D&D Boardgames + D&D Command

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

D&D Boardgames + D&D Command

Bericht door klaasel »

Ons D&D groepje speelt dus momenteel niet meer, als vervanging gaan we ons richten op fantasy bordspellen. Vorige keer Runewars (zie http://www.roleplayers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1926), komende vrijdag gaan we MageKnight proberen. Na die tijd zal ik wel ff een update posten van onze bevindingen.

Voor ons vormt dit een "D&D Light"-versie, zodat we iets minder hardcore bezig zijn met bijv een lange campaign met dito voorbereiding van een DM. Het spel kan namelijk ook/juist coöperatief gespeeld worden. Daarbij kunnen ook niet D&Ders wat makkelijker aanschuiven.

Ook zijn we geinteresseerd in Descent en de D&D Boardgames, ook icm met D&D Command.
Laatst gewijzigd door klaasel op zondag 1 juni 2014, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Bericht door klaasel »

Naast MageKnight hebben we ons vooral de laatste tijd toegelegd op de D&D Boardgames. We hebben nu al een paar keer verschillende versies gespeeld, Legend of Drizzt, Wrath of Ashardalon en Castle Ravenloft. Heel erg leuke bordspellen en zeer uitdagend!

Het spel is gebaseerd op D&D 4e en bevat dus scenario's waarmee je random dungeon tiles doorwandelt en je monsters tegenkomt. Die tiles zitten in een geschudde stapel die je dus random pakt. De meeste scenario's eindigen met het verslaan van een villain zoals draken, beholders en illithids. Of heel hard weglopen van een draak na het pakken van zijn treasure.

Het spel is coöperatief geheel in de stijl van D&D en alle iconische classes zijn wel aanwezig. In de Drizzt versie zitten characters als Wulfgar, Cattibrie en Drizzt zelf, ook leuk. De PC's zijn level 1 en kunnen 1 keer level up gaan, waarmee je nog een extra daily power krijgt en 2 hp. Je hebt geen tot 3 healing surges, afhankelijk van hoe moeilijk je het zelf wil maken.

Het spel is dus echt lastig uit te spelen. Ons groepje is van nature aardig op min-maxen ingesteld, maar wij hebben echt moeite de spellen uit te spelen. Regelmatig dachten we: dit redden we niet, maar is het ons toch gelukt, maar nog nooit met minder dan 2 healing surges over het algemeen. Je hebt dus op elke nieuwe verkende dungeon tegel een monster en je trekt ook nog encounter kaarten die je schade kunnen doen, zoals traps. Monsters die je verslaat geven xp, die je kan gebruiken om dat soort vervelende encounters af te kopen of, bij een gerolde 20, level up te gaan met een personage.

Alles gebeurt dus met miniatuurtjes en tiles, waardoor het spel visueel erg leuk is. Elke dungeon is weer anders en het is altijd leuk om een gigantische draak tegen over je eigen hero te zien.

Ook zijn er homebrew regels waarmee je bijvoorbeeld vaker level up kan gaan, maar dat is niet officieel supported.
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Bericht door klaasel »

Naast de boardgames hebben we dus ook D&D Command opgepakt.

Dit is meer een skirmish spel waarbij je een klein thematisch legertje hebt, bijv Goblins, Undead of Drow, ook weer in het D&D universum.

Elke speler (aantal: 2 t/m 4) heeft 2 grote en 2 kleine tiles, die hij aan de ander vast kan klikken en zo het battlefield creeert, met hier en daar difficult terrain, cover en hazardous terrain. Snel op te zetten dus. Elke speler kiest vervolgens een hero die ofwel wat meer opbouwt of wat meer aggressief is (over het algemeen).

Je deployet je creatures die dus vakjes moven en een attack hebben en gaat elkaar zo afslachten. Voor elk gedood beestje verliest de hero morale en zodra er 1 op 0 morale staat is het spel klaar en wint degene met de meeste morale.

Het vechten wordt ondersteund door Order cards, wat je net als een TCG een aantal in je hand hebt en van een deck pakt. Deze kunnen schade preventen, extra damage doen, vijanden uitschakelen etc. Ook de volgorde waarop je je beestjes krijgt wordt bepaald door een creature deck. Het maximum aantal beestjes wat je in mag leggen hangt weer van je Leadership af.

Ook dit is een erg leuk spel dat elke keer weer anders is, omdat er een aantal random elementen in zitten en je dus je tactiek moet aanpassen op wat je hebt.

Het mooie ook van D&D command is, is dat je de monsters weer kan gebruiken voor de D&D Boardgame. Er zitten extra kaartjes in die je door het deck kan schudden van de boardgame, zodat je meer variatie hebt.

Grote nadeel van beide spellen is dat Wizards het niet meer actief ondersteunt (zoals wel het geval bij MageKnight of Descent). Dus er komen geen uitbreidingen.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

digitaal heb je zo'n spel dat cardhunter heet.

Je hebt hier 3 helden en met kaarten ga je vechten, lopen, verdedigen, magie, harnas etc.
Met een uitrusting stuk krijg je een aantal kaarten. Als je heel je uitrusting bij elkaar neemt heb je dus een deck met kaarten.

Leuk spel! www.cardhunter.com
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Bericht door klaasel »

michiel schreef:digitaal heb je zo'n spel dat cardhunter heet.

Je hebt hier 3 helden en met kaarten ga je vechten, lopen, verdedigen, magie, harnas etc.
Met een uitrusting stuk krijg je een aantal kaarten. Als je heel je uitrusting bij elkaar neemt heb je dus een deck met kaarten.

Leuk spel! www.cardhunter.com
heb het even geprobeerd, leuk spel!
Plaats reactie