Caverna, 26 oktober 2014

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Caverna, 26 oktober 2014

Bericht door michiel »

Gisteren heb ik met Vincere zijn nieuwe aanwinst geprobeerd. Caverna, is een spel van opbouwen van je dwergen woning ( in een berg uiteraard ), samen met de bijbehorende benodigdheden en hobbies.

Adhv actievelden (worker placement) kun je je dwergenrijkje opbouwen:
grotten uithakken, woning indelen, dieren verzamelen en voedsel verzamelen. Natuurlijk kunnen we de dieren niet vergeten:
honden (als schaapsherder), ezels (voor in de mijnen) , schapen en everzwijnen, en natuurlijk voor ontbijt runderen.

Veel spelmechanieken zijn gemakkelijker dan in Agricola, zo hoef je niet de eerste 15 minuten al je beroepen door te lezen, iedereen begint gewoon zonder handkaarten, zijn doelen met minder lange termijn te bereiken en de punten zijn overzichtelijker.

Vincere ging aanvankelijk voor het bouwen, maar toen ik expedities ging houden, maakte hij daar een inhaalslag.
Je kunt namelijk wapens smeden en je dwerg op expeditie sturen. Voor het smeden heb je erts nodig en dat haal je weer uit mijnen.

Kortom weer veel om te plannen - en teveel om even zo uit te leggen- , met nieuwe grondstoffen en veel strategieen die je kunt volgen.

Toch is het niet ingewikkeld, zo is het vrij gemakkelijk om je eten voor elkaar te krijgen, zijn er kant en klare weide en akker velden en bonus stenen die als joker de boel nog gemakkelijker kunnen maken.

Uiteindelijk heb ik dit proefpotje kunnen winnen door heel veel stenen en een steenopslag en Vincere dwars te zitten hier en daar, kwam meer zo uit dan geplanned.
Erg leuk spel, ook leuk om de beestjes groente en gebouwen te zien groeien.

Ook is er weer veel variatie, zo zal het spel weer heel anders gaan met meer spelers, of andere actievolgorden.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Caverna 26 -10 -2014

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Klinkt als een leuk spel. Opvallend dat het met twee personen blijkbaar ook goed te spelen is.

Alleen:
michiel schreef:Uiteindelijk heb ik dit proefpotje kunnen winnen door heel veel stenen en een steenopslag en Vincere dwars te zitten hier en daar, kwam meer zo uit dan geplanned.
Valse bescheidenheid! Je hebt ongetwijfeld een subtiele en diep doordachte strategie gebruikt. :)
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Haha. Het was wel geplanned, maar kwam toevallig halverwege het spel zo uit.

Met drie was vast leuker geweest. ;)
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Jammer genoeg ben ik vergeten foto's te maken. Ik vond het een geslaagde sessie, alleen was het jammer dat mijn strategie niet zo best uitpakte. Ik bouwde al vroeg twee grotuitbreidingen waarmee ik korting kreeg (1x hout en 1x steen minder als je bouwt), maar in de tussentijd werden de rondekaarten zo gedraaid dat Michiel snel een dwerg kon bewapenen en op avontuur kon gaan... en dat is gevaarlijk als hij dat als enige doet, dus moest ik hem weer achterhalen waardoor mijn eerdere investering teniet werd gedaan!

Het valt me op dat Caverna inderdaad heel goed uitgewerkt is, en echt ontwikkeld is om met alle aantallen spelers geschikt te zijn. Zo zijn er verschillende speelborden afhankelijk van het aantal spelers, en worden er verschillende gebouwen gebruikt. Ook de gevorderde variant houdt hier rekening mee. Ten opzichte van Agricola zijn er ook een paar wijzigingen die mij aanspreken. Zo begint iedereen hier met hetzelfde bord, terwijl bij Agricola de invloed van de beroepen en uitbreidingen (de kaartjes in je hand) erg groot kan zijn. Verder is het voedselprobleem hier minder groot, of makkelijker op te lossen, wat voor beginnende spelers een voordeel is. Mijn vrouw is geen veteraan als het om bordspellen gaat, maar ze begreep deze toch al vrij goed!

Ik speel het graag nog eens met meer spelers!


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ja was erg leuk spel. Caverna is minder moeilijk dan agricola, in de vorm van plannen, maar biedt weer wel meer strategien aan.
Plaats reactie