik was vandaag de verliezer, eerst met Diplomacy en later met Age of Empires elders (Dordrecht zie onder).
Bij Diplomacy, wat ik wel een leuk spel vind, vielen twee Russische steden en het was dat 'Engelse' Harmen zich netjes aan ons verdrag hield, of een derde Russische vaderlands stad was gevallen en de kruimels van Rusland verdeeld onder de resterende.
Interessant en leuk spel, maar moeilijk 7 spelers te vinden om echt uitt de verf te krijgen en ik vrees dat het eindspel erg lang kan duren. Omdat degene die voorloopt, de rest tegen zich krijgt - ook wel leuk natuurlijk.

Een leuk stukje onderhandelen waar ik van genoot:
De onderhandelingronde begonnen inderdaad vrij open, totdat ik als Rusland te erg in het nauw gedreven werd door Turkije. Ik moest het wel op een akkoord gooien met Oostenrijk. Dat een harde was in de onderhandelingen, namelijk een Rusische stad eiste :shock: . Ik ging akkoord aangezien het dat was of mijn hoofdstad, of beiden.
En vroeg Oostenrijk om Turkije's aanvoer te dwarsbomen.
Uiteindelijk hield Oostenrijk zich netjes aan de onderhandelingen, maar viel ook maar een tweede Rusische stad binnen, waar niet over gepraat was.
Later die avond zag ik andere spel genoten. De broers: Erwin, Ad en Ton.
We speelde nog een pot Age of Empires bordspel.
Ton had ik het spel voor het eerst uitgelegd, adhv een proefpot (zonder uitleg vooraf) ging dat best snel.
Maar ik denk dat ik teveel uitlegde (vooral toen Ad het klooster EN Kathedraal dreigde te pakken, maakte ik geen vrienden) en uiteindelijk laatste eindigde.

Eindscore en globale strategie:
Ad (Holland) kolonisatie (klooster), handel (fiches en handelboot) 90 punten
Erwin (Portugal) Handel (fiches en extra Handelaar per beurt, handelboot) en handelvloot (overwinningspunten) 84 punten
Ton (Engeland) van alles wat 75 punten
Michiel (Spanje) ontdekking (kapitein in ontdekkingvak) en kolonisatie (kolinist op x vak)

Ik kon in beurt 2, twee gebouwen kopen, doordat ik de Incan Empire had gekocht. Maar liet mijn inkomsten schieten. Hierdoor mistte ik het geld om de laatste beurt gebouwen te kopen.
Ik moest ook een keer de kathedraal kopen van mezelf uit angst dat Ad deze zou kopen en met het klooster gebruiken, maar ik kon maar 2 missionares sturen, vanwege dwarsboming en geldgebrek. Een les dat economie van belang is.

Ad speelde weer een stevige mooie pot en won goed met goede tweede plek Erwin met geringe kolonisatie een erg mooi resultaat ook.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

michiel schreef:Een leuk stukje onderhandelen waar ik van genoot:
De onderhandelingronde begonnen inderdaad vrij open, totdat ik als Rusland te erg in het nauw gedreven werd door Turkije. Ik moest het wel op een akkoord gooien met Oostenrijk. Dat een harde was in de onderhandelingen, namelijk een Rusische stad eiste :shock: . Ik ging akkoord aangezien het dat was of mijn hoofdstad, of beiden.
En vroeg Oostenrijk om Turkije's aanvoer te dwarsbomen.
Uiteindelijk hield Oostenrijk zich netjes aan de onderhandelingen, maar viel ook maar een tweede Rusische stad binnen, waar niet over gepraat was.
Dat was eigenlijk een van de weinige echter Diplomacy-style onderhandelingen: we gingen naar de gang en namen de kaartjes mee.

Ik had twee legers klaar staan die inderdaad Warschau bedreigden, maar die had ik daar neergezet toen we nog niet onderhandeld hadden. Je bood Warschau toen wel erg makkelijk aan, en als gevolg daarvan kwam een van die legers vrij om in plaats daarvan Berlijn te pakken.
Mijn aanval op Turkije voerde ik alleen uit om me formeel aan de afspraak te houden. Het kwam daarbij mooi van pas dat die aanval de Turkse plannen die juist tegen mij gericht waren, verstoorde.
Maar eigenlijk heb ik dit niet goed gedaan. We hadden een solide verdrag moeten afspreken met concrete acties tegen de Turken, die te sterk begonnen te worden. Zo had bijvoorbeeld Warschau Russisch kunnen blijven, en Berlijn inderdaad Oostenrijks, met verder een vredesverdrag. Rusland was in het zuiden te zwak geworden omdat de Russische legers in Scandinavië en Duitsland te ver van huis waren; Oostenrijk kon zich, met meer steden, beter veroorloven om het relatief ver weg gelegen Berlijn te bezetten.
Toen we er mee ophielden had ik de meeste steden, maar Frankrijk en Turkije stonden er op het bord het beste voor en waren van plan om Oostenrijk in de tang te nemen. Een van beiden kon ik wel hebben, maar tegen allebei had ik een sterk Rusland nodig als bondgenoot om de Turkije bezig te houden. Een probleem was ook dat Frankrijk niets te duchten had van Engeland, omdat Harmen zoals gewoonlijk erg vreedzaam was. Uiteindelijk leek een Franse overwinning me het meest waarschijnlijk, vooral omdat Oostenrijk en Rusland vermoedelijk toch samen tegen Turkije waren opgetrokken.

Al met al vind ik het spel eigenlijk niet goed speelbaar zonder Duitsland. Ik vraag me af of er geen alternatieve vijf-speler-regels zijn, bijvoorbeeld zonder Turkije, en dan misschien ook met een voorziening dat die gebieden (of sommige ervan) helemaal niet meedoen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Wijlen Fandath Ryne schreef:Een probleem was ook dat Frankrijk niets te duchten had van Engeland, omdat Harmen zoals gewoonlijk erg vreedzaam was.
"Ja maar zo ging het in het echt ook!?"


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Vincere schreef:
Wijlen Fandath Ryne schreef:Een probleem was ook dat Frankrijk niets te duchten had van Engeland, omdat Harmen zoals gewoonlijk erg vreedzaam was.
"Ja maar zo ging het in het echt ook!?"
:)
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie