Piraten & Kooplui en Stenen Tijdperk, 17 augustus 2014

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Piraten & Kooplui en Stenen Tijdperk, 17 augustus 2014

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Een klein gezelschap, maar een gezellige dag. In het verre Haarlem speelden speelden we zondagmiddag eerst Piraten & Kooplui, waarbij de piraten Zwartbaard (DrCaligari) en Roodbaard (Thekkur) woest ten strijde trokken en glorieuze overwinningen met zware nederlagen afwisselden, maar uiteindelijk toch uitgroeiden tot een bijna legendarische status in het Caribisch gebied. Koopman Fandath (geen baard) dobberde intussen wat treurig rond in zijn scheepje, kreeg maar geen goeie handel bij elkaar en gaf teveel uit aan nooit gebruikte verbeteringen. Nou ja, het was nog wel genoeg om de piratensloep tot zinken te brengen.

Nee, dan de echte zeeschuimers. Moordend en plunderend wist DrCaligari al heel snel een vervaarlijk fregat in zee te leggen, maar dat schrok Thekkur in het geheel niet af: die viel onvervaard aan en bracht het tot zinken! Zelf ging hij wel weer ten onder tegen de Royal Navy, maar het sneuvelen van kapiteins en zinken van schepen belemmerde de gestage stroom van goud en goederen waarmee de piraten aan hun rijkdom bouwden, nauwelijks.

DrCaligari won met 10 punten. Niet slecht voor iemand die het spel nog nooit gespeeld had. Thekkur (6) en Fandath (3) volgden op ruime afstand.


Zondagavond gingen we terug naar het Stenen Tijdperk. Fandath volgde zijn eerder zo succesvolle strategie van bevolkingsgroei, maar zette dat deze keer waarschijnlijk te ver door: het leverde wel veel spullen op, maar het was maar de vraag of al dat volk wel zo efficient bezig was. Thekkur scoorde intussen aardig door veel gereedschappen te ontwikkelen, terwijl DrCaligari heel wat overwinningspunten binnenhaalde door voortgang te boeken in de beschaving.

Dat laatste bleek in de eindstand erg veel punten op te leveren. De precieze scores heb ik in Haarlem laten liggen, maar DrCaligari won met ongeveer 190 punten. Niet slecht voor iemand die het spel nog nooit gespeeld had. Thekkur (174) en Fandath (172) wisten enigszins in de buurt te blijven.

Overigens is Stenen Tijdperk een heel aardig spel: het biedt veel variatie en is door de vrij eenvoudige regels toch vlot te spelen.


Als het goed is, is er nog een foto van het gezelschap tijdens Piraten & Kooplui.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Ik moet eerlijk toegeven dat ik Piraten en Kooplui al 1 keer eerder heb gespeeld. Maar verder klopt het verslag volgens mij verder precies. Ik heb het erg leuk gehad en volgens mij kan piraten wel nog leuker zijn als iedereen de regels van het spel en de gevechten beter grokt. Roodbaard had inderdaad zijn doodvonnis getekend door dapper een vol bewapend Engels oorlogsfregat uit te lokken en proberen te plunderen. Zijn rottende carcas hangt nu in een roestige kooi bij de haven ingang van Tortuga. terwijl zwartbaard syphillys heeft opgelopen van de dochter van een stamhoofd op een eilandje vlak bij StMaarten dat niet op de officiele kaarten staat.

Misschien binnenkort tijd voor ruimte plunderingen in Den Haag met het Firefly bordspel?
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Yarrr! Wat een leuk verslag weer Fandath! Piraten en kooplui is wel een van mijn favorieten van dit moment, hoewel ik de spelregels nog niet genoeg in de vingers heb -getuige mijn aanvaring met de engelse marine- om echte tactieken te kunnen bedenken. Het 'verhalende' element spreekt me erg aan. :) Ik zal kijken of ik die foto ergens kan uploaden.
Firefly lijkt me alleen leuk als je de serie hebt gezien toch? Maar wil het zeker proberen!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Spelregels, ja, dat viel best nog tegen. Ik heb het spel een paar keer eerder gespeeld, maar het was intussen wel even geleden.

Mail die foto anders maar, dan zet ik'm wel op Photobucket.

Firefly wil ik ook wel eens proberen.... heb ooit een doodenkele aflevering gezien. Bordspelen spreken we meestal hier af.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Foto!

Afbeelding

Alle landen (Nederland, Engeland, Frankrijk, Spanje) hebben fregatten gestuurd om de piraten op te pakken. Het grote rode schip van DrCaligari lijkt niet onder de indruk, maar de bootjes van Thekkur (blauw) en Fandath (groen) blijven maar wat uit de buurt.
Het valt me nu pas op dat het tafelkleed best goed kleurt bij deze omgeving.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ik denk dat een mooi turkoise kleedje ook niet zou hebben misstaan! Het was tijdens dit spel wel duidelijk dat je als klein bootje gewoon uit de buurt moet blijven van galjoenen en fregatten!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie